| کد خبر: 57967 |

افزایش ظرفیت مسافری؛ اولویت راه‌آهن ایران

تین نیوز | «بخش مسافری؛ پیشانی راه‌آهن است.» این سخن مدیرعامل راه‌آهن اگر در کنار آمار ۶ میلیون نفری مسافرانی قرار بگیرد که در بهار سال‌جاری با قطار جابه‌جا شدند، اهمیت حمل‌ونقل ریلی به عنوان یک شیوه سفر، بیشتر آشکار خواهد شد.
 
اگرچه به گفته کارشناسان، درحال‌حاضر سهم سفرهای ریلی در میان انواع سفرهای دیگر بیش از ۲۰ درصد نیست اما با توجه به افزایش قیمت سوخت در ماه‌های گذشته و با توجه به ایمنی سفرهای ریلی و روند افزایشی متنوع‌سازی واگن‌های مسافربری، افزایش حجم سفرهای ریلی نباید دور از ذهن باشد.

در همین حال قائم‌مقام راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران  به پرسش‌هایی درباره برنامه‌های این شرکت برای توسعه بخش مسافری پاسخ داده است.
 
به گفته وی مسیر ریلی ایمن‌ترین و مطمئن‌ترین مسیر برای سفر بوده و بخش مسافری از مهم‌ترین موضوعاتی است که در راه‌آهن پیگیری می‌شود. احمد خدایی می‌افزاید: برای افزایش سرویس در این حوزه، نیاز به افزایش ظرفیت خطوط است زیرا راه‌آهن ایران یک راه‌آهن ترکیبی (باری ـ مسافری) است و اگر بخواهیم ظرفیت یک بخش را افزایش دهیم، باید از ظرفیت بخش دیگر کاسته شود.
 
از سوی دیگر به‌خاطر سیاست‌های حاکمیتی موجود، موظف به انتقال بار از جاده به ریل هستیم، بنابراین نیاز به افزایش ظرفیت در کل شبکه وجود دارد. به گفته وی، با این دیدگاه، در دولت یازدهم پروژه‌های زیادی در راه‌آهن ایران تعریف شده و درحال اجراست.

قائم‌مقام راه‌آهن معتقد است، حجم پروژه‌های تعریف شده در دولت یازدهم برای افزایش ظرفیت مسافری در شبکه ریلی کشور را می‌توان در طول تاریخ راه‌آهن بی‌نظیر دانست.
 
به گفته وی، یکی از برنامه‌های توسعه مسافری راه‌آهن، ۲خطه کردن ۱۸۰۰ کیلومتر خط‌آهن است، از سوی دیگر قرار است همه بخش‌هایی که ۲خطه می‌شود، به سیستم‌های جدید تراکبندی و ای‌تی‌سی (سیستم کنترل اتوماتیک قطار)‌ مجهز شود.

خدایی افزود: با راه‌اندازی ای‌تی‌سی خط‌آهن تهران ـ مشهد و تجهیز ۱۰ ایستگاه به سیستم علائم الکتریکی در شبکه ریلی کشور در اسفند ۱۳۹۳ بخشی از برنامه راه‌آهن در این زمینه کلید خورد. وی یادآوری می‌کند، در تراکبندی راه‌آهن تهران ـ مشهد، تاکنون همه آزمایش‌های بهره‌برداری پروژه از گرمسار تا نیشابور انجام شده و حد فاصل تهران تا گرمسار نیز در مرحله گرم‌کردن خطوط و آماده‌کردن ریل برای آزمایش است.
 
برقی‌سازی یکی دیگر از برنامه‌های راه‌آهن برای توسعه بخش مسافری است؛ برقی‌سازی مسیر تهران ـ مشهد یکی از مهم‌ترین پروژه‌های این حوزه است که با به سرانجام رسیدن آن، بهره‌وری واگن‌های مسافری می‌تواند به بیش از ۳ برابر افزایش یابد، البته این پروژه هم‌اکنون نیازمند بودجه‌ای حدود ۲ میلیارد دلار است. افزایش ظرفیت برخی ایستگاه‌های راه‌آهن نکته دیگری است که قائم‌مقام راه‌آهن به آن اشاره می‌کند. وی به قرارداد اخیر راه‌آهن با یک شرکت فرانسوی برای توسعه و بهسازی ایستگاه‌های راه‌آهن قم، تهران و مشهد اشاره کرده و یادآوری می‌کند که با تکمیل این پروژه، ظرفیت مسافرپذیری این ۳ ایستگاه افزایش مطلوبی خواهد یافت.
 
