| کد خبر: 38263 |

خودروی ملی فقط برای صادرات!

تین نیوز | نخستین باری است که در تاریخ صنعت خودروی ایران، یک مدیر خودروساز تصمیم گرفته به دلیل پایین افتادن قیمت یک محصول تولیدی خود در شرایط عرضه داخلی، تولید آن را فقط برای صادرات در نظر بگیرد.
 
درواقع تصمیم اعلامی از سوی مدیرعامل ایران‌خودرو برای خودروی دنا، برگرفته از اعلام قیمت نهایی این خودرو ازسوی شورای رقابت بود؛ بر این اساس درحالی ایران‌خودرو قیمت نهایی این خودرو را ۴۸ میلیون تومان اعلام کرده بود که شورای رقابت براساس مستندات ارسالی ازسوی این خودروساز و براساس قیمت پایه خودروی سمند، مبادرت به قیمت‌گذاری این خودرو کرد که در نتیجه قیمت دنا را با اختلاف نزدیک به ۶ میلیون تومان، یعنی ۴۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان برای عرضه در بازار اعلام کرد.

تمام ماجرا این نبود و ایران‌خودرو اعلام کرده از این پس ساخت دنا تنها با هدف صادرات به بازارهای خارجی خواهد بود و نرخ‌گذاری این خودرو نیز در بازارهای هدف متناسب با بازار کشورهایی است که صادرات به آنجا انجام می‌شود.

با این حال این خودروساز اعلام کرده تمامی تعهدات پیش‌فروش این خودرو را با نرخ مصوب شورای رقابت که ۴۱ میلیون و ۹۰۰ تومان است به ۱۰ هزار نفر مشتری که برای خرید دنا ثبت‌نام کرده‌اند، تحویل خواهد داد.

حدود یک‌سال پیش بود که خودروی دنا به عنوان پیش‌فروش ازسوی ایران‌خودرو عرضه شد و بنا بر گفته هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل این خودروسازی ۱۰ هزار نفر هم برای خرید این خودرو ثبت‌نام کردند. اما در یکی، دو ماه گذشته با چالش‌هایی که میان شورای رقابت و ایران‌خودرو درباره قیمت‌گذاری دنا به‌وجود آمد، سرانجام مدیرعامل ایران‌خودرو تصمیم خود را درباره عرضه دنا اعلام کرد و گفت: قیمت دنا از سوی شورای رقابت به ما ابلاغ شده و پس از بررسی‌های لازم به این نتیجه رسیدیم که عرضه این خودرو در داخل صرفه اقتصادی ندارد و به همین دلیل دنا تنها در برنامه صادرات ایران‌خودرو قرار خواهد گرفت.

البته یکه‌زارع اعلام کرده به خاطر اعتماد مشتریان در رابطه با پیش‌خرید دنا این خودرو با نرخ مصوب شورای رقابت یعنی ۴۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به آنها عرضه خواهد شد و با ارسال دعوتنامه و براساس اولویت ثبت‌نام، تحویل خودرو به آنها از هفته آینده آغاز می‌شود و تا پایان سال عرضه دنا به افرادی که این خودرو را پیش‌خرید کردند به اتمام می‌رسد.

این درحالی است که بر اساس شنیده‌ها صادرات دنا نیز از ابتدای سال ۹۴ آغاز می‌شود و این خودروساز در کنار تعهدات محدود داخلی قرار است توان خود را برای تولید این خودرو تنها با هدف صادرات بکار گیرد.
 
 نحوه قیمت‌گذاری از گذشته اشتباه بود
در همین حال مشاور انجمن خودروسازان ایران در گفت‌وگویی با صمت ضمن اشاره به این مطلب که یک اصل در تجارت وجود دارد و آن هم تولید برمبنای سود متعارف است، اظهار کرد: براین اساس در هیچ کجای دنیا تولیدکننده‌ای بدون درنظر گرفتن سود منطقی، فرآیند تولید را انجام نمی‌دهد تا منجر به ضرردهی شود. داوود میرخانی رشتی با تاکید بر اینکه قیمت‌گذاری خودرو ازسوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در سال ۹۰، بابی شد تا خودروسازان محصولات خود را با ضرر به بازار عرضه کنند، تصریح کرد: این روند موجب شد تا خودروسازان در سال ۹۱ بیش از ۴ هزار میلیارد تومان ضرر کنند که شورای رقابت نیز با همان نحوه قیمت‌گذاری سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، قیمت خودروها را برای سال ۹۲ تعیین کرد.وی در ادامه افزود: این اشتباه در سال‌های ۹۱ و ۹۲ موجب شد خودروسازان در مجموع ۶ هزار میلیارد تومان ضرر دهند که دولت دهم اصرار داشت تا با این شکل ضرردهی خودرو تولید و به بازار عرضه شود. این درحالی است که قانون مشخص کرده است که اگر قیمت یک کالا کمتر از قیمت تمام شده و سود عادلانه باشد، دولت باید مابه‌التفاوت آن را پرداخت کند.
میرخانی رشتی در این‌باره به ماده ۹۰ اصل ۴۴ قانون اساسی اشاره کرد و گفت: در این ماده آمده که اگر دولت به هر دلیلی قیمت فروش کالا را به قیمتی کمتر از بازار تکلیف کند باید مابه‌التفاوت آن را بپردازد. از این‌رو اگر شورای رقابت بخواهد به‌طور مثال قیمت دنا را پایین‌تر از قیمت تمام شده اعلام کند یا باید تولید آن متوقف شود یا اینکه دولت مابه‌التفاوت آن را پرداخت کند.
وی با عنوان اینکه قیمت حال حاضر خودروی دنا نیز براساس قیمت پایه اشتباه سمند در گذشته تعیین شده است، افزود: درحال‌حاضر نیز شرکت پارس‌خودرو در قیمت‌گذاری تندر ۹۰ درسال گذشته ۲۰۰ میلیارد تومان ضرر کرد، آن هم به دلیل اینکه قیمت قطعاتی که از رنو پارس خریداری می‌کند بیش از قیمتی است که برای فروش آن در نظر گرفته می‌شود که تداوم تولید این محصول درحال‌حاضر جای سوال دارد!
 
