| کد خبر: 261850 |

صدور رای تحویل کارگاه‌ های متروی اهواز از کیسون؛ پیش‌ بینی تامین ۲۰۰ اتوبوس و میدل‌ باس

معاون مالی و اقتصادی شهرداری اهواز با اشاره به رای قطعی دادگاه در خصوص پروژه مترو، گفت: امروز رای قطعی گرفتن کارگاه ها را از دادگاه گرفته ایم و اینکه ما به کیسون بدهکاریم یا کیسون به ما بدهکار است موضوع بعدی دعوای ما است.

تین نیوز

معاون مالی و اقتصادی شهرداری اهواز با اشاره به رای قطعی دادگاه در خصوص پروژه مترو، گفت: امروز رای قطعی گرفتن کارگاه ها را از دادگاه گرفته ایم و اینکه ما به کیسون بدهکاریم یا کیسون به ما بدهکار است موضوع بعدی دعوای ما است.

رای قطعی دادگاه در خصوص وضعیت قطار شهری اهواز صادر شد

 

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، مهدی آذربایجانی در نشست خبری که شامگاه سه شنبه (۲۸ شهریورماه) برگزار شد، اظهار کرد: یکی از نسخه های حل مشکلات اهواز جذب سرمایه گذار و مشارکت کننده است. در این راستا در پیوست بودجه ۸ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومانی شهرداری اهواز، ۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بابت سرمایه گذاری و مشارکت دیده شده است که عناوین سرمایه گذاری و محل های آن هم مشخص است.

 وی با بیان اینکه باید بسته سرمایه گذاری به عنوان بسته قابل مصرف آماده شود، افزود: آن چیزی را بسته سرمایه گذاری می دانیم که بخش زیادی از مجوزها، استعلام ها، مشکلات و بوروکراسی اداری آن حل شده باشد و سرمایه گذار صرفا پول بیاورد و کار را شروع کند. همکاران ما در حال کار کردن روی این موضوع هستند. مساله ای در این زمینه داشتیم و آن را به دستگاه های نظارتی خوزستان ارجاع دادیم.

معاون مالی و اقتصادی شهرداری اهواز با اشاره به تاکید همه مسئولان بر جذب سرمایه گذار و رفع مشکلات قانونی آن، گفت: فعلا مانع در این زمینه آیین نامه سرمایه گذاری شهرداری ها است که در حال تلاش هستیم در تجدید نظر آیین نامه جدید این موضوع رفع شود. از سوی دیگر مجوزی بگیریم تا بر مبنای قبلی این عدد محقق شود.

یک شهربازی بزرگ در اهواز احداث می شود

آذربایجانی بیان کرد: البته بیکار ننشستیم و در حوزه های مختلف اقدام کردیم. یک تفاهم نامه ابتدایی برای احداث شهربازی بزرگ در کیانشهر بستیم که مقدمات آن در حال انجام است. امیدوارم بتوانیم بخش زیادی از کارهای ابتدایی احداث این پارک تا عقد قرارداد را امسال انجام دهیم.

وضعیت بحرانی حمل و نقل اهواز

وی افزود: پیگیری زیادی برای جذب سرمایه گذار در زمینه کارهای حمل و نقل و اتوبوس داشتیم. وضعیت اهواز از نظر حوزه حمل و نقل عمومی بحرانی است. به ویژه در زمینه اتوبوس که بیشترین حمل و نقل مسافر را انجام می دهد، اوضاع خوبی نداریم.

آذربایجانی گفت: ۱۲۹ دستگاه اتوبوس خریداری شده که تاکنون ۵۵ دستگاه از این تعداد وارد ناوگان اتوبوسرانی شده است. با احتساب این ۵۵ اتوبوس، کمتر از ۱۰۰ اتوبوس در شهر یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفری اهواز در حال بهره برداری هستند.

معاون مالی و اقتصادی شهرداری اهواز ادامه داد: تعداد زیادی از اتوبوس ها از رده خارج شده اند و قابل بهره برداری نیستند. به تدریج در حال تعمیر برخی از آن ها هستیم تا به چرخه کار برگردند. بنابراین یکی از اولویت ها در بحث جذب سرمایه گذار در حوزه حمل و نقل است.

معافیت سرمایه گذاران از عوارض برای احداث هتل در اهواز

وی با اشاره به برنامه ریزی ها برای اجرای پروژه ها بیان کرد: در تلاش هستیم برای اجرای پروژه زیپ لاین، هتل و دیگر پروژه ها سرمایه گذار جذب کنیم. برای جذب سرمایه گذار در بحث گردشگری و هتل عوارض ساخت و ساز هتل، نزدیک به صفر رسیده است یعنی اگر کسی بخواهد در اهواز هتل بسازد، شهرداری از عوراض گذشته است که این موضوع مشوقی برای سرمایه گذاری است.

