| کد خبر: 243846 |

خودروی مادران از وعده تا عمل

بر اساس ماده ۱۲ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، ۵۰ درصد فروش خودرو‌ها باید به مادران دارای دو فرزند و بیشتر اختصاص یابد، اما آماری از مادرانی که صاحب خودرو شدند در دست نیست!

تین نیوز

بر اساس ماده ۱۲ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، ۵۰ درصد فروش خودرو‌ها باید به مادران دارای دو فرزند و بیشتر اختصاص یابد، اما آماری از مادرانی که صاحب خودرو شدند در دست نیست!

به گزارش تین نیوز به نقل از صداوسیما؛ در سامانه یکپارچه قرعه‌کشی خودرو چهار میلیون و ۱۵۷‌هزار و سیصد و پنجاه و دو نفر متقاضی خرید خودرو ثبت نام کردند که از این تعداد سه‌میلیون و ۸۷۸‌هزار و ۳۰۰نفر در طرح عادی و ۲۹۷‌هزار و ۵۱ نفر نیز در طرح حمایت از خانواده و جوانی ثبت نام کردند، اما حدود ۱۴۵ هزار مادر واجدشرایط دریافت خودرو شدند.

آنچه مشخص است در طرح‌های قبلی حدود شش میلیون نفر برای کمتر از ۲۰ هزار دستگاه خودرو ثبت نام می‌کردند، بنابراین شانس برنده شدن بسیار پایین و برای این آمار، یک به ۳۰۰ بود. حالا، اما با توجه به تقاضای بالغ بر چهار میلیون نفری و عرضه ۱۷۷ هزاردستگاهی، شانس برنده شدن در طرح‌های فروش خودرو یک به ۲۳ شده است.

 این البته در حالی است که قرار است نصف خودرو‌های عرضه شده در قالب فروش یکپارچه اخیر، در قالب طرح جوانی جمعیت، به مادران دارای دو فرزند و بیشتر (که تاریخ تولد فرزند دوم به بعد آن‌ها نوزدهم آبان ۱۴۰۰ و بعد آن است) اختصاص یابد؛ بنابراین برای محاسبه شانس ثبت نام کنندگان عادی، باید نصف خودرو‌های عرضه شده را ملاک قرار داد.

براساس این گزارش؛ شانس مادران دارای دو فرزند برای برنده شدن در طرح‌های فروش خودروسازان بسیار بالاتر از افراد عادی است؛ به‌طوری که با توجه به ثبت تقاضای ۱۴۵ هزارنفری در قالب طرح جوانی جمعیت و لحاظ کردن نصف ظرفیت فروش (۸۸ هزار و ۵۰۰ دستگاه)، شانس هر مادر شرکت‌کننده برای برنده شدن،  یک به ۶ است. این در حالی است که با در نظر گرفتن سه میلیون و ۸۰۰ هزار تقاضای دیگر، شانس برنده شدن افراد عادی در طرح اخیر فروش، یک به ۴۴ خواهد بود.

عبدالله توکلی لاهیجانی، مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صنعت، معدن و تجارت هم روز ۹ خرداد گفت: در سامانه فروش یکپارچه ۵۶ طرح تخصیص خودرو برای طرح جوانی در نظر گرفته شده که با توجه به این که در ۴۲ طرح ارائه شده میزان متقاضیان از ظرفیت اعلامی کمتر بوده، خودرو بدون قرعه کشی به متقاضیان تخصیص پیدا خواهد کرد.

معاون وزیر صمت منوچهر منطقی گفت: با درنظر گرفتن مدت زمانی برای آماده کردن زیرساخت‌ها و لحاظ دیدگاه‌های دیگر دستگاه ها، حدود دو ماه در اجرای قانون جوانی جمعیت تاخیر داشتیم که آمار خودرو‌های شامل این بازه زمانی را استخراج کردیم و بنا داریم در مرحله دوم قرعه کشی از طریق سامانه یکپارچه عرضه خودرو، افزایش تولید خودرو را به سهم ۵۰ درصدی مادران شامل قانون جوانی جمعیت اضافه و تاخیر به وجود آمده را جبران کنیم.

اما تا به امروز هیچ آماری مبنی بر دریافت خودروی مادران از سوی وزارت صمت ارائه نشده است.

ستایشی سخنگوی قوه قضاییه گفت: مسئولینی که در اجرای قانون طرح جوانی جمعیت کوتاهی کنند با توجه به ماده ۷۱ قانون جوانی جمعیت با آن‌ها برخورد و محکوم به مجازات می‌شوند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • زینب 1 0

    سلام صاحب فرزند دوم شدم دومین باره شرکت میکنم برنده نشدم درصورتی که آبان ۴۰۱هم برنده نشم چکارکنم...

    • مریم 0 0

      منم فرزند چهارمم 22 آبان 1400 به دنیا اومده ولی هنوز برنده نشدم