| کد خبر: 38096 |

◄ افزایش ۳۵ درصدی کرایه تاکسی در پیچ و خم شورا و شهرداری

تین نیوز | یک فوریت لایحه افزایش 35 درصدی نرخ کرایه تاکسی های سال 94 شهر تهران در حالی به تصویب رسید که رئیس کمیسیون برنامه بودجه از کاهش حتمی آن در کمیسیون خبر داد و کمیسیون عمران و حمل و نقل نیز با توجه به قیمت نفت لزومی برای فوریت این لایحه نمی دید.
 
به گزارش خبرنگار تین نیوز از یکصد و بیست و سومین جلسه شورای شهر، علیرضا دبیر در جریان بررسی تصویب یک فوریت لایحه تعیین نرخ کرایه انواع تاکسی سال 94 شهر تهران اظهار داشت: پیشنهاد شهرداری برای نرخ کرایه تاکسی ها در سال ۹۴ افزایش ۳۵ درصدی بود اما ما حتما این نرخ را در کمیسیون برنامه و بودجه کاهش می دهیم.
 
رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه وزارت کشور مصوبه شورای اسلامی شهر تهران مبنی بر اخذ عوارض از شعب بانک ها را لغو کرده؛ خاطر نشان کرد: بانک ها با مذاکراتی که با وزارت کشور انجام داده اند جلوی این مصوبه را گرفته اند اما از آنجایی که این عوارض جزو درآمدهای پایدار شهرداری هستند ما آن را مجددا با طرح دو فوریتی ارائه خواهیم کرد. 
 
دبیر با تاکید بر اینکه شهرداری تهران باید همزمان نرخ کرایه مترو و اتوبوس را نیز ارائه می کرد، گفت: ما در کمیسیون برنامه و بودجه به همراه کمیته حمل و نقل و کمیسیون عمران باید این سه مورد را همزمان بررسی کنیم.

چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز با تاکید بر ضرورت تصویب نرخ کرایه ها قبل از ۱۵ بهمن ماه تصریح کرد: شهرداری تاکید دارد نرخ مترو و اتوبوس را نیز به شورا ارسال کرده اما این لایحه هنوز به دست ما نرسیده است. 
 
سرخو، رییس کمیته حمل و نقل در مخالفت با یک فوریت این لایحه گفت: در این لایحه موضوعات ساختار تاکسیرانی هم مطرح شده و بررسی این موضوعات به صرف وقت نیاز دارد و با توجه به اینکه در سال ۹۴ قرار است بودجه ها انقباضی باشد و اینکه در سال ۹۳ تنها ۲۳ درصد نرخ کرایه تاکسی افزایش داشته است و در عین حال با توجه به اینکه هنوز لایحه نرخ مترو و اتوبوسرانی به شورا نیامده چه الزامی برای یک فوریت این طرح وجود دارد؟
 
چمران تاکید کرد: کمیسیون عمران تنها موضوع مروبط به نرخ کرایه تاکسی را بررسی کند و موضوعات دیگر را بعد از تصویب کرایه مترو و اتوبوس در دستور کار قرار دهد.
 
احمد دنیامالی با بیان اینکه" کمیسیون عمران و حمل و نقل با برخی از ماده های این لایحه مخالف است" تصریح کرد: ما می توانیم موضوع نرخ را تصویب کنیم و مواردی که به قیمت ها ارتباط ندارد، کنار بگذاریم. اگر این لایحه به تاخیر بیافتد برای اجرای این قانون از ابتدای سال ۹۴ مشکل خواهیم داشت.
 
قناعتی دیگر عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا در هیمن راستا بیان داشت: افزایش قیمت تاکسی اثرات زیادی در جامعه می گذارد و من خواهش می کنم با توجه به شرایط نفت که در زندگی همه مردم تاثیرگذار است با عجله درباره قیمت کرایه تاکسی تصمیم گیری نکنیم. چرا برای افزایش قیمت ها عجله داریم؟
 
حبیب کاشانی خطاب به قناعتی گفت: ادبیات شما در جامعه بار می آورد و این طور به نظر می رسد شورا اصرار به افزایش قیمت دارد. در حالی که ما در سال های گذشته تلاش کرده ایم با توجه به شرایط اجتماعی نرخ کرایه ها را افزایش دهیم.
در پایان یک فوریت این لایحه به تصویب رسید.

