| کد خبر: 189514 |

کاهش آمار تصادفات رانندگی بر بستر فرهنگ سازی

فرهنگ سازی، مهندسی ترافیک و اعمال قانون، راهکارهای اصلی کاهش آمار تصادفات رانندگی و خسارات جانی و مالی ناشی از آن و تحقق این سه شاخص نیازمند اقدام جدی نهادهای مسوول و نیز اختصاص اعتبارات قانونی پیش بینی شده است.

تین نیوز

فرهنگ سازی، مهندسی ترافیک و اعمال قانون، راهکارهای اصلی کاهش آمار تصادفات رانندگی و خسارات جانی و مالی ناشی از آن و تحقق این سه شاخص نیازمند اقدام جدی نهادهای مسوول و نیز اختصاص اعتبارات قانونی پیش بینی شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، کارشناسان حمل و نقل معتقدند که ۸۰ درصد از علل تصادفات جاده‌ای به عامل انسانی و بقیه به عوامل دیگری مانند وسیله نقلیه، وضعیت جاده و اعمال قانون مربوط می‌شود که در سایه ارتقای سطح آموزش رانندگان و فرهنگ ترافیکی می‌توان از بروز بسیاری از تصادفات درون و برون شهری پیشگیری کرد.

افزایش سالانه میزان ترددهای درون و برون شهری و کوتاهی رانندگان در رعایت قوانین رانندگی موجب می شودتا آمار تصادفات رانندگی در جاده‌ها افزایش یابد و این امر علاوه بر تحمیل خسارت‌های جانی و مالی به افراد موجب بروز ناهنجاری‌های روحی و روانی در جامعه می‌شود.

بر اساس اظهار نظر رسمی کارشناسان، تنها خسارت مالی ناشی از تصادفات رانندکی در آذربایجان شرقی سالانه به حدود ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان می رسد که رقم کلانی است و می توان با صرف بخشی از آن برای ترویج فرهنگ رانندگی، مهندسی ترافیک و نیز اعمال دقیق قوانین راهنمایی و رانندگی علاوه بر کاستن از تلفات سرمایه انسانی از هدررفت منابع مالی نیز جلوگیری کرد.

استاندار آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی و توسعه آموزش‌های همگانی در ارتباط با فرهنگ رانندگی و ترافیکی، گفت: تا زمانی که فرهنگ رانندگی اصلاح نشود، تصادفات علاوه بر درون شهرها در جاده‌ها و حتی آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها نیز روی خواهد داد.

محمدرضا پورمحمدی، افزود: علاوه بر فرهنگ سازی و توسعه آموزش‌های رانندگی باید برای به روز رسانی دستگاه‌ها و نصب تجهیزات کنترلی جدید پلیس در جاده‌ها و نگهداری راه‌ها نیز اقدام‌های لازم از سوی دستگاه‌های متولی انجام شود.

وی با گلایه از عقب ماندگی آذربایجان شرقی از استان‌های همتراز یا حتی پایین‌تر از خود، اظهار داشت: بی مهری‌ها فقط مربوط به یک بخش از استان مانند حمل و نقل نبوده، بلکه مربوط به سایر بخش‌ها نیز می‌شود و برای رفع آن باید با ارائه مدارک مستدل بر اساس آمار و اعداد از مسئولان ارشد کشوری پیگیری کرد.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه باید حق و حقوق ۷۰ درصدی استان از محل جرایم ماده ۲۳ تخلفات رانندگی و بیمه پیگیری شود، گفت: در سال ۹۶ سهم آذربایجان شرقی از محل یک هزار میلیارد ریال درآمد معادن استان ۱۵ درصد و معادل ۱۵۰ میلیارد ریال بود که از این مبلغ نیز فقط ۳۰ میلیارد ریال پرداخت شده است.

پورمحمدی، با تاکید بر لزوم پیگیری مطالبات استانی از مسئولان کشوری ادامه داد: در این زمینه می‌توان از توانمندی‌های نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی نیز بهره برد.

وی با اشاره به گزارش کارشناسان حمل و نقل در خصوص اینکه ۵۰ درصد آمار فوتی تصادفات پس از انتقال به بیمارستان‌ها روی می‌دهد، گفت: باید کمیته‌ای برای بررسی علت افزایش آمار فوتی سوانح رانندگی بعد از انتقال به بیمارستان‌ها تشکیل شود.