املاک در معرض تصرف شهرداری، به مزایده گذاشته می شوند

آذربایجانی گفت: املاک شهردرای به سه دسته تقسیم بندی شده اند؛ یک دسته املاک دارای قابلیت سرمایه گذاری هستند که می توانند ارزش افزوده ایجاد کنند که در حال پیش بینی بسته های سرمایه گذاری در این زمینه هستیم.

وی افزود: بخشی از املاک فعلا ارزش سرمایه گذاری ندارند اما در آینده خواهند داشت که در آن زمان وارد چرخه سرمایه گذاری خواهند شد. بخش سوم املاکی هستند که اگر مصرف نشوند ممکن است از دست بروند که در بودجه ۳۵۰ میلیارد تومان برای فروش این اموال دیده شده است و به مزایده گذاشته می شوند. پول حاصل از این فروش این املاک برای اجرای پروژه های عمرانی هزینه می شود.

جست وجوی اسناد املاک شهرداری اهواز در گونی ها و زیر پله ها!

معاون مالی و اقتصادی شهرداری اهواز تصریح کرد: بسیاری از املاک شهرداری سنددار نبودند و مکان شان مشخص نبود که در این راستا تیمی در حال فعالیت است و وضعیت املاک را از حالت سنتی و کاغذی به سمت سامانه ای و الکترونیک برده ایم. در حال گشتن به دنبال اسناد املاک در گونی ها و زیرپله ها هستند و اسناد را در می آورند. توافقات قبلی هم در حال احصاء هستند.

وی افزود: قراردادی با شرکت های بزرگ برای تک برگ کردن اسناد، منعقد شده تا املاک را احصاء کنیم و بدانیم بخشی از املاک که تصرف شده یا ممکن است اتفاقات دیگری برای آن ها افتاده باشد، کجا و در چه شرایطی هستند. 

تشکیل کمیته صیانت از املاک شهرداری

معاون مالی و اقتصادی شهرداری اهواز گفت: کمیته صیانت از اموال و املاک شهرداری اهواز تشکیل شده است و در مرحله نخست تمام املاک شهرداری در مناطق را احصاء کردیم. موظف هستند از املاک مراقبت کنند تا تصرف نشوند.

آذربایجانی بیان کرد: مسائل خاص در حوزه املاکی که نیاز به پیگیری قضایی دارند، مانند بازار مرو در حال پیگیری است. در بسیاری از پرونده ها از وکلای خارج از سیستم شهردای استفاده شده است. موارد بسیار زیاد و فشارها زیاد هستند و اگر جایی نیاز باشد، اطلاع رسانی انجام خواهد شد.

وی تصریح کرد: موضوع املاک خیلی محل فساد است و اولین اقدام در این راستا شفافیت و احصای املاک است که این کار در حال انجام است.

معاون مالی و اقتصادی شهرداری اهواز با اشاره به شناسایی منابع مالی جدید مانند بازارهای زمین و ساختمان، بورس و بازارهای سرمایه، عنوان کرد: در بودجه سال ۱۴۰۰، ۱۰۰ میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۱، ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت پیش بینی و کاملا جذب شد.

وی افزود: همچنین در حال برنامه ریزی برای خرید اتوبوس هستیم. روز گذشته با قویترین شرکت تولیدکننده اتوبوس جلسه داشتیم و اگر قرارداد منعقد شود، ۱۰۰ دستگاه اتوبوس ۱۲ متری و ۱۰۰ دستگاه میدل باس به ناوگان حمل و نقل شهری افزوده می شود. بر اساس برنامه ریزی ها این اتوبوس ها و میدل باس ها در دو سال آینده وارد ناوگان خواهند شد.

معاون مالی و اقتصادی شهرداری اهواز در خصوص حق آلایندگی بیان کرد: دولت قبل مصوبه ای داشت مبنی بر اینکه حق آلایندگی از کارمزد پرداخت شود یعنی مبلغ ناچیزی از شرکت های نفتی تحت عنوان کارمزد به عنوان حق آلایندگی پرداخت شود. بر مبنای این مصوبه، شورای عالی مالیاتی هم به نفع مصوبه دولت رای داد. در تابستان سال ۱۴۰۰، یکی از همکاران، یکی از شهرداران خوزستان و سازمان بازرسی کشور شکایتی برای ابطال مصوبه کردند که با پیگیری های قضایی زیاد، این مصوبه را که بر خلاف قانون بود، باطل کردند.

