| کد خبر: 55530 |

راه‌آهن تجریش؛ بی‌حرف پول

تین نیوز | مشاجره بین راننده و مسافر، چند دقیقه‌ای طول می‌کشد؛ دعوایی که بر سر کارت‌زدن یا نزدن مسافر است. چراغ راهنما چند بار سبز و دوباره قرمز می‌شود و آخر صدای اعتراض مسافران است که باعث می‌شود، یکی کوتاه بیاید و بگذارد اتوبوس راه بیفتد و مردم ادامه مسیر بدهند. صحنه‌ای که بارها برای‌مان شاید تکرار شده باشد.

این احتمالا یکی از دلایلی است که شرکت واحد اتوبوسرانی تهران تصمیم به تغییرات اساسی در خط ۷ سامانه اتوبوس‌های تندرو تهران (بی‌آرتی) گرفته است. مسیری ۱۸ کیلومتری و شبانه‌روزی که هر روز هزاران مسافر را جابه‌جا می‌کند و به گفته مسئولان شهری، از مسیرهای حساس و مهم پایتخت است، ۳۴ ایستگاه دارد و ۴۰۰ دستگاه اتوبوس در آن فعالیت می‌کنند. البته تا چند روز پیش این خط، شامل انواع اتوبوس‌های کهنه و نو تک‌کابین و دوکابین کولردار و فاقد کولر بود اما چند روزی است با ورود ۱۳۰ دستگاه اتوبوس دوکابین، همه اتوبوس‌های این خط دوکابین و کولردار شده‌اند.

حذف کارتخوان‌ها
از حدود یک هفته پیش، اطلاع‌رسانی شرکت واحد اتوبوسرانی در ایستگاه‌های خط ۷ بی‌آرتی پایتخت آغاز شده بود، اطلاعیه‌هایی که نشان می‌داد قرار است دریافت کرایه چه به صورت نقدی و چه شارژی، از داخل اتوبوس به درون ایستگاه‌ها منتقل شود؛ تصمیمی که از ۲۵ خرداد عملیاتی شد.

برخی مسافران از این تصمیم اتوبوسرانی رضایت دارند، یکی از آنها در این باره می‌گوید: کارت‌زدن در اتوبوس، معطلی زیادی داشت زیرا باید منتظر می‌ماندیم تا مسافرانی که به راننده پول داده بودند، بقیه پول خود را بگیرند یا مسافران کنار کارتخوان اتوبوس ازدحام می‌کردند تا کارت بزنند و معطلی پیش می‌آمد. در برخی مواقع هم بحث و مجادله بین مسافران و راننده پیش می‌آمد. اما با کارت‌زدن در بیرون از اتوبوس، راننده دیگر وقت خود و سایر مسافران را صرف پول دادن یا ندادن چند نفر نمی‌کند و اگر هم مسافران اعتراضی داشته باشند، همان بیرون اتوبوس حل می‌شود. یکی دیگر از مسافران هر روزه این مسیر معتقد است، دریافت هزینه مسیر در ایستگاه طرح مطلوبی است اما در صورتی موفق خواهد بود که کارتخوان‌های درون اتوبوس‌ها جمع‌آوری شود، زیرا تجربه سایر خطوط نشان داده برخی مسافران به دلیل عجله برای سوار شدن، می‌گویند درون اتوبوس کارت می‌زنند و ماموران می‌خواهند جلو آنها را بگیرند که این مسئله، صورت خوشی ندارد و همین مسئله هم می‌تواند باعث ایجاد وقفه در حرکت اتوبوس شود.

در روزهای ابتدایی اجرای طرح «اخذ هزینه سفر در ایستگاه» در بی‌آرتی‌های مسیر راه‌آهن ـ تجریش، مشاهدات نشان می‌دهد که هنوز تجهیزات، نیرو و انضباط لازم در همه ایستگاه‌های این مسیر برای اجرای مناسب این طرح وجود ندارد، از سوی دیگر ازدحام مسافران در ایستگاه‌ها کار را برای ماموران دریافت هزینه، سخت کرده است.

با این حال پیمان سنندجی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران می‌گوید: همه ایستگاه‌های این مسیر در هر ۲ سر، مجهز به کارتخوان شده و ماموران در هر ۲ سر ایستگاه مستقر هستند؛ اگر ایستگاهی خلاف این وضعیت را دارد، به سازمان گزارش کنید تا رسیدگی شود.

سنندجی توضیح می‌دهد که با اجرای این طرح در دو حالت، ماموران ایستگاه‌ها از مسافران پول نقد دریافت می‌کنند؛ یکی زمانی که دستگاه کارتخوان آن ایستگاه، به دلیلی خراب شده باشد و دوم در صورتی که مسافری کارت نداشته یا کارتش شارژ نداشته باشد که به صورت موردی، ماموران ایستگاه می‌توانند از این افراد پول دریافت کنند.

