| کد خبر: 85919 |

رانندگان پایانه بندرعباس گلایه دارند؛

افزایش خواب کامیون‌ها / ورودی کامیون‌ها به هرمزگان افزایش یافت

تین نیوز | توزیع ناعادلانه بار، افزایش مدت زمان خواب کامیون ها در پایانه بار، عدم افزایش قیمت کرایه بار نسبت به افزایش قیمت سوخت باعث شد رانندگان پایانه بار بندرعباس معترض شوند.


استان هرمزگان از دیرباز به عنوان یکی از استان های استراتژیک اقتصادی به شمار می رود. در سال های اخیر با گسترش روابط خارجی ایران با کشورهای همسایه و فراهم شدن امکان دسترسی این کشورها از طریق بندرعباس به آبهای آزاد اهمیت بندرشهید رجایی به عنوان بندر اتصال کشورهای آسیای میانه بیشتر نمایان می شود.

بیش از ۶۰ درصد صادرات و واردات کشور از بندر شهید رجایی صورت می گیرد. طی شش سال اخیر با شدت گرفتن تحریم ها بسیاری از خطوط کشتیرانی دنیا از تردد به این بندر خودداری کردند تا آنجا که آمار صادرات و واردات کشور با کاهش روبرو شد. این امر در سایر حوزه ها از جمله حمل و نقل جاده ای تاثیر مستقیمی داشت.

بیش از ۱۴ روز از اعتراض رانندگان در پایانه بار بندرعباس نسبت به توزیع ناعادلانه بار، افزایش مدت زمان خواب کامیون ها در پایانه بار، عدم افزایش قیمت کرایه بار نسبت به افزایش قیمت سوخت و سایر خدمات می گذرد.

این رانندگان معترض بیان داشتند: مدت زمان خواب کامیون ها در بندرعباس افزایش یافته و این زمان به بیشتر از سه هفته رسیده است. همچنین در اعلان بار، نوبت رانندگان لحاظ نمی شود.
 

این رانندگان عنوان کردند: قوانینی در بندرعباس توسط انجمن صنفی رانندگان و شرکت های حمل و نقل باری وضع شده که اولویت بار با خودروهای ملکی شرکتهای مستقر در بندرعباس است. این مصوبه و قانون نوعی حق کشی برای سایر رانندگان است.

همچنین این رانندگان مدعی هستند تعداد ورودی کامیون ها به پایانه بار بندرعباس ماهیانه ۵۰ هزار کامیون است.  توزیع ناعادلانه بار نوعی اجحاف در حق رانندگان است.

افزایش ورودی کامیون ها به پایانه بار بندرعباس
علیرضا مجرد مدیرکل حمل و نقل پایانه های هرمزگان در مورد اعتراضات روزهای اخیر رانندگان بیان داشت: استان هرمزگان به لحاظ موقعیت تجاری و اقتصادی و با دارا بودن بنادر تجاری بزرگ به عنوان پایتخت حمل و نقل کشور شناخته می شود.

وی عنوان کرد: در شش ماهه اول سال گذشته متوسط ورودی روزانه کامیون به پایانه بار بندرعباس دو هزار و ۷۰۰ دستگاه بوده است. در شش ماهه دوم متوسط ورودی روزانه کامیون به پایانه بار سه هزار و ۸۰۰ دستگاه کامیون بود که به طور میانگین روزانه هزار و ۱۰۰ دستگاه کامیون افزایش ورودی به پایانه بار بندرعباس داشته ایم. این در حالی است که روزانه ۸۵۰ کامیون بارگیری می شود.

مجرد گفت: در سال ۹۳ تعداد ۲۴ کشتی حامل کالاهای اساسی در بنادر استان پهلوگیری کرده اند. اما سال ۹۴ تعداد کشتی های ورودی حامل کالاهای اساسی شش کشتی بوده است. از این رو شاهد کاهش بار و افزایش زمان انتظار و تعداد کامیون ها برای دریافت در استان بوده ایم.

