| کد خبر: 57961 |

تصادف سازی، بازی سودجویانه با مرگ

تین نیوز | برخی افراد برای کسب مبلغ اندکی از شرکت های بیمه، دست به تصادف سازی و حتی پرونده سازی مصنوعی می زنند که گاه می تواند خطرات جانی به دنبال داشته و آنها را تا پای مرگ بکشاند.
 
اگر چه شگردهای این افراد به دلیل فراگیر شدن تا حدی برای شرکت های بیمه، کارشناسان پزشکی قانونی و حتی نیروی انتظامی شناخته شده است، ولی بنا به گفته یکی از مسوولان پزشکی قانونی این افراد نیز به تدریج روش های خود را تغییر داده اند تا کمتر با موانع قانونی مواجه شوند.
 
اگر چه در استان خراسان شمالی آمار دقیقی از میزان این تصادف سازی ها برای دریافت پول از شرکت های بیمه و سایر مراجع وجود ندارد، ولی بررسی برخی از این مراکز مسوول نشان می دهد که این شگردها رو به افزایش است.
 
مدیرکل پزشکی قانونی خراسان شمالی می گوید: تصادف های خودساخته یکی از پرونده های مبتلابه پزشکی قانونی در کشور است که از طریق چندین گروه به صورت حرفه ای انجام می شود.
 
بابک سلحشور اظهار کرد: در این استان نیز مواردی از تصادف سازی های خودساخته برای دریافت دیه از شرکت های بیمه وجود داشته که برخی از این پرونده ها که مستقیم با پزشکی قانونی ارتباط داشته، کشف و از تایید آنها خودداری شده است.
 
وی اضافه کرد: اگرچه شگرد این گروه ها در سطح کشور تا حد زیادی از سوی پزشکی قانونی شناسایی شده، ولی آنها نیز هر روز به شیوه های جدیدی عمل می کنند و به نظر می رسد به صفر رساندن این پرونده ها تا حدی امکانپذیر نباشد.
 
مدیرکل پزشکی قانونی خراسان شمالی گفت: برخی از این سودجویان با واژگون کردن خودروهای خود با شگردهای حرفه ای و دریافت کروکی از افسران راهنمایی و رانندگی به شرکت های بیمه مراجعه کرده و غرامت دریافت می کنند.
 
سلحشور افزود: برخی با ایجاد ضرب و جرح ساختگی و اخذ تاییدیه از پزشکان بیمارستان ها از شرکت های بیمه دیه های کلانی دریافت می کنند که وجود این موارد، ضرورت ارائه آموزش به پزشکان و افسران نیروی انتظامی را الزامی کرده است.
 
وی گفت: گاه این افراد با ایجاد تصادف یا ضرب و جرح ساختگی و سپس مراجعه به بیمارستان، از پزشکان تاییدیه گرفته و بعد به پزشکی قانونی مراجعه می کنند که در بسیاری اوقات تایید نکردن طول درمان آنها، به دلیل اینکه همکاران پزشک ما پرونده اولیه را تایید کرده اند، برای ما غیرممکن است.
 
وی می گوید: به نظر می رسد باید در بیمارستان های دولتی که مجروحان سوانح رانندگی مراجعه می کنند، یک نیرو از پزشکی قانونی نیز حضور داشته باشد که با توجه به آشنایی با تصادف های ساختگی و خودزنی، موارد مشکوک را شناسایی کند.
 
وی افزود: در این خصوص مذاکراتی با دانشگاه علوم پزشکی استان انجام شده و به زودی این کار انجام می شود.
 
مدیرکل پزشکی قانونی خراسان شمالی آموزش افسران راهنمایی و رانندگی که اقدام به صدور کروکی در محل حادثه می کنند را از دیگر موارد مورد نظر برای کاهش پرونده های تصادف های خود ساخته می داند.
 
سلحشور می گوید: پرونده سازی ها برای دریافت غرامت صرفا مربوط به تصادف نبوده و در مواردی خودزنی نیز وجود دارد که با شگردهای خاص انجام می شود و گاه نیز از این راه غرامت های چند میلیونی از شرکت های بیمه ای دریافت می شود.
 
یک منبع مطلع در پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان شمالی نیز وجود برخی تصادف سازی ها در این استان برای دریافت خسارت از شرکت های بیمه را مورد تایید قرار داد.
 
این منبع که خواست نامش ذکر نشود گفت: پلیس راهور به عنوان کارشناس صرفا سوانح خسارتی و جرحی را مورد تایید قرار داده و برای رقم های بالای خسارتی نیز کروکی تهیه می کند و کاری به تصادف سازی ندارد.
 
وی اضافه کرد: این کارشناسان شرکت های بیمه اند که باید با بررسی کروکی ها و سایر مسایل نسبت به احتمال ساختگی بودن صحنه تصادف نظر بدهند و انداختن توپ به زمین پلیس راهور نمی تواند نتیجه بخش باشد.
 
وی افزود: در تصادف های خودساخته که منجر به جرح شود، پلیس راهور صرفا نام افراد مجروح را نوشته و به بیمارستان ارایه می دهد و در این بخش نیز پزشکان باید تشخیص بدهند که این صحنه سازی بوده یا نه و پس از آن مدارک را مورد تایید قرار دهند.
 
مدیر شرکت بیمه ایران در خراسان شمالی نیز وجود مواردی در خصوص تصادف سازی و حتی پرونده سازی هایی از قبیل آتش سوزی عمدی، ضرب و جرح دروغین برای دریافت خسارت را مورد تایید قرار دارد.
 
عبدالرسول وثوق اظهار کرد: پرونده های زیادی در این زمینه برای شرکت های بیمه ارسال می شود که درصدی از آن توسط کارشناسان بیمه کشف و بقیه به اهداف خود می رسند و شرکت های بیمه ای نیز به دلیل وجود برخی مستندات قانونی که در سایر مراجع تایید شده، نمی توانند غرامت را پرداخت نکنند.
 
وی اضافه کرد: برچیدن بساط این فعالیت های غیر قانونی نیازمند همکاری دستگاه های قضایی، انتظامی، پزشکی قانونی و نمایندگان شرکت های بیمه ای است.
 
وی به موردی از آتش سوزی ساختگی برای دریافت غرامت در این استان اشاره کرده و می گوید: در این مورد، دو پرونده از آتش نشانی به شرکت بیمه ارسال شده بود که یکی مربوط به بهمن سال 93 و دیگری دوم اردیبهشت 94 بود که هر دو پرونده مربوط به یک واحد بود.
 
وثوق اظهار کرد: در پرونده اولی به دلیل تمام شدن زمان بیمه سپاری هیچ غرامتی به فرد خسارت دیده تعلق نگرفت، برای همین پرونده دیگری در اردیبهشت ماه به شرکت بیمه ارسال شد که مورد آتش سوزی مطابق با پرونده اول بود و مورد پذیرش بیمه قرار نگرفت.
 
وی اضافه کرد: اگر با تصادف ساختگی و پرونده سازی در سایر موارد شرکت های بیمه غرامت پرداخت کنند با کاهش توان بیمه ها از لحاظ مالی آنها مجبور به افزایش حق بیمه خواهند بود.
 
وثوق بار دیگر بر تعامل دستگاه های مرتبط با شرکت های بیمه برای جلوگیری از تصادف سازی های خودساخته و سایر پرونده های مشابه تاکید کرد.
 
سال گذشته بیش از 3 هزار فقره سوانح رانندگی در استان خراسان شمالی ثبت شد که در این سوانح افزون بر 240 نفر کشته و بیش از 500 نفر نیز مصدوم شدند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.