پورمحمدی، از مدیران کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و راه و شهرسازی استان خواست با همکاری هم نسبت به اصلاح وضعیت راه‌ها اقدام کنند.

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه ۸۰ درصد از علل تصادفات عامل انسانی است، گفت: دستگاه‌های ذیربط در ارتباط با حمل و نقل باید بیشترین انرژی خود را صرف آموزش و فرهنگ سازی برای عوامل انسانی کنند و پلیس نیز با حضور در جاده‌ها از بروز تخلفات رانندگی پیشگیری کند.

جواد رحمتی، افزود: در جلسات مختلف شورای ترافیک و حمل و نقل استان راه‌های کاهش آمار تصادفات و تلفات جاده‌ای بررسی و آسیب شناسی در ارتباط با بیشترین میزان بروز تصادفات در ۳۰ کیلومتر شهرها انجام و راهکارهای لازم به دستگاه‌ها ارائه شده است.

وی اظهار داشت: وجود ورودی‌ها و بازشوهای متعدد در مسیرها، نبود علائم و روشنایی کافی در این محدوده‌ها و ایجاد موانع فیزیکی در حاشیه راه‌ها از عمده دلایل افزایش حجم تصادفات در ۳۰ کیلومتر شهرها است که مقرر شده دستگاه‌های متولی نسبت به رفع ان ها اقدام‌های لازم انجام دهند.

رحمتی، با بیان اینکه تجهیزات کنترلی پلیس در مسیرها یا کم بوده یا به روز نیست، ادامه داد: در صورت پرداخت حق و حقوق استان از بابت پرداخت ۷۰ درصد جرایم تخلفات راهنمایی و رانندگی شهرها و ۳۰ درصد روستاها می‌توان هم تجهیزات کنترلی پلیس را در جاده‌ها افزایش داد و هم آنها را به روز کرد.

شهردار تبریز نیز با اشاره به کاهش آمار تصادفات درون شهری در سال گذشته نسبت به سال ۹۶ گفت: عامل اصلی آن انجام اصلاحات هندسی در داخل شهر است که این کار امسال نیز ادامه می‌یابد.

ایرج شهین باهر، با تاکید بر فرهنگ سازی ترافیکی در بین خانواده‌ها، افزود: در این راستان شهرداری اجرای طرح آموزش شهروندی را برای تمامی مقاطع تحصیلی آغاز کرده و در این ارتباط ۲۴ کتاب تدوین و چاپ شده که در صورت تصویب شورای آموزش و پرورش در سال آینده در تمامی مقاطع تحصیلی اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال گذشته در ۸۱ مدرسه آموزش شهروندی به دانش آموزان ارائه شد، یادآوری کرد: برای کنترل ترافیک در داخل شهر دوربین‌های lez به منظور ثبت تخلفات رانندگی به صورت اتوماتیک آماده بوده که در صورت رفع برخی موانع پلیس می‌تواند از آنها برای اعمال قانون استفاده کند.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی نیز با اشاره به اینکه حدود ۷۵۰ کیلومتر در استان طرح بزرگراهی در قالب احداث باند دوم اجرا می شود، گفت: بخشی از این میزان اجرا شده و ۳۴۰ کیلومتر آن در حال اجرا بوده یا منجر به عقدقرارداد نشده است که برای کاهش بار ترافیکی و میزان تصادفات جاده ای باید اجرای این طرح در اولویت قرار گیرد.

ابوالقاسم سلطانی، افزود: با اجرای باند دوم و جدا سازی مسیر رفت و برگشت خودروها که موجب جلوگیری از تصادفات شاخ به شاخ خودروها می شود، می توان ۷۰ درصد از تصادفات منجر به فوت را کاهش داد.

وی یادآوری کرد: ۵۰ کیلومتر اطراف تبریز از نقاط حادثه خیز و برخوردار از پتانسیل بالا در بروز تصادفات است که برای رفع آن باید پل های عابر پیاده احداث، تقاطع ها اصلاح، روشنایی را ارتقا و موانع فیزیکی مستقر در مسیرها را از بین برد.