مدیرکل حمل و نقل پایانه های هرمزگان با بیان اینکه در کل کشور شاهد کمبود بار هستیم و این مشکل تنها مربوط به شهر بندرعباس نمی شود، افزود: افزایش زمان انتظار کامیون ها در استان موجب شد رانندگان خواستار تسریع در باردهی شوند.
 

وی تصریح کرد: از ابتدای سال ۹۵ به دلیل تعطیلی کارخانجات و مراکز اقتصادی، حجم بار کاهش چشمگیری یافته است. از سوی دیگر شاهد افزایش ورودی کامیون ها به استان بوده ایم که این امر موجب معطلی کامیون ها در گرفتن بار شده است.

روزانه ۱۰ هزار کامیون در هرمزگان لجستیک می شوند
وی با اشاره به اینکه به طور میانگین روزانه ۱۰ هزار ناوگان در استان هرمزگان لجستیک می کنیم، عنوان کرد: توزیع عادلانه بار با اجرای برنامه های نرم افزای ممکن است. در برنامه نرم افزاری می توانیم اطلاعات ورودی رانندگان به پایانه بار، نوبت دهی و میزان بار توسط شرکت ها به سیستم اعلان بار را داشته باشیم. این نرم افزا طراحی شده و پس از رفع معایب و نواقص در پایانه بار بندرعباس اجرایی می شود.

به گفته وی، شرکت های حمل و نقلی ثبت شده در بندرعباس بر اساس ضوابط تاسیس شرکت باید ۱۰ کامیون به عنوان سرمایه شرکت داشته باشند. طبیعتا این کامیون ها با پلاک عمومی ۸۴ به ثبت می رسند و مجوز صدور بارنامه و حمل بار توسط اداره کل حمل و نقل پایانه ها صادر شود.

وی با اشاره به اینکه منظور از بومی بودن صدور کارت هوشمند راننده از بندرعباس، سکونت در این شهر و داشتن کامیون با پلاک ۸۴ است، افزود: برخی کالاها دارای ارزش و حساسیت خاصی هستند که احتمال سرقت کالا را بالا می برد و این بارها در معرض اعلان بار قرار نمی گیرد و توسط شرکتهای مورد اطمینان بارگیری و جابجا می شوند.
 

مجرد با بیان اینکه متولی بخش حمل و نقل کالا و پایانه ها این اداره کل است و رانندگان اطلاع دقیقی از آمارهای حمل و نقل ندارند، اظهار داشت: سیستم نوبت دهی پایانه بار بندرعباس دارای اشکالاتی است. در بدترین شرایط که با کمبود بار مواجه بوده ایم نهایت خواب کامیون در بندرعباس بین پنج تا هفت روز است.

وی گفت: رانندگان بومی استان هرمزگان نجیب هستند و در زمان افزایش مدت خواب کامیون ها و کمبود کالا بواسطه سکونت در بندرعباس اجازه می دهند رانندگان سایر پلاکها در اولویت قرار بگیرند.

مدیرکل حمل و نقل پایانه های هرمزگان در پاسخ به این ادعا که برخی کارکنان این اداره عضو شرکتهای حمل و نقل و کامیون دار هستند، بیان داشت: اگر مستندی مبنی بر اینکه کارمندان و مسئولان سازمان حمل و نقل پایانه های بندرعباس دارای کامیون یا اینکه عضو و یا سهام دار شرکت باشند ارائه شود با این افراد برخورد خواهیم کرد و قابل پیگیری است.