برای همه مسافران اتوبوس‌های درون‌شهری ممکن است پیش آمده باشد که هنگام سوار شدن به اتوبوس، متوجه شوند شارژ کارت‌شان تمام شده است، در راستای حل این مشکل شاید استقرار سامانه‌های سیار برای شارژ کارت در ایستگاه‌ها مفید باشد، البته آنطور که سنندجی می‌گوید، موضوع شارژ کارت‌های اتوبوس و مترو در اختیار شرکت مترو است و درحال‌حاضر اتوبوسرانی چنین برنامه‌ای ندارد.

به گفته وی، همزمان با تحولات اخیر مسیر راه‌آهن ـ تجریش، دستگاه‌های «پوز» سیار در این ایستگاه‌ها مستقر می‌شود تا در صورت بروز مشکل در کارتخوان‌های ثابت، از دستگاه‌های سیار استفاده شود.

تک‌کابین‌های کولردار
یکی از تغییرات قابل‌توجه خط بی‌آرتی راه‌آهن ـ تجریش در روزهای گذشته، حذف تمامی اتوبوس‌های تک‌کابین و جایگزینی با اتوبوس‌های دو کابین کولردار است. با این تغییر مطلوب، این خط هم از نظر ظاهری و هم از نظر سرعت، منظم‌تر شده است. با این حال به نظر می‌رسد تعداد اتوبوس‌ها در این مسیر کاهش داشته و همین مسئله یکی از دلایل ازدحامی است که در چند روز گذشته در این مسیر دیده می‌شود.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران اما چنین نظری ندارد، وی می‌گوید: اینکه مردم می‌گویند تعداد اتوبوس‌ها کم شده یک خطای چشمی است زیرا همه اتوبوس‌های تک‌کابین خارج شده و به جای آنها دوکابین‌ها جایگزین شده‌اند. به گفته وی، حدود ۱۳۰ دستگاه تک‌کابین را خارج کرده و در کنار بقیه دوکابین‌ها در ناوگان ۴۰۰ دستگاهی قرار گرفته‌اند. به همین دلیل است که او معتقد است اگر ازدحامی در اتوبوس‌ها به چشم می‌خورد، ربطی به کاهش تعداد اتوبوس‌ها ندارد زیرا کاهشی رخ نداده است.

تک‌کابین‌ها کجا رفتند؟
آنطور که سنندجی می‌گوید، اتوبوس‌های دوکابینی که وارد خط ۷ شده‌اند، اتوبوس‌های جدید نیستند و از خطوط دیگر آمده‌اند. وی می‌افزاید: چاره دیگری نداریم، با توجه به کمبود ناوگان مجبوریم اولویت‌بندی کرده و با توجه به آنچه داریم برنامه‌ریزی کنیم. خط ۷ یکی از مهم‌ترین و طولانی‌ترین خطوط بی‌آرتی تهران است که حساسیت زیادی نسبت به آن وجود دارد و به همین دلیل تصمیم به ساماندهی آن گرفتیم.

مدیرعامل اتوبوسرانی تهران می‌گوید همه برنامه‌ریزی‌های این سازمان بستگی به این دارد که اتوبوس جدیدی به این سازمان داده شود یا خیر.

وی می‌گوید: حدود ۳ سال است یک دستگاه اتوبوس؛ نه در دولت دهم و نه دولت یازدهم، به ما داده نشده است و ما با برنامه‌ریزی و جابه‌جا کردن اتوبوس‌ها در خطوط، آبروداری می‌کنیم. اگر دست ما را باز کنند و یارانه ما را داده یا اتوبوس به ما بدهند، کارهای بهتری می‌توانیم انجام دهیم. ما ۲۰۰ دستگاه اتوبوس از محل اعتبارات شهرداری خریداری کرده‌ایم که احتمالا تا یک ماه آینده وارد پایتخت می‌شوند که اگر این اتفاق بیفتد، گشایشی در کارها خواهیم داشت.

شرکت واحد اتوبوسرانی تهران اعلام کرده است با اجرای طرح «اخذ هزینه سفر در ایستگاه» در خط ۷ بی‌آرتی پایتخت، حداکثر فاصله زمانی بین ایستگاه‌ها به ۳ دقیقه کاهش می‌یابد. بنابراین انتظار می‌رود معطلی مسافران در گرمای تابستان برای سوار شدن به اتوبوس‌ها کاهش یابد،‌ اتوبوس‌های دوکابینی که به گفته مدیرعامل این سازمان، به هیچ‌وجه مجاز نیستند از کولر استفاده نکنند، مگر اینکه ایراد غیرمترقبه‌ای در کولر پیش آمده باشد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.