| کد خبر: 62197 |

خودروسازان خارجی وارد بازار ایران نخواهند شد

تین نیوز | عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان ایران گفت: مردم تصور می کنند که با توجه به توافق هسته‌ای، خودروسازان خارجی وارد بازار ایران می شوند و تولیدات خود را ارائه خواهندکرد اما این اتفاق نخواهد افتاد و قیمت خودرو کاهش نخواهد یافت.
 
برنامه تیتر امشب شبکه خبر با موضوع واقعیات بازار خودرو میزان  سه مهمان از مجلس شورای اسلامی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان ایران داشت.
 
حسین گروسی نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: پایین آمدن میزان تولید خودروهای داخلی به بالا نبودن بهره وری  و بالا بودن قیمت  تمام شده این خودروها مربوط است و این دو عامل سبب شده   است که تناسب مناسبی در بازار خودرو  وجود نداشته باشد.
 
این نماینده مجلس گفت : خودروسازان داخلی می توانند با افزایش کیفیت  خودروهای داخلی و ارائه  خدمات مناسب پس از فروش، در مسیر افزایش تولید گام بردارند.
 
وی افزود: از چند دهه پیش موضوع مشتری مداری مورد توجه مجلس بوده است  و باید بررسی کرد که چرا واحدهای تولیدی در برخی موارد به این موضوع توجهی نمی کنند.
 
گروسی با بیان اینکه قیمت خودرو در بازار اعم از وارداتی یا داخلی کاهش یافته است افزود: بنده همیشه حامی تولید ملی بوده ام ولی باید پذیرفت که در حال حاضر خودروهای داخلی از کیفیت خوبی برخوردار نیستند و باید به این موضوع توجهی ویژه شود.
 
این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به مطالبات زیاد قطعه سازان  از خودروسازان تاکید کرد: باید توانمندی بالای قطعه سازان داخلی را باور کرد و اگر خودروسازان  به این قضیه توجه داشته باشند به راحتی می توانند میزان تولید خود را افزایش دهند.
 
گروسی گفت: ما انتظار داریم خودروسازان  در ازای دریافت نقدینگی از مردم در زودترین زمان خودروی تقاضا شده را تحویل دهند و خدمات پس از فروش مناسبی را در اختیار مشتریان  بگذارند.
 
وی با اشاره به شیوه فروش خودرو با اعطای وام های بلند مدت و ویژه به مشتریان که در دنیا مرسوم است گفت : با پیگیری این شیوه در کشور، می توانیم  برای افزایش میزان  تولید خودروسازان داخلی  گامی مثبت  برداریم.
 
وی تصریح کرد: با مدیریت صحیح می توانیم نقدینگی موجود در جامعه را جمع آوری کنیم و در اختیار خودرو سازان بگذاریم.
 
گروسی ادامه داد: ما  وانسته ایم با صادرات خودروی ملی به کشورهای مختلف از جمله روسیه و بلاروس جایگاه مناسبی برای این خودروها در کشورهای هدف ایجاد کنیم .
 
وی افزود: اما باوجود این صادرات، نتوانسته ایم خدمات پس از فروش مناسبی برای این خودروها در کشورهای هدف ایجاد کنیم.
 
مجتبی خسروتاج قائم مقام وزیر صنعت ، معدن و تجارت هم  گفت : سیاست این وزارتخانه در درجه اول افزایش  کیفیت و پایین  آوردن قیمت  تمام شده خودرو است.
 
وی افزود: با یک برنامه ریزی صحیح می توانیم قیمت تمام شده خودروهای داخلی را کاهش دهیم.
 
خسروتاج با اشاره به کیفیت خودروهای تولید شده در داخل گفت : باید این موضوع به نحوی سیاستگذاری و پیگیری شود که خودروسازان  در یک  فضای رقابتی به کاهش قیمت ها بپردازند.
 