وی با بیان اینکه نواقصی در کارها وجود دارد و باید سیستمی برای اعلان بار، نوبت دهی و شرکت های حمل و نقل تعریف شود، سیستم دستی فعلی مشکلاتی دارد، افزود: خواسته رانندگان ناراضی در دو بخش تقسیم بندی شد، نحوه خدمات دهی پایانه بندرعباس و پارکینگ و دومین خواسته حق و حقوق آنها در سایر استان‌ها است و از ما خواستار رسیدگی هستند.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • وطن من ایران 0 0

    سلام آقای(…) چرا اینقدر فرافکنی میکنی. یکی به نعل میزنی یکی به میخ. انچنان که شما میگویید مثل این است که فقط امثال عید تعطیلات بوده، بقیه سالها هم عید نوروز تعطیل بوده ولی چنین مشکلی نبود. بقیه رانندگان که از شهرهای دیگه به بندر عباس مراجعه میکنند از رانندگان بومی شما نجیب ترند چون از این وضع راضی نیستند و فقط آن را تحمل میکنند. قابل توجه خوانندگان محترم در دهه ۶۰ ودر زمان جنگ تحمیلی کامیون سهمیه بندی میشد وتوسط استانداری های هر استان تقسیم همان استان میشد، در سال ۶۲ بعد واردات کامیون ها ولوو که معروف بودنند به ولوو زرد، چون رنگ آنها زرد بود، هموطنان هرمزگانی سهمیه کامیونهای خود را تحویل نمیگرفتند، بعد به استان اصفهان اعلام کردنند، هر که شناسنامه صادره از اصفهان دارد میتواند با مراجعه به استان داری بندرعباس کامیون تحویل بگیرند، هم استانی های شما زمان جنگ تحمیلی چقدر در حمل ونقل فعالیت داشتند، در میان همین رانندگانی که الان به بندر عباس میآیند بسیار از کسانی با سنهای بالا هستند که از دهه ۶۰ تا کنون در حال فعالیت در حمل ونقل میباشند، سهم بومی های بندرعباس در فرمان تاریخی سال ۶۲ حضرت امام ره در جهاد تخلیه بنادرچقدر است؟ ولی ببینید سهم ترک و لر و فارس و … که در حال حاضر شما آنها را غیر بومی میخوانید در زمان جنگ و رساندن کالاهای اساسی به دست هم وطنانشان چقدر است، مگر آقای(…) در زمان جنگ تحمیلی که خوزستان اشغال شد کسی گفت که بومی های خوزستان جنگ کنند، مگر پدران و عموهای ما از لر و کرد و بلوچ و فارس و ترک و مازندرانی، نبودندد که به دفاع از میهنشون پرداختند، چه شما خوشتان بیاد چه نیاید سرتاسر این خاک پهناور وطن همه ایرانیان است، اگر تعرضی به این خاک و بوم صورت بگیرد ما در کنار نیروهای نظامی از ذره ذره این خاک دفاع خواهیم کرد، ودر زمان آبادانی هم به بندرعباس خواهیم آمد و دربرابر بی عدالتی ها صدایمان را به گوش مدیران رده بالای کشور میرسانیم

  • محمدکاظم نیمه فروش 0 0

    با عنایت به وضعیت اقتصادی کشور وکمبود بار وبیکاری رانندگان که تبعات اجتماعی دارد وبا توجه به این حقیقت که تعداد ناوگان سنگین کشور حتی در بهترین شرایط اقتصادی نیز بسیار بیشتر از ظرفیت ومیزان بار موجود در کشور است به دولت محترم پیشنهاد میکنم که واردکنندگان خودرو را ملزم نماید که امسال و در چندین سال بعد برای ترخیص خودروهایشان از گمرک فقط خودروی فرسوده سنگین اسقاط نمایند تا هم از تعداد ناوگان کاسته شود که منجر به کاهش فشار تقاضا بر پایانه های کشور میشود هم بار بیشتری به ناوگان جوانتر که اکثرا قسطی خریداری شده اند میرسد که منجر به کاهش اعتراض رانندگان بدهکار وبیکار میگردد هم ناوگان ناایمن فرسوده با مصرف سوخت بالا وآلایندگی زیاد حذف میشود یعنی با یک تیر چندین هدف محقق میگردد.