وی تصریح کرد: تلاش های گفت وگویی به نتیجه نرسید و مساله از طریق مبادی کمکی و پرداخت نیز به نتیجه نرسید، نمی رسد و نخواهد رسید. با ابطال این رای، در زمان مدیرکل امور مالیاتی اسبق آقای ارزانی آرای قطعی صادر شد و برای سال های ۹۲ تا ۹۶، ۶ هزار میلیارد تومان بابت اصل و ۱۵ هزار میلیارد تومان بابت جرایم کل استان تعیین شده بود که یک ششم این رقم سهم اهواز بود.

آذریایجانی بیان کرد: با جسارت خاصی اجراییه روی یکی از حساب های نفت کشیده شد و امورمالیاتی جسارت خاصی به خرج داد. در دولت قبل آقای زنگنه محکم ایستاده بود که پول را ندهد و اگر دولت فعلی نگاه ویژه به خوزستان نداشت احتمال وصول این حق آلایندگی به هیچ وجه امکان نداشت. در این خصوص حتی درگیری های شبه فیزیکی بین وزاری دولت قبل و مسئولان استانی اتفاق افتاد.

وی با بیان اینکه از سال های ۹۶ تا ۱۴۰۰، حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان بابت حق آلایندگی طلب داریم، عنوان کرد: در سال ۱۴۰۱، یک هزار و ۵۰ میلیارد تومان حق آلایندگی داده شد و خواستند جرایم را ببخشند اما نمایندگان مجلس به ویژه یکی از نمایندگان اهواز بسیار تلاش کردند تا یک ریال از جرایم هم بخشیده نشود و در حال تلاش برای وصول این جرایم هستند.

معاون مالی و اقتصادی شهرداری اهواز گفت: برای کار عمرانی عملا روی حق آلایندگی حساب نکردیم. اتفاقی که در بودجه رخ داد، شناسایی منابع جدید از طریق وصول یک سری طلب ها بوده است.

وی افزود: اگر مشاهده می شود اصفهان، تهران، شیراز و مشهد مترو، اتوبوس و فضای سبز خوب دارند به این دلیل است که این پول ها را می گیرند اما در اهواز عمدتا این گونه نبوده است.

طلب ۲ هزار میلیاردی شهرداری اهواز از کیسون

آذربایجانی با اشاره به آخرین وضعیت متروی اهواز گفت: شرکت کیسون ادعا دارد یک هزار میلیارد تومان از شهرداری اهواز طلب دارد. دو شبانه روز همه اسناد و مدارک را بررسی کردم و متوجه شدم که کیسون ۲ هزار میلیارد تومان به ما بدهکار است.

معاون مالی و اقتصادی شهرداری اهواز گفت: کیسون، شرکت گردن کلفتی است و یک مشاور حقوقی قوی دارد. البته قرار نیست به این شرکت خدشه وارد شود اما گرفتار موضوع قضایی شده ایم.

صدور رای قطعی گرفتن کارگاه های مترو از کیسون

وی عنوان کرد: امروز رای قطعی گرفتن کارگاه ها را از دادگاه گرفتیم. تا روز گذشته به دلیل عدم تعیین تکلیف این موضوع با کسی وارد مذاکره نمی شدیم اما اکنون این موضوع تعیین تکلیف شده است.

آذربایجانی گفت: اینکه ما به کیسون بدهکاریم یا کیسون به ما بدهکار است موضوع بعدی دعوای ما است. هنوز بدهکاری ۲ هزار میلیارد تومانی کیسون به شهرداری یا یک هزار میلیاردی شهرداری به کیسون در هیچ محکمه ای اثبات نشده است.

معاون مالی و اقتصادی شهرداری اهواز افزود: در حال تلاش برای عقد قرارداد هستیم. قطعا پیمانکار جدید زیر بار بسیاری از ساخت و سازهای فعلی نخواهد رفت اما با اراده مدیریت شهری بنا است مترو راه اندازی شود.

وی با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصدی ساختمان خط یک متروی اهواز گفت: برآورد شده که برای خط ۲۳ کیلومتری متروی اهواز، ۳۰ هزار میلیارد تومان پول نیاز است. روز گذشته در کارگروه اولیه اوراق مشارکت، موقتا ۳ هزار میلیارد تومان اوراق پذیرفته شد و باید از بودجه های دولتی و منابع این چنینی هم استفاده شود.

معاون مالی و اقتصادی شهرداری اهواز با بیان اینکه ماجرای پروژه مترو به غرور مردم اهواز آسیب زده است، گفت: سعی می شود کار بدون علم انجام نشود. این موضوع ما را به موفقیت می رساند و در مورد مترو این گونه پیش رفتیم. 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • نعامی 0 0

    اقایان برای اتمام کار متروی اهواز هیچ عجله ی نداشته باشید ۱۷ سال دیگه به اتمام میرسد