| کد خبر: 79742 |

تاثیر بازگشایی بازارهای خارجی بر صنعت قطعه‌سازی در کدام ایستگاه قرار دارد

خصوصی‌سازی راهکاری برای جذب سرمایه خارجی

تین نیوز | خصوصی‌سازی شرکت‌ها و واحدهای تولید، اصلاح قوانین مالیاتی و کارگری، ثبات نرخ ارز به موازات رفع تحریم‌ها، اجرای برجام و گشودن درهای بازارهای بین‌المللی به روی ایران می‌تواند صنعت خودرو و قطعه‌سازی را برای جلب همکاری‌های خارجی و همچنین جذب سرمایه‌گذاران بین‌المللی کمک کرده و به سوی روزهای روشنی روانه کند.

ناصر مرتضایی، مدیرعامل یکی از شرکت‌های صنعت قطعه‌سازی در تشریح شرایط فعلی صنعت قطعه پس از رفع تحریم‌ها و در شرایط فعلی اظهار کرد: به نظر نمی‌رسد برجام تغییری در قیمت‌ها ایجاد کند زیرا درحال‌حاضر محصولات از چین وارد می‌شود این درحالی است که در زمان تحریم‌ها مشکلی برای همکاری ایران و چین وجود نداشته که با رفع تحریم‌ها این مشکلات برطرف شود و اتفاق خاصی در این صنعت روی دهد. وی ادامه داد: هم‌اکنون سرمایه‌گذاران کشورهایی نظیر ژاپن و هند در کشور فعال هستند اما قیمت محصولات آنها بالاست، به همین دلیل به نظر می‌رسد مردم توان خرید این محصولات را نداشته باشند. بنابراین باید واکنش مردم را نسبت به قیمت‌ها دید و اینکه آیا حاضر هستند موتوری را با صد درصد افزایش قیمت خریداری کنند یا خیر.


اصلاح سیستم صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی
در همین‌باره کیومرث فارسیان، یکی از فعالان صنعت قطعه و یکی از شرکت‌های تولیدکننده قطعات خودرو نیز در گفت‌وگو با صمت گفت: همه امیدوار هستیم شرایط فعلی تاثیر بسزایی در صنعت قطعه‌سازی داشته باشد اما باید توجه کرد سیاست‌های صنعت خودرو، متفاوت از باقی صنایع است. این عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان خراسان به مشکل صنعت قطعه‌سازی در بحث نقدینگی‌ها اشاره کرد و گفت: قطعه‌ساز محصول را در اختیار خودروساز قرار می‌دهد اما مبلغی پرداخت نمی‌شود که این مسئله ارتباط زیادی با برجام ندارد. این فعال در صنعت قطعه‌سازی با اظهار گلایه گفت: بعد از کمک دولت به صنعت خودرو در قالب تسهیلات خرید خودرو، مطالبات قطعه‌سازان پرداخت نشد و از این‌رو هنوز در صنعت قطعه اتفاق خاصی رخ نداده است. 

فارسیان در ادامه به ظرفیت اشتغالزایی در صنعت قطعه اشاره کرد و گفت: یکی از صنایع مهم دنیا خودروسازی و قطعه‌سازی است که ظرفیت بالایی در اشتغالزایی دارد و بسیاری از صنایع نیز به این دو صنعت وابسته هستند، به طوری که نخستین حرکت باراک اوباما، رییس‌جمهوری امریکا زمانی که به این سمت انتخاب شد، رفتن به کارخانه جنرال‌موتورز بود که در شرایط خوبی قرار نداشت. او می‌دانست در صورت رونق صنعت خودرو اقتصاد امریکا شکوفا می‌شود. وی در ادامه به پرداخت هزینه‌ها خارج از پرداختی پول نقد اشاره کرد و گفت: امروز وضعیت قطعه‌سازان بحرانی است زیرا خودرویی که از هزاران قطعه تشکیل شده پول قطعات آن ۶ ماه تا یک‌سال بعد پرداخت می‌شود که البته این پرداخت نقدی نیست. وی افزود: کمبود نقدینگی و رکود بی‌سابقه اقتصادی در این چند سال ۲ معضلی است که آسیب زیادی به تولید رسانده است، این درحالی است که فضایی برای تحقیق و توسعه و پیشرفت وجود ندارد.

