| کد خبر: 74091 |

تعویض کاتالیزور خودروها توسط شهروندان

تین نیوز | آلودگی در تهران بی‌داد می‌کند تا حدی که معمولا زمستان‌ها دو-سه روز تعطیلی در ماه عادی شده است. به گفته برخی کارشناسان خودروهای فرسوده، مینی‌بوس و اتوبوس‌های قدیمی باعث این آلودگی هستند.

اما معافیت معاینه فنی خودروهای صفر کیلومتر به مدت 5 سال هم جای سوال دارد. چراکه آیا خودروهای تولید داخل توانایی 5 سال مفید کار کردن را دارند یا خیر.....

فرشید قاجار قیونلو-آلودگی در تهران بی‌داد می‌کند تا حدی که معمولا زمستان‌ها دو-سه روز تعطیلی در ماه عادی شده است. به گفته برخی کارشناسان خودروهای فرسوده، مینی‌بوس و اتوبوس‌های قدیمی باعث این آلودگی هستند. اما معافیت معاینه فنی خودروهای صفر کیلومتر به مدت 5 سال هم جای سوال دارد. چراکه آیا خودروهای تولید داخل توانایی 5 سال مفید کار کردن را دارند یا خیر. در همین باره روزنامه «دنیای خودرو» سوالاتی از امیرحسن کاکایی، عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی خودروی دانشگاه علم و صنعت پرسیده است.
 
آیا لازم به تجدید نظر در مورد 5 سال معافیت معاینه فنی خودروهای صفر کیلومتر است؟
تجدیدنظر کردن در مورد این مسئله کار خیلی تاثیرگذاری نیست. در حال حاضر بیشتر آلودگی، به علت خودروهای فرسوده در سطح شهر است. متاسفانه بحث خودروهای فرسوده را جدی نمی‌گیریم و تنها به خودروهای صفر کیلومتر اهمیت می‌دهیم. این موضوع باعث گمراهی مباحث مهم در زمینه آلایندگی خودروهای فرسوده می‌شود، اما دلیل نمی‌شود بحث خودروهای صفر کیلومتر را به کلی فراموش کنیم. باید دید عمر مفید خودروها چه  قدر است تا زمان فرسودگی آن‌ها مشخص شود.  
 
آیا کاتالیزور تاثیری در میزان آلایندگی و عملکرد خودرو دارد؟
بله، کاتالیزورها معمولا بین60 تا 100 هزار کیلومتر بهترین عملکرد را دارند. با توجه به  گارانتی که شرکت به خودروها می‌دهد، عمر کاتالیزور معمولا 60 هزار کیلومتر یا  تا دو سال است. این گارانتی به این معنی است که کاتالیزور بعد از دو سال باید تعویض شود و یا صاحب خودرو، خودرویش را عوض کند.  البته بسیار کم پیش می‌آید فردی خودرو  را بعد از دو سال تعویض کند. رانندگان  هم کاتالیزور را به ندرت عوض می‌کنند. حتی بعضی افراد کاتالیزور را از خودرو خارج می‌کنند. چرا که اول، کاتالیزور قیمت بالایی دارد، به آسانی در دسترس نیست و راننده لازم نمی‌داند خرج بالایی برای تعویض این قطعه مهم متقبل شود. دوم، کاتالیزور هنگامی که کهنه می‌شود، توان خودرو را به حداقل می‌رساند، هنگامی که کاتالیزور به طور کامل از خودرو خارج می‌شود، مقدار زیادی آلودگی را در هوا پخش می‌کند.
 
به نظر شما 5 سال برای معافیت معاینه فنی خودورهای صفر مناسب است؟
شاید بهتر است بگوییم که خیر، 5 سال برای معافیت معاینه‌فنی خودروهای صفر عدد بالایی است. بهترین خودروسازان دنیا که گارانتی می‌دهند، 150هزار کیلومتر یا 5 سال است و برای خودروهای تولیدی کشور ما هم همین عدد است که قطعا عدد بالایی به حساب می‌آید. از دیگر سو شرکت‌هایی که  گارانتی می‌دهند، به این معنی نیست که تمام قطعات خودرو خوب کار کند. ضمن این که کاتالیزور وسیله‌ای است که با کیفیت بنزین، عمر آن تغییر می‌کند. برای مثال اگر در خودرویی باید بنزین سوپر( اکتان 94-95) استفاده شود، اگر بنزین معمولی به‌‌کار رود، قطعا عمر کاتالیزور را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.