| کد خبر: 65159 |

نامه جهانگیری به روحانی

انتشار ۶۰ هزار میلیارد ریال صکوک اجاره برای بازپرداخت بدهی بانک‌ها و کاهش سود بانکی

تین نیوز | معاون اول رئیس‌جمهور در نامه‌ای که به تازگی به روحانی نوشته از انتشار ۶۰ هزار میلیارد ریال صکوک اجاره با هدف بازپرداخت بدهی دولت به بانک‌ها خبر داده که می‌تواند زمینه‌ساز کاهش نرخ سود بانکی باشد.

در نامه‌ای که به تازگی از سوی اسحاق جهانگیری به رییس جمهور ارسال شده، از انتشار 1500 میلیارد تومان صکوک اجاره در دو بخش، بخش اول (5000 میلیارد تومان) برای بازپرداخت بدهی دولت به بانک‌ها و 1000 میلیارد تومان عرضه مستقیم به بازار سرمایه خبر داده است.

بر اساس این گزارش در نامه‌ای که در تاریخ 21 شهریور ماه امسال به امضای معاون اول ریاست جمهوری رسیده، آمده که « همین کار باعث ایجاد زمینه برای کاهش نرخ‌های سود بانکی خواهد شد. بخشی نیز به بازار سرمایه عرضه خواهد شد که شکل‌گیری بازار بدهی یکی از آثار مثبت آن خواهد بود.»

به گزارش فارس، امکان وثیقه گذاری این اوراق از سوی بانک ها از دیگر مزیت هایی است که می تواند زمینه ساز تسویه تسهیلات گران قیمت اخذ شده از سوی شرکت‌ها با بانک های طلبکار شود.

از سوی دیگر بانک‌ها می‌توانند با وثیقه این اوراق از منابع بانک مرکزی استفاده کنند که موجب کاهش رقابت برای جذب سپرده و در نتیجه کاهش نرخ سود بانکی خواهد شد.

با فرض ضریب 5.7 مرتبه‌ای ضریب تکاثر می‌توان گفت: با انتشار این اوراق قدرت تسهیلات دهی بانک‌ها حدود 30 تا 34 هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت که می‌تواند خبری خوشحال کننده برای به گردش درآمدن این منابع در شرکت‌ها شود.

 متن نامه معاون اول به رئیس جمهور به شرح زیر منتشر شده است:

حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر روحانی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

بازگشت به ابلاغیه شماره 43849 مورخ 94/4/8 جنابعالی، به استحضار می‌رساند با تشکیل جلسات متعدد با تیم اقتصادی دولت و پیگری موارد مندرج در ابلاغیه در مورد انتشار اوراق صکوک اجاره مبتنی بر ماده 2 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقاء نظام مالی کشور توافق لازم به عمل آمد و متن پیوست که به امضاء آقایان دکتر طیب‌نیا، دکتر نوبخت، دکتر سیف، دکتر نیلی و دکتر نجفی رسیده است و مورد تأیید اینجانب می‌باشد، به‌عنوان یکی از راهکارهای مهم  تأمین منابع و شروع ایجاد بازار بدهی جهت تأیید جنابعالی و ابلاغ به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی ارسال می‌گردد.

براساس جمع بندی صورت‌گرفته، صکوک اجاره در دو بخش، بخش اول (5000 میلیارد تومان) برای بازپرداخت بدهی دولت به بانک‌ها و 1000 میلیارد تومان عرضه مستقیم به بازار سرمایه انتشار خواهد یافت.

بانک مرکزی این اوراق را به‌عنوان وثیقه از بانک‌ها برای اعطای تسهیلات به آنها خواهد پذیرفت که همین کار باعث ایجاد زمینه برای کاهش نرخ‌های سود بانکی خواهد شد. بخشی نیز به بازار سرمایه عرضه خواهد شد که شکل‌گیری بازار بدهی یکی از آثار مثبت آن خواهد بود.

هرچند مقیاس انتخاب‌شده برای شروع کار (6 هزار میلیارد تومان) بزرگ نیست، اما با ملاحظه آثار و تبعات مترتب بر آن، ابعاد بزرگ‌تر در ادامه مدنظر قرار خواهد گرفت. دو ملاحظه مهم در طراحی این اقدام ابتکاری مورد توجه بوده است:
1- پای بندی تام و التزام جدی دولت به بازپرداخت سود اوراق در سررسیدهای اعلام شده.
2- عدم افزایش پایه پولی تحت تأثیر ایفای نقش بانک مرکزی در پذیرش اوراق به‌عنوان وثیقه با تأدیه بدهی بانک‌ها.
این موضوع اقدام مهمی است که در این دولت آغاز شده است و بدین وسیله جهت استحضار و راهنمایی گزارش شد.
اسحاق جهانگیری
94/6/21
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.