 تقدیر از عملکرد مدیرعامل ایران‌خودرو
مشاور انجمن خودروسازان ایران ضمن تقدیر از عملکرد مدیرعامل ایران‌خودرو بر توقف عرضه دنا برای بازار داخلی و تولید آن تنها برای صادرات تاکید کرد: بر این اساس یک نفر باید در مقابل این تصمیم‌های اشتباه و تحمیلی حرکتی انجام می‌داد که آقای یکه‌زارع آن را کلید زد.
میرخانی رشتی این شکل برخورد با تولید را مغایر با ماهیت اقتصاد مقاومتی دانست و عنوان کرد: با سرکوب تولیدکننده و این شکل برخورد انقباضی با ساختار تولید، نمی‌توان به اهداف کلان در این صنعت دست پیدا کرد. وی با عنوان اینکه شرکت ایران‌خودرو باید پیش از اینکه تعهد فروش برای خودروی دنا ایجاد می‌کرد، اسناد هزینه تمام‌شده این خودرو را به شورای رقابت ارائه می‌کرد، افزود: ایران‌خودرو به تصور اینکه قرار است قیمت‌گذاری عادلانه براساس هزینه‌های مستند این شرکت انجام شود اسناد مربوط به هزینه‌های تولید این خودرو را بعد از ایجاد تعهد به شورای رقابت ارسال کرد که همین امر موجب سرگردانی خریداران این خودرو شد. 
 
 صادرات دنا به‌صرفه‌تر است
با این حال فعالان صنعت خودرو با اعتقاد به این مسئله که خودرو کالایی انحصاری نیست، دلیل قیمت‌گذاری این کالا در شورای رقابت را انحصاری‌خواندن آن از سوی شورای اقتصاد دانسته و خواهان خروج خودرو از فهرست این شورا هستند. در همین حال عضو شورای سیاست‌گذاری خودرو با اشاره به اینکه شرکت ایران‌خودرو قرار است تعداد نزدیک به ۱۱ هزار خودروی ثبت‌نامی دنا را تا پایان سال به خریداران تحویل دهد به صمت گفت: این در شرایطی است که به‌صرفه نبودن عرضه آن در بازارهای داخلی موجب شد ایران‌خودرو دنا را تنها برای صادرات تولید کند.
محمدرضا نجفی‌منش با انتقاد از نحوه قیمت‌گذاری خودرو از سوی شورای رقابت به دلیل انحصاری شمردن آن، تصریح کرد: تمام تلاش ما این است که خودرو از حالت انحصاری خارج شود تا در پی آن قیمت‌گذاری نیز آزاد شود که بر این اساس بازار تنها تعین‌کننده نهایی قیمت خودرو خواهد بود.
وی با بیان اینکه در این رابطه با شورای اقتصاد در تعامل هستیم تا خودرو از فهرست کالاهای انحصاری خارج شود، افزود: اگر خودرو از فهرست کالاهای انحصاری خارج شود قیمت‌گذاری آن نیز دیگر با شورای رقابت نخواهد بود، از این رو خودروساز دیگر مجبور نخواهد شد عرضه خودروهایی همچون دنا را به دلیل نحوه نادرست قیمت‌گذاری در بازار داخلی محدود کند. عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان در ادامه به‌صرفه‌نبودن عرضه دنا در بازار داخلی را دلیل عمده تمرکز روی صادرات این خودرو اعلام کرد و گفت: این در حالی است که به دلیل نداشتن هزینه‌هایی همچون شماره‌گذاری و ارزش افزوده در صادرات، این خودرو در مقوله صادرات از حاشیه سود بالایی برخوردار خواهد بود.
 

 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • 0 0

    دارید تهدید می کنید؟ باشه صادر کنید، این ماشین را در کشور های دیگر ۱۲ میلیون هم نمی خرند