| کد خبر: 151066 |

استاندار خوزستان اعلام کرد

اهواز نخستین شهر هوشمند می‌شود

ستاندار خوزستان گفت: زیرساخت‌‌‌های لازم برای هوشمند شدن اهواز فراهم است و با توجه به این موضوع، توقع این است که روند اجرایی، عملیاتی موضوع به سرعت انجام شود و شهر هوشمند اهواز به سرانجام برسد.غلامرضا شریعتی اظهار کرد: سال گذشته ۱۸ تفاهم‌نامه منعقد شد که در این میان بخشی از این تفاهم‌نامه‎ها عملیاتی و اجرایی و بخشی دیگر نیز با تاخیر مواجه شدند.

تین نیوز

 استاندار خوزستان گفت: زیرساخت‌‌‌های لازم برای هوشمند شدن اهواز فراهم است و با توجه به این موضوع، توقع این است که روند اجرایی، عملیاتی موضوع به سرعت انجام شود و شهر هوشمند اهواز به سرانجام برسد.غلامرضا شریعتی اظهار کرد: سال گذشته ۱۸ تفاهم‌نامه منعقد شد که در این میان بخشی از این تفاهم‌نامه‎ها عملیاتی و اجرایی و بخشی دیگر نیز با تاخیر مواجه شدند.

وی گفت: تاکسی‌‎‌های اینترنتی «یوکب» و «تریپسین» در اهواز یکی از این تفاهم‌نامه‎هایی بود که به همت شهرداری، استانداری و تاکسیرانی، ‎ تشکیل شدند که در آن هیچ‌گونه کپی‌برداری از نرم‌افزارهای اسنپ تهران یا شهرهای دیگر نشد و از نرم‌‌افزارهای به‌روزتری استفاده شده است. این در حالی است که تاکسیرانی هم اقدامات جدیدی انجام داده و بنا شده است نرم‌‎‌افزارهایی برای انتقال دانش‌آموزان به مدرسه نیز طراحی شود تا خانواده‌ها در جریان وضعیت و شرایط فرزندان خود طی زمانی که در خارج از خانه هستند قرار گیرند.

شریعتی در ادامه اظهار کرد: یکی از تفاهم‌نامه‌های بسیار مهمی که لازم بود اهواز در آن پیشگام شود، شهر هوشمند بود که برخی از عملیات آن به‌صورت مختصر اجرایی شده و دولت، استان و دستگاه‌های اجرایی نیز همه اعلام آمادگی کردند که در این زمینه از هیچ کوششی فروگذار نکنند. وی افزود: خوشبختانه کارگروه مربوطه کار را به دست گرفته و بنا است کارگروه ویژه‌ای هم از دل همین کارگروه با همکاری دستگاه‎های اجرایی ایجاد شود. خوشبختانه شرایط به نحوی است که اهتمام دستگاه‎های مختلف استان نسبت به این موضوع خوب بوده است.

استاندار خوزستان افزود: اکنون زیرساخت‎ها در استان برای این موضوع فراهم است که به‌عنوان نمونه می‎توان به شرکت ایرانسل اشاره کرد که زیرساخت‎های خوبی در استان ایجاد کرده و به همین علت تاکید بر این است که در موضوع قرارداد فیبر نوری و شهر هوشمند اهتمام شود و سعی کنیم شهری الکترونیک و هوشمند را در استان شکل دهیم زیرا این اقدام موجب کاهش پرت هزینه‎ها و ذخیره انرژی می‎شود.وی اضافه کرد: حتی مسائل محیط‌زیستی و آلودگی‎هایی که به واسطه ترددهای زیاد ایجاد می‎شوند با الکترونیکی شدن کاهش پیدا می‌کنند و می‎توان با تحقق این موضوع شاهد اداره شهر به‌صورت روان‌تر بود و اداره شهر کم‎هزینه‎تر و با بهره‎وری و کارآیی بیشتر شود.

