| کد خبر: 225178 |

◄ سهم همچنان پایینِ بنادر از ریل

با توسعه لجستیک در بنادر شاهد توسعه ۲۵ درصدی غیرفیزیکی ظرفیت‌ها و کاهش ۳۰ درصدی هزینه‌ها در سطح ملی خواهیم بود که مصرف‌کننده نهایی نیز از آن منتفع می‌شود.

تین نیوز

در طول سال های اخیر همواره بر نقش توسعه حمل ونقل چندوجهی بر نقل و انتقال سریع کالا در عرصه داخلی و بین المللی تاکید شده است. با توجه به اینکه 90 درصد تجارت کالا در سطح جهان از طریق بنادر انجام می شود، توسعه زیرساخت های پس کرانه ای از قبیل توسعه حمل ونقل ریلی به دلیل امکان حمل در حجمی انبوه و یکجا و با حفظ سلامت فیزیکی کالا، مورد تاکید بیشتری بوده است اما به رغم تلاش هایی که در این زمینه صورت گرفته، موفقیت نه چندان گسترده ای- با توجه به وسعت سواحل و بنادر تجاری کشور- حاصل شده و با وجود همه تاکیداتی که برای اتصال ریل به بنادر کشور وجود دارد و با وجود اتصال برخی بنادر به ریل یا با وجود توسعه شهرهای ریل پایه توسط مقامات وزارت راه‌ و شهرسازی اما سرعت و کمیت اتصال چشمه‌های بار به ریل هنوز پایین است.

به گزارش تین نیوز، براساس آمار، با توسعه لجستیک در بنادر شاهد توسعه ۲۵ درصدی غیرفیزیکی ظرفیت‌ها و کاهش ۳۰ درصدی هزینه‌ها در سطح ملی خواهیم بود که مصرف‌کننده نهایی نیز از آن منتفع می‌شود.

نکته اساسی در این زمینه این است که افزایش سهم ریل در بندر به معنای کاهش سهم جاده نیست بلکه براساس وجود موازنه بین ریل و جاده، مساله اقتصادی شدن ریل مطرح است.

در همین زمینه اگرچه در یکی دو سال اخیر شاهد اتصال مراکز بار در بندر یا کارخانه ها و معادن به ریل در گوشه و کنار کشور بوده‌ایم اما اهداف کلان در این زمینه به اتصالات کلی و شبکه‌ای مویرگی نیاز دارد که سرعت فعلی اتصالات، این اهداف را پوشش نمی‌دهد.

درحال‌حاضر سهم بنادر از ریل ۱۵ درصد است که باید به ۳۰ درصد برسد. این در حالی است که اولویت اتصال، لازم است که بندر چابهار به‌عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور که از تحریم‌ها نیز معاف است، باشد. بنابراین اگرچه اهداف توسعه ریلی که در ماه‌های اخیر بیان شده بندر شهیدرجایی است اما برخی معتقدند اگر قرار است گامی درزمینه جبران عقب‌ماندگی تاریخی بندرها از توسعه ریلی برداشته شود، بندر چابهار در اولویت است.

سالانه در بندر شهید رجایی بیش از ۸۰ میلیون تن کالا جابه‌جا می‌شود و سهم ریل از حمل‌ونقل این بندر کمتر از ۱۰ درصد است. همچنین سهم جابه‌جایی ریلی کانتینر در این بندر حدود ۳ درصد برآورد می‌شود.

بندر شهید رجایی در استان هرمزگان و بنادر امام خمینی(ره) و خرمشهر در استان خوزستان و بندر امیرآباد در مازندران به شبکه سراسری ریل متصل هستند و یکی از کارهایی که به صورت منسجم و مستمر در دستور کار سازمان بنادر و شرکت راه آهن قرار دارد، استفاده از مکانیزم های مدیریتی و امکانات زیرساختی موجود برای افزایش سهم بار ریلی در بنادر است.

بندر چابهار در این میان، نسخه مهم توسعه ترانزیتی شرق است و هدف اصلی، توسعه حمل ونقل ریلی در داخل بندر و اتصال آن به راه آهن چابهار- زاهدان است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.