در ادامه نجفی منش عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان ایران گفت : همه دوست دارند خودروها قیمت مناسب داشته باشند، اما باتوجه به روند افزایشی قیمت دلار در سالهای اخیر،‌باید بگوییم در این سال ها قیمت خودرو افزایشی نداشته است .
 
نجفی منش افزود: اگر نگاهی به افزایش قیمت دیگر کالاها بیندازیم پی خواهیم برد که قیمت خودرو در مقایسه با آنهاکمترین میزان افزایش قیمت را داشته است.
 
وی گفت: اگر می خواهید قیمت خودرو کاهش یابد، باید قیمت دلار را کم کنید در این صورت  قیمت خودرو به قیمت چند سال گذشته خود یعنی 6 تا 7 میلیون تومان برخواهد گشت.
 
عضو هیات مدیره انجمن  قطعه سازان  ایران  افزود: اعتقاد دارم صادرات برای خودروساز سود آورتر از تولید و عرضه در داخل کشور است.
 
وی با اشاره به خصوصی سازی شرکت های خودروسازی در داخل گفت : در حقیقت شرکت های خودرو ساز ایرانی از طریق دولت مدیریت می شوند و به معنای واقعی خصوصی سازی صورت نگرفته است.
 
نجفی منش افزود: منظور مردم از بی کیفیت خودروهای داخلی، در حقیقت  قدیمی بودن این خودروهاست که ادعای کاملا درستی است.
 
عضو هیات مدیره  انجمن  قطعه سازان ایران گفت: برای آینده در نظر داریم تلاش کنیم به گونه ای برنامه ریزی شود که یک خودرو بیش از ده سال در کشور تولید نشود.
 
وی افزود: طراحی پلتفرم خودرو برای  نخستین بار در ایران با همکاری یک شرکت ایتالیایی در دست انجام است و در مدت دو تا سه سال آینده به نام و مالکیت ایران عرضه خواهدشد.
 
نجفی منش گفت: ارائه پلتفرم داخلی سبب خواهد شد که  قیمت تمام شده خودرو برای  خودروسازان  پایین تر بیاید تا مشتریان هم بتوانند با قیمت پایین تری خودروی داخلی را خریداری کنند.
 
عضو هیات مدیره  انجمن خودروسازان اضافه کرد: بانک مرکزی می خواهد ارز را تک نرخی تا قیمت ارز را بازار تعیین کند و با توجه به این مسئله مردم نباید انتظار کاهش قیمت خودرو را داشته باشند.
 
وی گفت: مردم تصور می کنند که با توجه به توافق هسته ای،خودروسازان خارجی وارد بازار ایران می شوند و تولیدات خود را ارائه خواهندکرداما این اتفاق نخواهد افتاد و قیمت خودرو کاهش نخواهدیافت.
 
درهای کشور را برای ورود خودروهای خارجی باز نخواهیم کرد
قائم مقام وزیر صنعت ، معدن و تجارت تاکید کرد: ما هرگز درهای کشور را برای ورود خودروهای خارجی باز نخواهیم کرد، زیرا می خواهیم ازخودروسازان داخلی حمایت کنیم نه آنکه آنها را زمین بزنیم.
 
خسروتاج تولید یک و دو دهم میلیونی خودرو را رقمی قابل توجه دانست و در عین حال به ضرورت تقویت فرهنگ مشتری مداری درمیان خودروسازان داخلی هم تاکید کرد.
 
وی گفت: با تقویت فرهنگ مشتری مداری در میان خودروسازان خواهیم توانست جایگاه اصلی خودروسازان را در کشور احیا کنیم.
 
خسروتاج افزود: در چند ماه اخیر و در روند مذاکرات هسته ای، فقط صنعت خودرو نبوده  که با رکود مواجه شده است بلکه  همه صنایع کشور در لاک رکود  فرو رفته بودند.
 
