| کد خبر: 58522 |

حضور ارزشمند هیات آلمانی در صنعت

تین نیوز | سابقه حضور صنعتی آلمان در ایران به دوران پیش از انقلاب برمی‌گردد. این کشور که جزو شرکای تجاری معتبر ایران محسوب می‌شود، بعد از انقلاب نیز به همکاری‌های خود با ایران ادامه داد.
 
به شکلی که در دوران دولت اصلاحات، آلمان‌ها دومین شریک تجاری ایران بودند که از آثار ورود آلمان به اقتصاد ایران می‌توان به آلمانی شدن بنیان صنایع ایران اشاره کرد. درحال‌حاضر زیرساخت‌های بخش‌های مختلف صنعت ازجمله ماشین‌سازی، نیروگاه‌ها و خط تولید کارخانه‌های صنعتی ایران بیشتر آلمانی هستند. بررسی این روند نشان می‌دهد که ایران آشنایی قدیمی با صنایع آلمانی دارد و تجربه نشان داده که صنایع آلمانی در بازار ایران و در بین مصرف‌کنندگان قابل اعتماد هستند. البته این شرایط و روابط با شروع تحریم‌ها دچار مشکلاتی شد.

هرچند که درحال‌حاضر محصولات مصرفی ساخت داخل هستند اما زیرساخت‌های صنعت، آلمانی است؛ به عنوان مثال در صنعت «نساجی» عمده ماشین‌آلات ریسندگی و بافندگی آلمانی هستند اما پارچه‌ای که در داخل تولید می‌شود، ساخت داخل است. در بخش‌های دیگر صنایع همچون نیروگاه‌های برق نیز از آلمان‌ها به دفعات استفاده شده است. بنابراین حضور هیات آلمانی در ایران و ارتباطات صنعتی با آنها مغتنم است و از آنجا که آلمان‌ها به تعهدات خود برای همکاری با ایران پایبند هستند، می‌توان پیوند صنعتی دوباره‌ای بین ایران و آلمان برقرار کرده و به بازسازی تجهیزات آلمانی که در گذشته در صنایع ایران پایه‌ریزی شده است، پرداخت.

بررسی تجربه حضور آلمان‌ها در صنایع پیشرو ایران همچون فولاد، صنعت برق، خودروسازی و تولید ماشین‌آلات و تجهیزات و... در گذشته نشان از سرمایه‌گذاری عظیم این کشور صنعتی در ایران دارد که البته با وضع تحریم‌ها، چینی‌ها جایگزین آنها شدند. بنابراین درحال‌حاضر و با رفع احتمالی تحریم‌ها به دنبال توافق ایران با ۶ قدرت جهانی و ورود هیاتی بلندمرتبه از آلمان به ایران با هدف برقراری ارتباطات گذشته، آنچه در مذاکرات صنعتی به‌ویژه با کشورهای اروپایی باید مد نظر قرار گیرد، پیشینه همکاری ایران با آن کشورهاست. در سال ۱۳۵۴ صدر اعظم آلمان وارد ایران شد و توافقی مبنی بر تاسیس دانشگاه صنعتی ایرانی - آلمانی انجام شد که به دلیل پاره‌ای مسائل به سرانجام نرسید که بررسی این توافق‌ها نشان از روابط مناسب ایران و آلمان دارد.

در شرایط فعلی و با برقراری ارتباطات دوباره ایران با آلمان و سایر کشورهای اروپایی که در آینده نزدیک رقم خواهد خورد، این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد که آیا این‌دسته از شرکت‌های اروپایی تنها برای فروش کالاهای مصرفی خود وارد بازار ایران می‌شوند یا در نظر دارند تا روی بنیان‌های صنعتی ایران تاثیرگذار باشند؟ هرچند که ممکن است در کالاهای مصرفی، کیفیت محصولات اروپایی بهتر باشد، اما اشتغال و رشد اقتصادی برای کشور ایجاد نمی‌کند.

این شرایط نشان می‌دهد که به طور کلی سیاست روابط خارجی صنعتی ایران باید به سمت احداث خط تولید در ایران باشد و لازم است ارزیابی شود که این خط تولید تا چه اندازه مقبول بازار خواهد بود. برای نمونه شواهد نشان از نقش پررنگ آلمان‌ها در صنعت فولاد ایران دارد به طوری که امروز ایران تبدیل به قطب قدرتمندی در صنعت فولاد شده است.

در حال‌حاضر نیز این ظرفیت وجود دارد که آلمان‌ها در بخش‌های بالادستی صنایع همچون نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد، خودروسازی و... سرمایه‌گذاری کنند اما در صنایع پایین‌دستی، ایران به حدی از توانایی رسیده که نیازمند سرمایه‌گذاری خارجی نباشد که نمونه آن صنعت لوازم خانگی همچون یخچال و گاز است.

درحال‌حاضر این صنایع نیازی به حضور شرکت‌های خارجی ندارند و تنها در برخی قطعات نیازمند کشورهای اروپایی هستند؛ با این حال با نگاهی کلی به وضعیت موجود و سفر هیات آلمانی به ایران را می‌توان شروع دوباره‌ای برای صنعت دانست.

عضو اتاق مشترک ایران و آلمان

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.