شریعتی تاکید کرد: هرچه این خدمات الکترونیک بیشتر شود، هم مدیریت روان‌تر می‎شود و هم برای مدیریت شهری منابع جدیدی شکل می‎گیرد و مدیریت شهری از حالت سنتی و کسب درآمدهای روتین سنتی خارج می‎شود، همچنین این اقدام هرچه بیشتر گسترش پیدا کند عایدی بیشتری نصیب شهرداری برای مدیریت شهر خواهد شد.

هرچه حجم ثروتی که از این روش در اهواز خلق می‎شود بیشتر باشد، سهم شهرداری بیشتر خواهد بود و این باعث می‌شود درآمد بیشتری نصیب شهرداری شود و شهردار نیز قدرت مانور بیشتری داشته باشد و خدمات باکیفیت‎تر و بهتری به شهروندان ارائه کند.

وی افزود: خوشبختانه شورای‌شهر کنونی نیز علاقه‎مند به‌کار و مایل است تا شهر را از حالت سنتی خارج کند. شهردار نیز با زحمات شهرداری پای کار است تا شهر اهواز روزبه‌روز شرایط بهتری به خود گیرد و مدیریت مدرن‌تری برآن حکمفرما شود. استاندار خوزستان تصریح کرد: از آنجا که اقدامات زیرساختی صورت گرفته و برنامه‎های شرکت ایرانسل نیز کاملا مهیا و آماده اجرا شدن است، توقع این است که به سرعت روند اجرایی عملیاتی آن انجام شود و طرح شهر هوشمند اهواز را به سرانجام برسانیم و سپس اقدامات را برای شهرهای دیگر همچون آبادان، خرمشهر، دزفول و ماهشهر که دارای زیرساخت‎های این موضوع هستند، آغاز کنیم.وی اظهار امیدواری کرد: اهواز اولین شهرستانی باشد که شهر هوشمند در آن اجرایی می‎شود.

منصور کتانباف، شهردار اهواز نیز اظهار کرد: تفاهم‌نامه‌ای که به این منظور میان شرکت ایرانسل و شهرداری اهواز منعقد شد نیازمند توافق‌هایی است که انتظار می‎رود پس از این جلسه زمانی معین شود تا انجام شوند.

شهردار اهواز با اشاره به مذاکره خود با رئیس مخابرات شهر تهران تصریح کرد: تفاهم‌نامه مذکور را به تهران ارسال کردم و نظرات کارشناسی رئیس مخابرات تهران را جویا شدم و بنا شد در راستای این تفاهم‌نامه به نحوی عمل کنیم که شهروندان منتفع شده و شهرداری اهواز نیز بتواند با اجرای شهر هوشمند بستر درآمدی برای خود فراهم کند.

وی گفت: امیدواریم طی دو هفته آینده و پس از آماده شدن برنامه پیشنهادشده از سوی ما توسط دانشگاه شهیدچمران، کارگروه‌های مشترکی با مشارکت شرکت ایرانسل برگزار و نحوه اجرا کردن تفاهم‌نامه‌ها بررسی شود تا بر این اساس کار پیش رود. کتانباف گفت: طی روزهای گذشته در زمینه بهبود وضعیت الکترونیک شهرداری و زیرساخت‌ها و نرم‌افزارها جلسات مفصلی داشتیم.

اجرایی شدن این برنامه‎ها نیازمند زیرساخت‌هایی است و خوشبختانه نوید آماده‌سازی این زیرساخت‌ها وجود دارد تا به واسطه آن نیازهای شهر، شهروند و شهرداری الکترونیک به موازات یکدیگر برطرف شود. وی اضافه کرد: در زمینه شهروند الکترونیک کار بسیار سخت‌تر است و با توجه به سطح سواد عمومی شهر و شهروندان، متفاوت خواهد بود. شهردار اهواز در پایان با تاکید بر پیگیری آموزش‌ها و بهبود کیفیت در درون شهرداری اظهار امیدواری کرد تا پایان ماه جلسات کارشناسی برگزار و اجرای تفاهم‌نامه در دستور کار قرار گیرد.

 

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.