سلطانی، ادامه داد: امسال و سال آینده حدود ۱۹۶ کیلومتر از طرح های این اداره کل به پیشرفت فیزیکی حدود ۱۰۰ درصدی می رسد که از این میزان ۱۳۸ کیلومتر مربوط به احداث باند دوم و ۷۰ کیلومتر راه فرعی است و ۱۳۰ کیلومتر نیز امکان اضافه شدن به شبکه آزادراه های استان وجود دارد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی نیز به ایرنا گفت: در سال گذشته ۲۰۰ میلیون تردد در سطح استان روی داده است که از این میزان ۱۷۶ میلیون تردد در ۳۴۵ کیلومتری راه های استان انجام شده است که معادل ۸۲ درصد کل ترافیک استان بود.

اورجعلی علیزاده، با اشاره به کاهش حدود ۴۰ درصدی آمار تصادفات در تعطیلات نوروزی ۹۷ با وجود تردد ۶.۵ میلیون نفری در جاده های استان، افزود: پای کار بودن دستگاه های مختلف مانند پلیس، اورژانس، هلال احمر و سایر دستگاه های ذیربط برای فرهنگ سازی ترافیکی عامل کاهش آمار تصادفات در این مدت بود.

وی با تاکید بر اینکه باید این کار در طول سال نیز تداوم یابد تا آمار تصادفات کاهش یابد، اظهار داشت: تداوم نیافتن این اقدامات موجب شد تا در سال جاری آمار تصادفات در این مدت ۲۷ درصد افزایش یابد.

علیزاده، با بیان اینکه در سال گذشته ۵ میلیون نفر مسافر از طریق اتوبوس و مینی بوس و ۱۹ میلیون تن بار جابجا شده است، ادامه داد: تعداد تلفات حمل و نقل عمومی استان در مجموع ۳۰ نفر بود که این تعداد معادل ۴ درصد تصادفات جاده ای استان است.

جانشین فرمانده انتظامی آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه بر اساس دستور نزاجا امسال در حوزه راه استان باید تعداد جان باختگان برون شهری و درون شهری به ترتیب ۹۱ و ۴۶ نفر نسبت به سال گذشته کاهش یابد، گفت: این میزان کاهش با حمایت استانداری و همکاری سایر دستگاه های اجرایی استان محقق می شود.

سردار علی محمدی، با اشاره به ضرورت ایجاد زیرساخت های لازم برای اعمال قانون از سوی پلیس، افزود: باید اعتبار مناسب برای پلیس تخصیص یابد تا با فرهنگ سازی، ارایه آموزش های لازم و اعمال قانون از میزان تصادفات استان کاسته شود.

رئیس پلیس راهور آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۰ نفر در معابر درون شهری استان فوت کرده است، گفت: ۲۳ درصد آنها عابر پیاده، ۳۷ درصد راکب و سرنشین موتورسیکلت، ۱۷ درصد راننده خودرو، ۲۰ درصد سرنشین خودو و ۳ درصد دوچرخه سوار است.

سرهنگ یونس منفرد، افزود: از این تعداد ۱۱ نفر معادل ۳۷ درصد سرصحنه تصادف، ۳ نفر معادل ۱۰ درصد هنگام انتقال به بیمارستان و ۱۶ نفر معادل ۵۳ درصد در بیمارستان فوت کرده اند.

وی با بیان اینکه مثلث ترافیک شامل عامل های مهندسی ترافیک، آموزش و اعمال مقررات است، اظهار داشت: برای کاهش آمار تصادفات باید بین این عوامل ارتباط باشد و ایجاد خدشه درز هر کدام از آنها موجب بروز شکست طرح می شود.

رئیس پلیس راهور آذربایجان شرقی یادآوری کرد: عامل انسانی حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد تصادفات را به خود اختصاص می دهد که باید روی این عامل کار فرهنگ سازی انجام شود و در این راستا این نهاد سالانه به ۵۰ هزار دانش آموز در سطح مدارس و ۳۰ هزار کارمند دولت آموزش های ترافیکی ارایه می دهد.

سرهنگ منفرد با بیان اینکه برای فرهنگ سازی ترافیک قبلاً اعتباری از سوی استانداری به پلیس راهور اختصاص می یافت، ادامه داد: در ۶ سال اخیر اعتباری از سوی استانداری در این خصوص پرداخت نشده یا اگر هم پرداخت شده به بخش های دیگری که ربطی به مسایل آموزشی ندارد پرداخت شده است.

وی خواستار تخصیص اعتبار از سوی استانداری برای ارایه آموزش های ترافیکی و خرید دستگاه های فنی و تجهیزات کنترل ترافیک به نیروی انتظامی استان شد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.