| کد خبر: 22419 |

قطع ۲۷۰ اصله درخت در مناطق ۲۱ و ۵ تهران

تین نیوز | تهران در دو روز گذشته 270اصله درخت‌اش را از دست داد. 120 اصله درخت در منطقه پنج و 150 اصله درخت در منطقه21. اعضای کمیسیون محیط‌زیست شورای شهر می‌گویند مسوولیت قطع درختان منطقه پنج برعهده سازمان اوقاف است و قطع درختان منطقه 21 توسط سازمان هواشناسی برای پارکینگ‌سازی و محوطه سازی انجام شده است، هرچند مدیرکل سازمان هواشناسی تهران قطع هرگونه درخت را تکذیب کرده است اما شورای شهری‌ها پیگیرانه آن را تایید می‌کنند و از انتشار مدارک و تصاویرش تا ظهر امروز خبر می‌دهند.

رحمت‌الله حافظی، رییس کمیسیون محیط‌زیست و سلامت شورای شهر در این رابطه به گفت: اطلاعات و تصاویر مربوط به این اتفاق‌ها را صبح شنبه در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهیم. آنچه برای ما مهم است مقابله با این حرکت‌ها است و حتما به سیستم قضایی شکایت می‌کنیم و از حق مردم به عنوان نماینده مردم کوتاه نمی‌آییم، اشد مجازات را برای مسببان این دو اتفاق تقاضا خواهیم کرد. حفاظت از فضای سبز و باغات برای ما یک اصل بسیار مهم است و اجازه نمی‌دهیم در این نابسامانی‌ها و وضعیت موجود هر فردی، هر کاری می‌خواهد انجام دهد.

وی افزود: شنیده‌ایم که دستور قضایی برای قطع درختان منطقه پنج وجود داشته و حتما به این موضوع هم رسیدگی می‌کنیم. شنیده‌ایم که این زمین از سوی ارگانی در اختیار شهرداری قرار گرفته بود و ارگان زمین را پس گرفته و به فروش رسانده اما می‌شد با کمترین تمهیدات ممکن درختان موجود را به‌طور سالم جابه‌جا کرد و نیازی به قلع‌وقمع نبود. نتیجه پیگیری‌ها هرچه باشد با وجود تاکیدات مقام‌معظم‌رهبری و مسوولان دولتی و شهرداری، تهران 270اصله درخت خود را از دست داده است. رخدادی که درباره آن اظهارنظرهای متعددی منتشر شده از تایید تا تکذیب و انداختن توپ به زمین دیگری. در ادامه دو رخداد منجر به قطع 270درخت در مناطق 21 و 5 را مرور می‌کنیم.

قطع درختان در منطقه 21
اعضای شورای شهر عنوان می‌کنند سازمان هواشناسی در روزهای اخیر حدود 150 اصله درخت را برای احداث پارکینگ قطع کرده است. محمد حقانی، رییس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران در گفت‌وگو با شرق با اشاره به قطع حدود 150 اصله درخت توسط سازمان هواشناسی استان تهران، گفت: ابتدا فکر کردم سازمان هواشناسی مستقر در مجاورت فرودگاه اقدام به این کار کرده است که پس از پیگیری‌ها متوجه شدم که اداره‌کل هواشناسی مستقر در تهرانسر به قطع این درختان اقدام کرده است.

بنده به عنوان رییس کمیته محیط‌زیست، افرادی را برای تهیه گزارش به محل اعزام کرده‌ام که به زودی گزارش آن آماده و به اطلاع شهروندان خواهد رسید. حقانی گفت: قطع درخت فرقی نمی‌کند توسط شهرداری صورت گیرد یا توسط سازمان‌های دولتی، چرا که اعضای شورای شهر با این موضوع به طور جدی برخورد خواهند کرد. رییس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران با اشاره به اینکه ما شکایت خود را از سازمان هواشناسی تهیه خواهیم کرد، گفت: باید مسوولان این سازمان توضیحات خود را درخصوص قطع این درختان به شورای شهر اعلام کنند.

