| کد خبر: 242967 |

◄ تکمیل ۱۰۰ کیلومتر باند دوم راه‌های خراسان جنوبی در سال ۱۴۰۱

تکمیل باند دوم ۱۰۰ کیلومتر از راه‌های خراسان جنوبی که اکنون با متوسط پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد در دست اجراست، یکی از هدفگذاری‌های سال ۱۴۰۱ است و با بهره‌برداری از آنها ۱۲ پروژه نیمه‌تمام استان در حوزه راه تا پایان سال جاری تعیین تکلیف می‌شود.

تین نیوز

 خراسان جنوبی بعد از تاسیس در سال ۱۳۸۳ تاکنون همواره یکی از مناطق کمتر برخوردار در حوزه زیرساخت‌های حمل و نقل به‌ویژه راه‌های دوبانده محسوب شده و با وجود قرار داشتن در ۲ کریدور اصلی کشور و مرز مشترک با افغانستان، بسیاری از جاده‌های استان هنوز دوطرفه است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، از این رو توسعه کمی و کیفی راه‌ها از اولویت‌های این استان پهناور است که در سومین سفر استانی رییس جمهور به خراسان جنوبی نیز مورد تاکید آیت الله رییسی قرار گرفت و بخش قابل توجهی از اعتبارات این سفر به حوزه راه‌های استان اختصاص یافت.

تاکنون حدود ۸۰۰ کیلومتر باند دوم در خراسان جنوبی احداث شده، ۵۹۰ کیلومتر باند دوم در دست ساخت بوده و تکمیل و بهره‌برداری ۱۰۰ کیلومتر پروژه بزرگراهی در سال ۱۴۰۱ هدفگذاری شده است که ۷۸۲ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

یکی از مهمترین شاخص‌های توسعه‌یافتگی مناطق مختلف، ساخت و توسعه مسیرهای ارتباطی از جمله جاده‌های اصلی و فرعی، خطوط ریلی، بزرگراه و آزادراه‌ها است که تحقق آن منجر به بهبود مناسبات اقتصادی و تجاری، افزایش رفاه مردم و کاهش تصادفات می‌شود.

از طرفی با توجه به اینکه پروژه‌های زیرساختی شرق در آینده کشور تاثیرگذار خواهد بود یکی از اولویت‌های دولت سرعت‌بخشی به روند اجرای این پروژه‌ها بوده است.

با توجه به اینکه طول راه‌های خراسان جنوبی بیش از ۱۷ هزار کیلومتر بوده، ششمین استان از نظر طول راه‌ها در سطح کشور است و یکی از مسیرهای پرتردد به سمت مشهد مقدس محسوب می‌شود ضمن اینکه خودروهای سنگین و ترانزیتی در جاده‌های این استان پرشمار است.

مرزی بودن خراسان جنوبی و مجاورت با چند استان بزرگ مسافرپذیر باعث شده که به‌ویژه در تعطیلات شاهد افزایش حجم سفرها باشیم که نیاز به چهارخطه شدن جاده‌ها را بیش از پیش محسوس می‌کند اما از سویی پهناوری و فاصله طولانی بین شهرها عملیات دوبانده‌سازی را پرهزینه و گاهی زمان‌بر کرده است.

با این وجود توجه ویژه دولت و پیگیری مسئولان استانی از مرکز منجر به تخصیص اعتبارات خوبی به این حوزه شده و امید است با شتاب بیشتر دوبانده‌سازی شاهد ایجاد زیرساخت‌های امن در حوزه ترانزیت و حمل و نقل استان باشیم.

تکمیل ۱۰۰ کیلومتر باند دوم راه‌های خراسان جنوبی در سال ۱۴۰۱

به گفته مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی طی سال گذشته بیش از ۶۵ میلیون تردد خودرو در راه‌های مختلف استان از طریق ۸۰ دستگاه ترددشمار آنلاین ثبت شده است.

اسدالله جلال‌زاده با بیان اینکه از کل تردد ثبت شده ۲۷ درصد مربوط به وسایل نقلیه سنگین و ۷۳ درصد مربوط به وسایل نقلیه سبک بوده است اظهار داشت: پرترددترین راه‌های استان در این بازه زمانی محورهای بیرجند - قاین، بیرجند - سربیشه و بیرجند - خوسف بوده است.

