| کد خبر: 22862 |

نگرانی دانشجویان از رکود صنعت کشتی‏ سازی در کشور

تین نیوز | سال تحصیلی جدید دانشگاه‏ها و مراکز آموزش عالی کشور در حالی آغاز می‏شود که به گفته رییس کمیته دانشجویی انجمن مهندسی دریایی ایران، دانشجویان رشته‏ های دریایی به‏شدت نگران آینده شغلی خود هستند.
 
محسن خسروی بابادی دراین ‏باره توضیح داد: در رشد هر صنعت می‏توان گفت دانشجو نقش اساسی را در جهت ارتقاء و پیشرفت آن رشته چه به صورت ملی و چه بین‏المللی دارد.
 
وی با بیان اینکه «نقش دانشجویان در رشد صنعت دریایی ایران چشمگیر بوده است»، گفت: از آنجا که صنعت دریایی صنعتی نوظهور در ایران محسوب می‏شود، اغلب مدیران عامل و کارشناسان ارشد شرکت‏های دریایی دانشجویان یک یا دو دهه قبل هستند که امروز اصلی‏ترین امور فنی و مدیریتی کشتی‏سازی‏ها را برعهده دارند.
 
رییس کمیته دانشجویی انجمن مهندسی دریایی ایران افزود: درد اصلی دانشجویان رشته‏های کشتی‏سازی کشور کار است و از آنجا که دولت هیچگونه حمایتی از صنایع کشتی‏سازی نداشته و ندارد و از طرفی سازمان‏های نیازمند کشتی بیشتر به سمت خرید از خارج میل دارند، بسیاری از کشتی‏سازی‏های کشور در یک دهه اخیر تعطیل شدند که همین امر، موجب نگرانی شدید دانشجویان شده است.
 
وی تصریح کرد: تنها کمکی که به دانشجویان مهندسی دریا و سایر رشته‏های دریایی باید کرد، فراهم‏سازی بستر رشد و فعالیت کشتی‏سازی‏هاست تا در سایه آن، دانشجویان هم نگران آینده شغلی خود نباشند.
 
خسروی بابادی افزود: اینکه چطور باید ساخت‏وساز کشتی در داخل رونق بگیرد، موضوعی نیست که یافتن راهکار آن برعهده دانشجویان و دانشگاهیان باشد؛ بلکه این مسؤولیت مدیران ارشد کشور و سازمان‏های ذیربط در حوزه دریاست که صنعت کشتی‏سازی را از شرایط فعلی خارج کنند.
 
رییس کمیته دانشجویی انجمن مهندسی دریایی ایران با اشاره به بازدیدهای دانشجویان از یاردهای کشتی‏سازی کشور در استان‏های مختلف طی یکسال گذشته، گفت: در این بازدیدها مشاهده شد کشتی‏سازی‏ها یا فعالیت‏های خود را تعطیل کرده‏اند و یا با افت شدید کار مواجه هستند که مشاهده این مسایل، باعث ناامیدی دانشجویان از ادامه فعالیت در این رشته شده است.
 
وی با اشاره به خروج فارغ‏التحصیلان رشته‏های دریایی از کشور، برآورد کرد که حدود 50 درصد از دانشجویان این رشته‏ها پس از پایان دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد یا از کشور مهاجرت می‏کنند و یا رشته تحصیلی خود را در مقاطع بالا تغییر می‏دهند.
 
خسروی بابادی با اشاره به اقدامات در حال انجام در معاونت علمی و فناوری ریاست‏جمهوری و دانشگاه‏ها تأکید کرد: اقداماتی مثل جمع‏آوری اطلاعات دریایی یا تهیه بانک و اطلس صنایع دریایی که با کمک دانشجویان انجام می‏گیرد، کارهایی موقت است که مشکل آنها را حل نمی‏کند.
 
وی با تأکید مجدد بر اینکه «نگرانی اصلی دانشجویان رکود صنعت کشتی‏سازی در کشور است»، افزود: این رکود چشمگیر در حالی است که خرید کشتی از خارج بار دیگر رونق پیدا کرده است.
 
رییس کمیته دانشجویی انجمن مهندسی دریایی ایران افزود: اگر کار و سفارش‏های کشتی‏سازی زیاد شود، عملا مشکل عمده این صنعت برطرف خواهد شد و در سایه آن سایر مشکلات کوچکتر هم رفع می‏شود؛ اما وجود مشکل عمده، سایر مشکلات کشتی‏سازان و دانشجویان این رشته را هم دامن خواهد زد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.