فارسیان ادامه داد: در دنیا هرماه مدل‌های جدیدی وارد بازار می‌شود اما در ایران اینگونه نیست و اگر قطعه‌سازی حتی طراح نیز در اختیار داشته باشد باز هم نمی‌تواند قطعه موردنظر را بسازد زیرا امکانات مالی این اجازه را به او نمی‌دهد. این قطعه‌ساز به کیفیت تولید داخل اشاره کرد و گفت: کیفیت قطعات ایرانی بسیار زیاد است اما ورود کالاهای بی‌کیفیت با قیمت پایین در شرایط حاضر، مصرف‌کننده را به خود جذب می‌کند، بنابراین باید امکانات دراختیار تولیدکننده داخلی قرار گیرد که محصولاتی با یک‌پنجم قیمت قطعات وارداتی تولید کند و فضایی برای قطعات بی‌کیفیت با قیمت پایین وجود نداشته باشد. به گفته عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان خراسان، روند حاضر در صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی نیاز به اصلاح دارد.


تسهیلات قطعات خارجی در مقابل قطعات داخلی
در ادامه این موضوع، محمد میهن‌دوست مدیر بازرگانی یکی از شرکت‌های فعال در این صنعت قطعه سازی نیز در گفت‌وگو با صمت گفت: اگر برجام در مسیر مثبت خود حرکت کند، به‌طور قطع در توسعه صنعت کشور تاثیرگذار خواهد بود اما اگر سیستم چون گذشته باشد که واردکننده محصول چینی وارد کشور کند و ۸ ماه برای پرداخت مطالبات از این کشور زمان داشته باشد و بانک‌های داخلی نیز به راحتی برای آنها سوئیفت را انجام دهند، به طور یقین شرایط تولید در داخل تحت‌شعاع قرار می‌گیرد. میهن‌دوست ادامه داد: هم‌اکنون صنعتگر داخلی کار را انجام می‌دهد اما برای دریافت مبالغ خود چک ۵ ماهه دریافت می‌کند اما زمانی که بازارهای جهانی به روی ایران باز شود و محصولات چینی با تسهیلاتی که این دولت به تولیدکنندگان خود می‌دهد، وارد بازار ایران شوند، به طور قطع تاثیر منفی بر صنعت خودرو و قطعه خواهد گذاشت که در این شرایط لازم است کار به شکل مهندسی پیش‌رود.


خصوصی‌سازی و جذب سرمایه‌های خارجی
علی باغشاهی، یکی از دیگر از فعالان صنعت قطعه‌سازی نیز درباره شرایط فعلی قطعه‌سازان و بازشدن بازارهای جهانی گفت: رکودی که در صنعت خودرو وجود دارد ارتباط زیادی با تحریم‌ها ندارد بلکه چالش این صنعت بیشتر به بخش مدیریت برمی‌گردد. وی گفت: نزدیک به ۴ سال است که خودروسازان نسبت به تعهدات خود به قطعه‌سازان درست عمل نکرده‌اند و تاخیر در پرداختی‌ها باعث ایجاد چالش در صنعت قطعه‌سازی در بخش تامین مواد اولیه، پرداخت حقوق و بیمه کارکنان شده است.

این فعال در عرصه قطعه‌سازی به برنامه‌ریزی صحیح در صنعت خودروسازی اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین عامل برای مدیریت این صنعت، برنامه‌ریزی صحیح و مناسب با شرایط امروز کشور است. باغشاهی در ادامه افزود: نوسان در عرضه کالا یکی دیگر از چالش‌هاست که لازم است برای جذب سرمایه‌گذار خارجی، سیستم حاکم بر صنعت خودروسازی اصلاح شود. وی ادامه داد: باید به سمت خصوصی‌سازی شرکت‌ها و تولیدکنندگان حرکت کنیم، این درحالی است که برای جلب همکاری‌های خارجی ضروری است قوانین مالیاتی، نرخ ارز و قوانین کارگری به موازات این موضوع اصلاح شود.

این قطعه‌ساز همچنین به زیرساخت‌های موردنیاز در این صنعت اشاره کرد و گفت: تا زیرساخت‌های داخل اصلاح نشود، نمی‌توان امید به جذب سرمایه‌گذار خارجی داشت، بنابراین لازم است بستر مناسب فراهم شود تا سرمایه‌گذار خارجی راغب به سرمایه‌گذاری در صنعت خودروسازی و به دنبال آن قطعه‌سازی باشد. وی گفت: در فرصتی دیگر باید به تعریف عوامل موثر و تاثیرگذار در این روند پرداخت و برای هر یک راهکاری پیشنهاد داد و هر اندازه عوامل موثر به درستی تعریف شود اما راهکاری مناسب پیشنهاد نشود، کار به درستی پیش نخواهد رفت. براساس آنچه فعالان صنعت قطعه‌سازی عنوان می‌کنند، برای بهبود شرایط و استفاده از فرصت به‌دست آمده پس از برجام باید شرایط حاکم بر این صنعت در دنیای امروز به‌وسیله مدیران و دست‌اندرکاران امر سنجیده و متناسب با فضای امروز برنامه‌ها و سیاست‌ها تدوین شود تا صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی به شکوفایی برسد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.