وی افزود: مسیرهای قاین - گناباد و فردوس - بجستان از دیگر راه‌های پرتردد استان خراسان جنوبی بوده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت: بیشترین تردد در اسفند پارسال با پنج میلیون و ۷۶۶ هزار و ۹۵۹ تردد وسیله نقلیه و کمترین تردد در اردیبهشت ۱۴۰۰ با سه میلیون و ۸۸۶ هزار و ۷۵۶ تردد به ثبت رسید.

افزایش ۱.۵ برابری بودجه باند دوم در خراسان جنوبی

تخصیص به‌موقع اعتبارات مورد نیاز از مهمترین مولفه‌ها در سرعت بخشیدن به اجرای پروژه‌های دوبانده‌سازی و نیمه‌تمام است که رقم تخصیص یافته در بودجه سال گذشته نشان از توجه دولت به این بخش دارد به‌طوری که بر اساس اعلام مسئولان راه و شهرسازی سال ۹۸ اعتبارات باندهای دوم استان ۲۲۰ میلیارد تومان بود که با پیگیری‌های انجام شده در سال ۹۹ به ۳۶۰ میلیارد تومان و در بودجه سال ۱۴۰۰ به ۵۱۸ میلیارد تومان رسید.

رشد اعتبارات در افزایش باندهای دوم زمانی نمود پیدا کرد که مدیرکل راه و شهرسازی استان شهریور سال گذشته اعلام کرد، میزان باندهای دوم جاده‌های استان از ۶۱۴ کیلومتر در سال ۹۹ به ۷۵۱ کیلومتر در نیمه سال ۱۴۰۰ رسیده است.

وحید داعی تامین اعتبار را شاه‌کلید رسیدن به اهداف حوزه راه دانست و گفت: مسئولان استان در حوزه اعتباری سه اقدام اساسی را پیگیری کرده که اقدام اول قانون بودجه بوده است.

وی افزود: پیگیری‌ها در سه سطح وزارت راه و شهرسازی، قانون بودجه و مجلس شورای اسلامی انجام و منجر به افزایش بیش از یک و نیم برابری بودجه در سنوات اخیر شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی بیان کرد: اعتبار سال ۱۴۰۰ استان نسبت به ۱۳۹۹ در قانون بودجه یک و نیم برابر شد و پایه اعتباری در بخش راه افزایش یافته که در سال‌های بعد تنزل نخواهد داشت.

وی درخصوص بند «ت» تبصره ۲ قانون بودجه نیز گفت: اولین بار در مجلس اعتبار پروژه‌های توازن و مناطق کم‌برخوردار را به‌صورت پروژه‌ای توزیع کردند که از این بند بیشترین حجم یعنی ۴۱۹ میلیارد تومان مربوط به خراسان جنوبی بوده است.

پیگیری‌های استاندار و مدیران استانی در پایتخت

پیگیری جذب اعتبارات استانی و ملی از جمله در حوزه راه‌ها چنان اهمیتی دارد که استاندار خراسان جنوبی در دیدارهای مکرر با مسئولان و مقامات ارشد کشوری به‌طور مداوم به آن پرداخته و دستاوردهای خوبی نیز به همراه داشته است. 

تکمیل ۱۰۰ کیلومتر باند دوم راه‌های خراسان جنوبی در سال ۱۴۰۱

افزایش تخصیص ردیف‌های اعتباری بخش راه استان خراسان جنوبی، مساعدت سازمان برنامه و بودجه کشور با ابلاغ مبلغ ۱۲۳ میلیارد تومان از اعتبارات توازن ملی، ارتقای ایمنی راه‌های استان، اختصاص مبلغ ۱۰۲ میلیارد تومان مانده تخصیص‌های پیوست یک قانون بودجه ۱۴۰۰، صدور نظر مساعد دفتر بخش راه و ترابری در کمیسیون ماده ۲۳ برای درج پروژه‌های جدید راه استان در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ و  صدور تضمین‌نامه‌های مربوط به پروژه‌های ماده ۵۶ حوزه باندهای دوم استان به مبلغ ۱۹۰ میلیارد تومان ما حصل گفت و گوهای متعدد استاندار در رایزنی با مسئولان کشوری است.

