| کد خبر: 145235 |

یک پژوهشگر حوزه آی تی:

◄ سپهتن تاثیر چندانی در کاهش تصادفات خودرویی ندارد

کاهش پایدار تصادفات در جاده‌های کشور نیازمند استفاده از فناوری‌های نوین متناسب با این موضوع است بارها گفته شده که دنیای پیشرفته برای این منظور به فناوری ارتباطات خودرویی (فناوری DSRC در باند 5.9 GHz) رسیده است. چرا نباید ما از آن استفاده کنیم؟

تین نیوز

پروژه سپهتن در اساس و با توجه به معماری آن، نمی‌تواند تأثیر چندانی در کاهش تصادفات رانندگی داشته باشد.

به گزارش تین‌نیوز، یک پژوهشگر حوزه «آی‌تی» با اشاره به واقعه دردناک حادثه روز گذشته اتوبوس و از دست رفتن تعدای از دانش آموزادن عزیز این مرز و بوم و ابراز همدری با خانواده‌های مصیبت دیده در این حادثه، با بیان این مطلب گفت: همان‌طور که بارها و بارها به مسئولین محترم پروژه «سپهتن» به‌خصوص به جناب سردار حمیدی در خردادماه 1394 (در زمانی که مشغول تدارکات اجرای این پروژه بودند) گفته شده است، این پروژه در بهترین حالت می‌تواند گزارش‌هایی را برای بعد از وقوع حوادث تهیه و زحمت عوامل و کارشناسان را در این خصوص کم‌تر کند.

حبیب رستمی در یک گروه مجازی مرتبط با حمل‌ونقل و در جمع کارشناسان این حوزه افزود: کاهش پایدار تصادفات در جاده‌های کشور نیازمند استفاده از فناوری‌های نوین متناسب با این موضوع است بارها  گفته شده که دنیای پیشرفته برای این منظور به فناوری ارتباطات خودرویی (فناوری DSRC در باند 5.9 GHz) رسیده است. چرا نباید ما  از آن استفاده کنیم؟ 

وی خاطرنشان کرد: در گزارش‌ پلیس آمده است که سرعت خودرو در هنگام تصادف 86 کیلومتر بر ساعت و مجاز بوده است. آیا سرعت 86 کیلومتر بر ساعت در همه جاده‌های ما مجاز است؟ این سرعت می‌تواند در نزدیکی یک پیج جاده بسیار مرگبار باشد. 

به گزارش تین‌نیوز این کارشناس تاکید کرد: یکی از کاربردهای فناوری DSRC اعلام هشدار واژگونی خودررو در هنگام نزدیک شدن به پیچ جاده‌ها (Rollover Warning) است،  اگر اعلام می‌شود که بیشترین حوادث رانندگی ما از این نوع است چرا در طراحی و پیاده سازی پروژه سپهتن به این مهم توجه نکرده‌اند؟ در این باره حتماً لینک زیر مربوط به مرکز تحقیقات وزارت حمل و نقل آمریکا را مطالعه نمائید:

https://www.its.dot.gov/factsheets/dsrc_factsheet.htm

او اظهار کرد: اگر قرار است از راننده هزینه‌ای هنگفت بابت تجهیزات این پروژه گرفته شود، چرا آن را طوری طراحی و پیاده‌سازی نکنیم که باعث ایمنی، آسایش و راحتی او گردد؟  

وی گفت: متأسفانه این حادثه برای چندمین بار است که از ابتدای سال جاری و پس از نصب تجهیزات پروژه سپهتن بر روی کلیه اتوبوس‌های مسافری بین شهری صورت می‌گیرد، و بسیار باعث تأسف است که گفته شود این حادثه آخرین حادثه هم نخواهد بود و امکان تکرار وقوع آن نیز وجود دارد.

به گزارش تین‌نیوز، این پژوهش‌گر افزود: بسیار افسوس که با همین ناکارآمدی، مسئولان همچنان اصرار دارند که این پروژه و تجهیزات آن را بر روی کلیه کامیون‌ها، تریلی‌ها، کرایه‌های سواری بین‌شهری و سایر وسایل نقلیه عمومی جاده‌ای نصب کنند. چرا؟

او تاکید کرد: مجدداً تأکید و درخواست می‌شود از ادامه نصب تجهیزات پروژه جلوگیری و برای یک دوره حداقل یکساله به تحلیل و ارزیابی عملکرد آن بر روی اتوبوس‌ها پرداخته شود.

رستمی خاطرنشان کرد: به طور قطع با تحلیل عملکرد و برطرف کردن ایرادات آن، خواهیم توانست به یک بستر مناسب نرم افزاری و سخت افزاری برای تجهیزات درون خودرویی برسیم که ما را در تحقق اهداف ایمنی جاده‌ای و ایمنی پایدار در سطح جاده‌ها و ترددهای خودرویی یاری کند.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • علي بابا و چهل دزد بغداد 0 1

    نمودار تلفات ناشي از سوانح رانندگي را بايد كلي ديد بنده اعتقاد دارم كه سامانه هاي هوشمند و نظارتي در روند كاهشي تلفات نقش به سزايي داشته و دارند اينكه با يك سانحه اصل ماجرا را زير سئوال ببريم منطقي نيست .البته فعلا تين نيوز و اين كارشناس ظاهرا آي تي به دلايلي كه حقير بي خبرم قصد كرد ه اند كه يك طرفه قضاوت كننده و نظرات ما را سانسور