شوراهای شهرهای کشور را نمی توان با مجلس مقایسه کرد

علیرضا دبیر، رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در جلسه یکصد و بیست و سومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت:شوراها از سال ۷۸ شکل گرفته اندشوراهای شهرهای کشور را نمی توان با مجلس شورای اسلامی مقایسه کرد و بنده بسیاری از موضوعات مربوط به شهرداری را دنبال می کنم اما دیگر اعضا از من حمایت نمی کنند. 

وی با اشاره به مصوبه اخیر شورا در خصوص تصویب حساب های درآمدی سازمان ها و شرکت ها افزود: این مصوبه چهار سال در کمیسیون برنامه و بودجه مانده بود و من آن را دوباره مطرح کردم این اتفاق بزرگی بود. اما دوستان ما در شهرداری با فرمانداری لابی می کنند که جلوی این اقدامات گرفته شود در جایی دیگر هم دوستان ما در شورا برای رسیدن به اهداف خودشان لابی می کنند.
 
دبیر با بیان اینکه" من برای حمایت از کیان شورا علیرغم مخالفت با انتخاب سه ناظر برای همشهری به آن رای دادم" گفت: ما نباید همه چیز را تخریب کنیم. زیرا در بعضی از موارد شورای شهر قدرت قانونی کافی در حین اجرا  را ندارد.
 
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با اشاره به درخواست خویش مبنی بر تشکیل دیوان محاسباتی در یک سال و نیم قبل یادآور شد: برای تصویب بودجه سال ۹۳، برای اولین بار حسابرس های سالهای قبل شورا برای نوشتن تبصره های بودجه و مشورت با آنها دعوت کرده تا چگونگی افزاش نظارت شورا توسط تبصره ها را بررسی شود و در نتیجه در بسیاری از موارد خلا قانونی وجود دارد.
 
وی با نوجه به تفریغ بودجه اذعان داشت: تفریغ سه ماهه و شش ماهه در قانون تعریف نشده است به همین خاطر تفریغ یک بار در سال ارائه می شود. به همین خاطر تاکنون تفریغ بودجه تا پایان سال ۹۲ ارائه شده و تنها تفریغ بودجه ۹۳ باقی مانده که به زودی در صحن شورا ارائه می شود.
 
دبیر با بیان اینکه "تذکرات بنده مبنی بر اینکه" آقای هاشمی معاونت مالی اقتصادی شهرداری باید حساب های درآمدی شش ماهه را به شورا ارائه کند" گفت: کدام یک از اعضا جهت پیگیری این موضوع از شهرداری تهران از من حمایت کردند؟
 
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با اشاره به تذکرات مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت نظارت،حمایت و هدایت خاطر نشان کرد: من تا سال چهارم شورا حتما این سه نکته را رعایت می کنم و همانطور که بر عملکرد شهرداری نظارت می کنم اجازه نمی دهم بین شورا و شهرداری دعوا شود.
 
وی با اشاره به اعتراض حکیمی پور درخصوص حضورش در جلسات کمیسیون برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: در کمیسیون برنامه و بودجه من تنها تصمیم گیر نیستم و این کمیسیون چهار عضو دیگر هم دارد من باید نظر آنها را بگیرم و علاوه بر آن رئیس شورا نیز باید به من تاکید کند، با این حال شما هر زمانی که بخواهید به عنوان عضو محبوب القلوب می توانید در جلسات این کمیسیون حضور داشته باشید.

دبیر با تاکید بر اینکه شهرداری تهران هنوز صورت های مالی را به شورا ارائه نکرده اظهار داشت: شهرداری با هزینه های قطعی مشکل دارد و شهردار تهران به همین دلیل اعلام کرده که در کمیسیون تخصیص اولویت با واحدی است که در سال ۹۴ زودتر هزینه قطعی را ارائه کند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.