| کد خبر: 167117 |

◄ بازگشت تحریم‌ها استانداردهای جدید خودرویی را منتفی می‌کند؟

درحالی‌که کمتر از 7 ماه دیگر استانداردهای 85گانه خودرویی اجباری خواهند شد، این روزها حامیان خودروسازان به بهانه خروج آمریکا از برجام و ایجاد تحریم‌های خودروسازی از اواسط تابستان خواستار تعلیق اجرای این استانداردها هستند.

تین نیوز

درحالی‌که کمتر از 7 ماه دیگر استانداردهای 85گانه خودرویی اجباری خواهند شد، این روزها حامیان خودروسازان به بهانه خروج آمریکا از برجام و ایجاد تحریم‌های خودروسازی از اواسط تابستان خواستار تعلیق اجرای این استانداردها هستند.

به گزارش تین‌نیوز، خودروسازان در سال گذشته و اوایل سال جدید به دلایل مختلف خواستار تعلیق اجرای استانداردهای جدید خودرویی بودند و این استانداردها را موجب کاهش تولید و افزایش قیمت خودروهای داخلی می‌دانستند.

این درحالی بود که نیره پیروزبخت بارها از عدم‌تغییر در زمان‌بندی اجرای این استانداردها صحبت کرده بود. به گفته او رئیس‌جمهور و وزیر صنعت هم در این مورد کاملاً پشتیبان سازمان ملی استاندارد هستند.

حالا با اعمال تحریم‌های جدید و احتمال خروج شرکای خارجی خودروسازان، رعایت استانداردهای جدید در خودروهایی که یا ملی هستند و یا در شرایط تحریم هم در ایران تولید خواهند شد سخت‌تر شده است.

پیش‌ازاین با حذف خودروهایی که این استانداردها را رعایت نمی‌کردند، خودروسازان امکان جایگزینی خودروهای مونتاژی به‌روز را داشتند؛ اما اکنون خودروسازان داخلی باید با تغییرات در محصولات رده‌بالای تولیدی خود، تیراژ خود را حفظ کنند.

در شرایطی که دو خودروساز بزرگ کشور تمام تخم‌مرغ‌های خود را در سبد فرانسوی‌ها چیده بودند، اکنون در صورت خروج خودروسازان فرانسوی از ایران، تنها راه باقیمانده شراکت با چینی‌ها یا خودکفایی خواهد بود.

با توجه به روابط اقتصادی قوی بین چین و آمریکا، امکان عدم ادامه همکاری خودروسازان چینی با ایران نیز وجود دارد و امید بستن به خودروسازان این قدرت اقتصادی آسیایی ممکن است باعث شود خودروسازان ایران به مشکلات زیادی برخورد کنند.

اما درباره خودکفایی خودروسازان ایرانی، با توجه به فناوری‌های بومی امکان دارد بتوان درصورت تحریم جهانی این صنعت، خودروهای جدید با فناوری روز طراحی کرد که نه‌تنها بتوان بازار ایران را پوشش دهد بلکه بتوان با این محصولات صادرات موردنظر افق 1404 را هم محقق کرد.

به هر ترتیب استانداردهای خودرویی به‌عنوان حق مسلم مشتریان خودروهای ایرانی باید اجرایی شوند و تعلیق یا لغو این استانداردها می‌تواند باعث انحصاری‌تر شدن بازار ایران و کاهش اعتماد ملت به حاکمیت شود.

استانداردهای خودرویی که مطابق استانداردهای اروپایی تدوین‌شده، می‌تواند صنعت خودرو ایران را از یک بازیگر درجه چندم، به بازیگر اصلی صنعت جهانی خودرو تبدیل کند.

شاید در کوتاه‌مدت استانداردهای جدید باعث ضرر و زیان خودروسازان شود؛ اما در درازمدت این پتانسیل را ایجاد می‌کند که به‌جای مونتاژ محصولات خارجی در خودروسازی‌های ایرانی، محصولات ایرانی در خط تولید دیگر کشورها مونتاژ شوند.

بازار ایران در بهترین شرایط اقتصادی سالانه با سه میلیون خودرو اشباع خواهد شد، اما بازار جهانی تا 100 میلیون خودرو در سال ظرفیت دارد. این یعنی درصورت به‌روزرسانی محصولات داخلی خودروسازان، بازار آن‌ها بیش از 30 برابر خواهد شد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.