وی اضافه کرد: متخصصان صنعت خودرو معتقدند که در افق سال 1404 به تولید سه میلیون خودرو خواهیم رسید و این درصورتی محقق خواهد شد که تکیه صنعت کشور به مسائل بین المللی کاسته شود و بر تولید داخل تکیه بزنیم .
 
خسروتاج باتاکید بر اینکه  دولت باید به فعال شدن تقاضا در بخش خودرو کمک کند گفت: به این منظور دولت اقدام به نخصیص وام های 15 میلیونی خودرو کرده است.
 
 
نماینده مجلس شورای اسلامی هم در این برنامه گفت: مردم از کیفیت خودروهای داخلی ناراضی اند اما به ورشکستگی کارخانه ها هم رضایت ندارند و بدون مدیریت، خودروسازان ما ورشکست خواهند شد.
 
 
گروسی  افزود: اگر بامردم راه بیاییم بی تردید مردم به خرید خودروهای داخلی روی می آورند که البته این مهم نیازمند همکاری بانکها و دولت نیز هست .
 
 
وی ادامه داد: اگر بانکها  دست از بنگاه داری بردارند و بهره های بانکی را پایین بیاورند و دولت هم کارخانجات دولتی را به بخش خصوصی واگذار کند می توان امیدوار بود که  صنعت خودروسازی کشور هم اندکی پیشرفت کند.
 
 
گروسی  نماینده مجلس هم در ادامه بابیان اینکه خودروسازی باید به بخش خصوصی واگذار شودگفت: هر جا کار دست دولت سپرده شود از میزان مطلوب بودنش کاسته می شود.
 
وی ادامه داد : درست است که در ظاهر بخشهایی از صنعت به بخش خصوصی سپرده شده است اما در عمل ردپای دولتی ها در آن دیده می شود و علت آن این است که هنوز حباب رکود در بیشتر بخش های صنعتی به چشم می خورد.
 
محمد رضا نجفی منش عضو هیات مدیره انجمن  قطعه سازان ایران هم در این برنامه گفت: اگر قیمت نان سنگک به 500 تومان  و دلار به 1000 تومان  باز گردد می توان امیدوار بود که  خودرو هم ارزان شود وچون کاهش قیمت نان و دلار غیر ممکن است به ارزان شدن خودرو هم نباید امیدوار بود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • اسداله اسدبیگی 0 0

    با سلام، منطقی و عقلایی آن است که بجای اینکه ۲ یا ۳ شرکت خودروسازی با شرح حال کیفیتی که این روزها نقل هر مجلسی شده اند. ما در ایران بیش از ۴۰۰۰ شرکت قطعه ساز داشته باشیم تا به شرکتهای برتر و سرامد خودروسازی در جهان قطعه بفروشیم، نه اینکه خودرویی تولید کنیم که از حداقل استانداردها به دور باشد. پس بنابراین: ۱ - دولت حمایت خود را از شرکتهای قطعه ساز بیشتر نماید ۲ - شرکتهای قطعه ساز خود را در حد واندازه و کلاس جهانی بالا ببرند ۳ - اجازه ورود خودرو با کیفیت به قیمت مناسب داده شود ۴ - بیش از انی که بفکر نگهداشتن ۲ خودرو ساز باشیم، بفکر ایجاد ارزش افزوده بیشتر ناشی از فروش قطعات به سایر کشورها باشیم و از این رهگذر GNP را بالا ببریم ۵ - زمینه بروز اشتغال بیشتر را برای جوانان تحصیلکرده بیکار فراهم نمایم(در شرکتهای قطعه ساز نه خودرو ساز) ۶ - معمولا در دنیا از مزیت های نسبی استفاده می کنند تا قیمت ها کاهش پیدا کند(نیروی انسانی جوان و تحصیلکرده فراوان - وجود شرکتهای فولادسازی تامین کننده مواد اولیه - و …) ۷ - شرکتهای قطعه ساز می توانند(شرکتهای تعاونی تولید محصولات صنعتی) باشند تا احاد جامعه در تولید نقش داشته باشند و این یعنی حمایت ملی