وی گفت: در حالی که شورای شهر تلاش می‌کند که فضای سبز در تهران توسعه پیدا کند، می‌بینیم که یک سازمان به قطع درخت اقدام می‌کند و در واقع قطع درخت یک رویه در تهران شده است. وی در پاسخ به این سوال شرق که مدیر کل هواشناسی این موضوع را تکذیب کرده است گفت صبح شنبه اسناد و تصاویر و گزارش تیم کارشناسی را منتشر می‌کنیم. اما مدیرکل سازمان هواشناسی استان تهران در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه سازمان هواشناسی در محوطه اداره‌کل هواشناسی استان تهران حتی یک درخت را قطع نکرده است گفت: در گزارش‌ها 150 اصله درختی که در پارک بهارستان جنت‌آباد قطع شده‌اند را به اشتباه پای هواشناسی نوشته‌اند.

«محمدعلی عزیزاقلی» با بیان این مطلب، افزود: اداره‌کل هواشناسی استان تهران پروژه‌ای تحت عنوان محوطه‌سازی و ایجاد فضای سبز و اصلاح فضای سبز موجود را حدود پنج‌سال است پیگیری می‌کند اما متاسفانه تا اواخر سال گذشته این پروژه نیمه‌تمام مانده بود. به‌گفته وی در اواخر سال گذشته و با پیگیری‌های سال‌جاری با مساعدت مسوولان وزارت راه و شهرسازی و استانداری تهران موفق شدیم اعتبار مورد نیاز برای این پروژه را جذب و پس از طی روال مناقصات در حال حاضر اجرای آن را آغاز کنیم.

وی افزود: بنابراین سازمان هواشناسی که خود با آگاهی از اینکه درختان و فضای سبز مهم‌ترین عوامل مقابله با آلودگی هوا و ریزگردها هستند با حفظ فضای سبز موجود و درختان قدیمی این محوطه و حتی نهال‌های سالم و جوان برای جدول‌کشی و آماده‌سازی محیط جهت آبیاری فضای سبز تنها اقدام به جمع‌آوری تعدادی از نهال‌های خشک‌شده، بوته‌های پراکنده، علف‌های هرز و نیزارهای موجود در محوطه کرده است.

عزیزاقلی با تاکید بر اینکه در این پروژه حتی یک اصله درخت قطع نشده و نخواهد شد گفت: متاسفانه تعدادی عکس توسط کارکنان اداره‌کل هواشناسی که غرض‌ورزی‌های شخصی با مسوولان دارند در رسانه‌ها منتشر شده که تمامی این عکس‌ها و گزارش‌ها که ادعا می‌کند اداره‌کل هواشناسی بین 150 تا 270 اصله درخت را با مجوز و دستور قوه‌قضاییه قطع کرده، تکذیب می‌کنم و از تمام خبرنگاران دعوت می‌کنم برای دیدن محوطه و تهیه گزارش‌های مستند به اداره‌کل هواشناسی استان تهران مراجعه کنند. مدیرکل سازمان هواشناسی استان تهران تاکید کرد: به نظر می‌رسد عده‌ای قصد دارند این پروژه را متوقف یا به تاخیر بیندازند اما سازمان هواشناسی اجازه انتشار این اخبار کذب را نمی‌دهد. پیگیری‌های خبرنگار «شرق» برای گفت‌وگو با شهردار منطقه21 بی‌نتیجه ماند و شیرازیان، مدیر روابط‌عمومی شهرداری منطقه 21 در پاسخ به خبرنگار «شرق» ضمن اظهار بی‌اطلاعی گفت: به ما مربوط نمی‌شود.

قطع درختان در منطقه 5
صبح سه‌شنبه خبرگزاری ایرنا از قطع تمامی درختان محوطه پارک بهارستان به مساحت چهارهزارو700مترمربع از نوع کاج برگ سوزنی و توت در شهرک مبعث، حد فاصل خیابان‌های بهارستان 13 و 15 در منطقه پنج شهرداری تهران خبر داد.