اضافه شدن ۳۰۰ واگن مسافری
ظرفیت مسافربری راه‌آهن بر اساس ظرفیت خطوط محاسبه و اعلام می‌شود. به گفته خدایی، ظرفیت مسافربری راه‌آهن با استقبال مردم از قطار رابطه مستقیم دارد و تعداد مسافران از ظرفیت قطارها استخراج می‌شود. این مقام مسئول در شرکت راه‌آهن ایران می‌افزاید: درحال‌حاضر حدود یک هزار و ۶۰۰ واگن در بخش مسافری فعالیت می‌کند که پیش‌بینی شده با رشد مناسبی افزایش یابد، البته سرمایه‌گذاری‌های بخش مسافری به‌وسیله بخش خصوصی انجام می‌شود اما راه‌آهن برای تسهیل این سرمایه‌گذاری بسترسازی می‌کند.

در زمینه توسعه و نوسازی ناوگان مسافری، افزودن حدود ۳۰۰ واگن به ناوگان پیش‌بینی شده است. خدایی توضیح می‌دهد، واگن‌هایی که وارد ناوگان خواهند شد، از انواع مختلف ۴ و ۶ نفره و با توجه به ظرفیت مسیرها، نوع واگن و تعداد صندلی‌ها متفاوت خواهند بود. همچنین برای توسعه قطارهای حومه‌ای، پیش‌بینی شده است که قطارهای خودکشش (ریل‌باس) افزایش یابد.
 
توسعه بدون محدودیت قطارهای حومه‌ای
یکی از سیاست‌های مسافری راه‌آهن، افزودن قطارهای حومه‌ای به خطوط ریلی است که در این زمینه برنامه‌ریزی لازم با کمک شهرداری‌ها انجام می‌شود. نمونه این قطارها، قطار حومه‌ای تهران ـ قزوین است که هفته گذشته کار خود را آغاز کرد. به گفته وی، قیمت بلیت قطارهای حومه‌ای معمولا بسیار پایین است و از شیوه‌های حمل‌ونقل ارزان محسوب می‌شود.

خدایی دراین‌باره می‌افزاید: درحال‌حاضر بخشی از ناوگان شبکه به قطارهای حومه‌ای اختصاص داده شده است و هر میزان که مسافر برای قطارهای حومه‌ای وجود داشته باشد، می‌توان این قطارها را افزایش داد و هیچ محدودیتی در این زمینه قائل نیستیم.
 
درحال‌حاضر از تهران به ۴ مقصد قم، پرند، ورامین و هشتگرد قطار حومه‌ای راه‌اندازی شده است و به گفته قائم‌مقام راه‌آهن، برای شهرهای دیگر نیز این ظرفیت وجود دارد. وی می‌افزاید: درحال‌حاضر در قطار حومه‌ای تهران ـ قم ظرفیت اشغال صندلی حدود ۳۵درصد است اما هر میزان افزایش که موردنیاز باشد، عملی خواهد شد و راه‌آهن آمادگی این افزایش را دارد.

وی همچنین از ارسال درخواست راه‌اندازی قطار مسافری گرگان ـ اینچه‌برون به معاونت مسافری راه‌آهن سخن می‌گوید، قطاری که درحال‌حاضر با استفاده از ریل‌باس، ظرفیت جابه‌جایی ۳۳۶ نفر را دارد. به گفته وی، قطارهای حومه‌ای جزو قطارهای خودکشش (ریل‌باس) هستند که از نظر سرویس، سیستم تهویه و... جزو بهترین ناوگان‌ها در دنیا به‌شمار می‌روند. آن‌طور که خدایی می‌گوید، درحال‌حاضر همه مسائل مربوط به قطارهای حومه‌ای از ناوگان تا ظرفیت مسافری، در ساختار راه‌آهن اداره و پیگیری می‌شود.
 
آن‌طور که قائم‌مقام راه‌آهن یادآوری می‌کند، با توجه به ارزانی و ایمنی، اهمیت حمل‌ونقل مسافری نزد مسافران بر کسی پوشیده نیست و شاید در همین راستا باشد که نه تنها افزایش ظرفیت مسافربری از برنامه مدیران فعلی این شرکت است بلکه بر اساس برنامه پنجم توسعه نیز این ظرفیت باید از ۲۷ میلیون مسافر فعلی به ۴۰ میلیون نفر تا پایان سال ۹۶ افزایش یابد. هدفی که به گفته مسئولان، نیازمند ورود ۷۰۰ واگن مسافری به ناوگان ریلی کشور است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.