اتمام ۱۲ پروژه نیمه‌تمام باند دوم تا پایان سال ۱۴۰۱

بهره‌برداری از ۱۰۰ کیلومتر باند دوم در حوزه راه‌های استان جزو برنامه‌هایی است که در راستای اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام قرار گرفته و براساس آن ۱۲ پروژه با پیشرفت فیزیکی میانگین ۷۰ درصد تا پایان سال تعیین تکلیف خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: بهره‌برداری از ۱۰۰ کیلومتر راه در این استان یکی از هدفگذاری‌های سال ۱۴۰۱ است که ۷۸۲ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وحید داعی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: احداث ۱۸ کیلومتر باند دوم از پروژه‌های پیش‌بینی شده برای افتتاح در سال جاری است که در محورهای بیرجند - زاهدان و طبس - یزد اجرا می‌شود.

وی گفت: ۱۲ کیلومتر باند دوم در محور بیرجند - زاهدان که اکنون ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد با اعتبار مورد نیاز ۹۶ میلیارد تومان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی بیان کرد: برای احداث ۶ کیلومتر باند دوم در محور طبس - یزد نیز ۴۸ میلیارد تومان نیاز است که ۴۰ درصد باقیمانده پروژه به اتمام و تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با اشاره به ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی باند دوم قطعه ۲ بیرجند - قاین گفت: بهسازی راه اصلی فیض آباد - بجستان - فردوس - دیهوک، گناباد - فردوس و تربت حیدریه - بیرجند به طول ۶ کیلومتر در دست اجراست که پیش‌بینی می‌شود با صرف ۷۲ میلیارد تومان اعتبار امسال زیر بار ترافیک برود.

تکمیل ۱۰۰ کیلومتر باند دوم راه‌های خراسان جنوبی در سال ۱۴۰۱

داعی از پیشرفت ۷۰ درصد بهسازی راه اصلی سربیشه - درح - میل ۷۸ خبر داد و افزود: ۱۲ کیلومتر از این مسیر به سمت مرز مشترک با افغانستان با اعتبار ۹۶ میلیارد تومان امسال بهره‌برداری خواهد شد.

وی در ادامه احداث باند دوم قاین - کالشور، باند دوم سه‌راهی راهداران - بیرجند و احداث باند دوم زابل - نهبندان را از دیگر پروژه‌های قابل افتتاح در سال جاری عنوان کرد و گفت: میانگین پیشرفت فیزیکی این پروژه‌ها ۷۰ درصد است که پیش‌بینی می‌شود ۳۰ کیلومتر در این پروژه با اعتبار حدود ۲۳۰ میلیارد تومان تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با بیان اینکه ۱۱ کیلومتر بهسازی راه اصلی دیهوک - کرمان نیز امسال به اتمام می‌رسد افزود: این پروژه اکنون ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و نیازمند ۸۸ میلیارد تومان اعتبار است.

وی اظهار داشت: احداث راه اصلی قاین - حاجی‌آباد، باند دوم قطعه ۲ فردوس - دیهوک، تکمیل باند دوم ساراین - دوست‌آباد و احداث و توسعه راه اصلی ورودی‌های طبس از دیگر پروژه‌های قابل افتتاح در سال ۱۴۰۱ است.

داعی طول راه‌های استان خراسان جنوبی را ۱۷ هزار و ۱۶۲ کیلومتر ذکر کرد و گفت: از این میزان ۷۵۱ کیلومتر باند دوم، ۸۸۲ کیلومتر راه اصلی، چهار هزار و ۷۱ کیلومتر راه فرعی، پنج هزار و ۹۰۰ کیلومتر راه روستایی آسفالت، هزار و ۲۰۰ کیلومتر راه آسفالت شوسه و چهار هزار و ۴۰۰ کیلومتر راه آسفالت خاکی است.

خراسان جنوبی در ۲ شهر بیرجند و طبس فرودگاه فعال دارد و با توجه به محدود بودن پروازهای آنها و اینکه پروژه اتصال مرکز استان به ریل سراسری در مراحل اولیه اجراست، تردد جاده‌ای بیشترین سهم را در حوزه حمل و نقل به خود اختصاص داده و نیازمند توجه ویژه است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.