در این گزارش آمده بود که ساعت شش‌ونیم صبح سه‌شنبه که خیلی از اهالی محل در خواب بودند، افرادی به همراه 20کارگر با اره‌برقی به همراه نماینده سازمان اوقاف و تعدادی از نیروهای انتظامی در این محل حاضر شدند. این افراد در عرض کمتر از 20 دقیقه تمام درختان پارک که بیش از 100 اصله با متوسط عمر 20سال بودند را با اره برقی از بدنه بریدند.

یک منبع آگاه در شهرداری گفت: سازمان اوقاف این ملک را به فردی فروخت و فرد مورد نظر به جای اطلاع به شهرداری برای انتقال درختان اقدام به قلع‌وقمع درختان کرده است و شهرداری از مالک شکایت کرده است. پژمان پشمچی‌زاده، شهردار منطقه پنج در گفت‌وگو با سایت شهرداری تهران در این‌باره گفت: شهرداری بابت قطع درختان زمین واقع در محله جنت‌آباد شمالی در دادسرای پنج شکایت کرده است.

پژمان پشمچی‌زاده درباره اقدام تامل‌برانگیز سازمان اوقاف و بهره‌بردار نسبت به قطع درختان این قطعه زمین به تهران سما توضیح داد: سه‌شنبه صبح حدود ساعت 8-7 صبح بهره‌بردار این زمین با حکم قضایی‌ای که بابت تحویل‌گرفتن زمین در دست داشت با حضور نیروی انتظامی اقدام به قطع درختان کرده است. ماموران شهرداری نیز با دیدن قطع درختان توسط بهره‌بردار برای جلوگیری از این اتفاق وارد عمل می‌شوند که به دلیل وجود حکم قضایی و همچنین حضور نیروی انتظامی نمی‌توانند از قطع درختان این زمین جلوگیری کنند.  

پژمان پشمچی‌زاده در عین حال یادآور می‌شود: به دلیل قطع 120 اصله درخت این زمین، شهرداری منطقه شکایت خود را در دادسرای ناحیه پنج تهران تنظیم کرده است و باید به‌طور کامل جریان قضایی این پرونده طی شود تا مشخص شود که بهره‌بردار به استناد چه قانون و مدرکی اقدام به قطع درختان این زمین با حضور نیروی انتظامی کرده است.

هرچند تا طی‌کردن روند قضایی این پرونده باید منتظر توضیح قاضی پرونده، سازمان اوقاف و بهره‌بردار بود اما نکته تامل‌برانگیز این حرکت که به نظر می‌رسد در رسانه‌های مدافع محیط‌زیست مغفول مانده، این است که شاید قاضی‌ای که اقدام به صدور مجوز قطع درختان کرده در انعکاس این حکم به نیروی انتظامی برای حضور ماموران در هنگام اجرای این حکم دخل‌وتصرفی در شرح قانون کرده است؛ چراکه برابر قانون قطع درخت بدون مجوز کمیسیون ماده‌هفت امکان‌پذیر نخواهد بود.

شهردار منطقه پنج درباره سابقه این زمین نیز یادآور می‌شود: چند سال پیش این، زمین توسط سازمان اوقاف به بهره‌برداران دیگری واگذار شده است که در طول این سال‌ها بارها از شهرداری منطقه بابت کاشت درخت در این زمین شکایاتی را مطرح کرده بودند و نکته جالب اینکه همین بهره‌بردار نیز بارها شهرداری را ملزم به قطع درختان این زمین کرده است اما با مقاومت شهرداری منطقه و با استناد به طرح جامع و قوانین محیط‌زیستی مانع از قطع درختان این زمین شده بود.

پژمان پشمچی‌زاده درباره چشم‌انداز این زمین برابر طرح جامع و تفصیلی شهر تهران نیز به تهران سما گفت: یکی از نکات قابل تامل که قاضی این پرونده به آن توجه نداشته این است که کاربری این زمین برابر طرح تفصیلی شهر تهران فضای سبز بوده است و در پهنه‌بندی‌ها در پهنه مسکونی با کاربری فضای سبز قرار گرفته بود. به استناد کاربری فضای سبز به‌هیج‌عنوان امکان صدور پروانه ساختمانی و احداث بنا در زمین مذکور وجود ندارد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.