| کد خبر: 38187 |

سفر نماینده رییس جمهور به ترکیه

گره ترانزیتی ایران به دست واعظی باز می‌شود؟

تین نیوز | پس از آن که تقریبا تمامی مذاکرات انجام شده از سوی وزارت راه و شهرسازی ایران با وزارت حمل و نقل ترکیه بی نتیجه باقی ماند حالا وزیر ارتباطات ایران به عنوان نماینده دولت به ترکیه سفر کرده تا شاید موانع موجود بر سر راه کامیون‌های دو طرف برداشته شود.
 
 طبق برنامه ریزی های انجام شده محمود واعظی روز سه شنبه به ترکیه سفر کرده تا ضمن مذاکره با برخی مقامات ترک شرایط همکاری های اقتصادی دو طرف در آینده را مورد بررسی قرار دهند.
 
این سفر در حالی صورت می گیرد که تقریبا تمامی مراودات اقتصادی دو طرف در ماه های گذشته تحت الشعاع اختلاف نظرهای موجود در مرزهای زمینی دو کشور قرار داشته و مذاکرات نیز در این زمینه به هیچ نتیجه محسوسی نرسیده است.
 
چند ماه قبل ترکیه به دنبال به نتیجه نرسیدن مذاکرات با طرف ایرانی به یکباره بحث دریافت عوارض از کامیون‌های ایران را مطرح کرد که این مساله هر چند با واکنش ایران مطرح شد اما به عقب نشینی مقامات ترک منجر نگردید تا رسما هزینه رفت و آمد کامیون های دو طرف چند برابر شود.
 
هر چند راه حل هایی مانند پلمپ شدن مخازن سوخت نیز با وجود موافقت دو طرف اجرایی نشد و تنها برای معطل نماندن کامیون‌ها بنا شد تا اطلاع ثانوی به شکل فعلی رفت و آمد در مرز ترکیه و ایران ادامه پیدا کند اما قطعا با توجه به تفاوت غیر قابل انکار نرخ سوخت در ایران و ترکیه نمی‌توان امید داشت این راه حل به برنامه‌ای بلند مدت منجر شود. از این رو دولت ایران نماینده اقتصادی رسمی خود را به ترکیه فرستاده تا ضمن مذاکره درباره برنامه‌های آتی اقتصادی دو طرف طرح بهبود روابط ترانزیتی و ایجاد تعرفه جدید و یا لغو تعرفه های موجود را در دستور کار قرار دهد.
 
هر چند هنوز هیچ یک از مقامات دو کشور اظهارنظر دقیقی درباره برنامه های سفر واعظی به ترکیه و مذاکره درباره شرایط ترانزیتی نداشته‌اند اما به نظر می رسد یکی از اصلی ترین ماموریت های وزیر ارتباطات ایران در سفر خود به ترکیه حول محور عبور کامیون‌های ایرانی ترک از مرزهای زمینی دو طرف خلاصه شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.