| کد خبر: 236454 |

جاده‌های اردستان حادثه آفرین و حادثه خیز هستند

جاده‌های اردستان در مسیر کریدور شمال - جنوب کشور همواره شاهد وقوع تصادف‌های خونین است و این اتفاق‌های ناگوار تا زمانی که استانداردهای ایمنی جاده‌ها و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی جدی گرفته نشود همچنان ادامه خواهد داشت.

تین نیوز

شهرستان اردستان با افزون بر ۴۲ هزار نفر جمعیت در ۱۱۸ کیلومتری شمال شرقی اصفهان، از ۲ هزار کیلومتر راه همسنگ، ۱۴۱ کیلومتر آزادراه و ۱۰۰ کیلومتر جاده ترانزیت برخوردار است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، وجود جاده های نامناسب، رانندگان ناشی و یا خواب‌آلود، اتومبیل‌های فرسوده و غیراستاندارد و رعایت نکردن مقررات رانندگی در جاده‌ها از جمله عامل‌های تصادف‌های جاده‌ای شناخته شده است، اما سهم جاده‌ها در این بین بیش از سایر عامل‌ها و تا حدی مهم است که در مواردی هم که مقصر اصلی راننده است، باز هم اگر وضعیت جاده ها متناسب باشد، می‌توان امیدوار بود که حادثه رانندگی به فاجعه تبدیل نشود.

تداوم حادثه‌ها در اردستان تا رفع نقاط حادثه‌خیز

معاون برنامه ریزی و هماهنگی امورعمرانی فرمانداری اردستان گفت: برخی جاده‌های این شهرستان حادثه آفرین هستند و تا زمانی که نقاط حادثه خیز رفع نشود شاهد تداوم حادثه‌ها هستیم.

محمدتقی کیانی روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: اجرا نشدن برخی مصوبه‌های شورای ترافیک از سوی دستگاه‌ها حادثه آفرین و لازم است تمامی مصوبه‌ها در نخستین فرصت اجرایی شود و هر دستگاهی کوتاهی کند در مقابل حادثه احتمالی پاسخگو باشد.

وی با بیان اینکه‌ برای پیشگیری از تصادف‌ها و حادثه‌های جانی و جرحی باید مصوبه‌های شورای ترافیک اجرایی شود، اظهار داشت: برخی دستگاه‌ها کمبود نیرو و اعتبار را دلیل اجرا نشدن مصوبه‌ها اعلام می‌کنند که‌ پذیرفتنی نیست، چرا که در بحث ترافیک، موضوعی مهمتر از ایمن‌سازی در راستای حفظ جان مردم نیست و دستگاه‌های مسوول باید به جد و با حساسیت، موارد لازم را اجرایی کنند.

معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرمانداری اردستان تصریح کرد: ۶ نقطه حادثه خیز از سوی کارشناسان استانداری اصفهان در جاده ترانزیت اردستان شناسایی و از شورای ترافیک استان به شهرستان ابلاغ شده و اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای باید در راستای رفع آنها اقدام کند.

وی با بیان اینکه ۲۹ مهر ماه شاهد حادثه تصادف ۲ دستگاه پژو ۴۰۵ در محور روستایی ظفرقند به نیسیان با هفت مصدوم بودیم، از شهرداری‌ها و اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خواست نسبت به خط‌کشی خیابان‌ها، محل عبور عابر پیاده و جاده‌های مواصلاتی که خط‌کشی ندارند اقدام کنند و پل‌های مسیر جاده‌های برون شهری و روستایی بدون حفاظ را با نصب علایم و تخلیه ماسه ۲ طرف لبه پل‌ها آشکارسازی و ایمن‌سازی کنند.

کیانی اضافه کرد: بخشداران اعلام آمادگی کرده‌اند در صورت تامین رنگ، نسبت به خط‌کشی جاده‌ها و رنگ‌آمیزی پایه پل‌های روستایی اقدام کنند، از این رو انتظار می‌رود اداره راهداری و حمل ونقل جاده ای در این زمینه با بخشداران همکاری و رنگ مورد نیاز را تامین کند.

معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرمانداری اردستان همچنین از کاهش پنج درصدی سهمیه سوخت ناوگان خودروهای سنگین خبر داد.

وضعیت نامناسب جاده‌ها

فرمانده پلیس راه اردستان نیز با تاکید بر وضعیت نامناسب و حادثه‌آفرین جاده‌های شهرستان گفت: این جاده‌ها نیاز به توجه بیشتر اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای دارد.

سرهنگ جعفر قجاوند افزود: با توجه به حجم بالای ترافیک در جاده ترانزیت به ویژه در روزهای تعطیل، یکی از مشکلات موجود خط‌کشی محورها است که هنوز در قسمت‌های تازه آسفالت شده صورت نگرفته، در حالی که این موضوع برای رانندگی در شب و زمستان اهمیت زیادی دارد.

وی ادامه داد: در هفته‌های اخیر شاهد چند واژگونی و فوت افراد در جاده ترانزیت اردستان از جمله ۱۶ مهرماه واژگونی خودرو ریو در پنج کیلومتری شهر مهاباد با جان باختن ۲ نفر در صحنه و یک نفر در بیمارستان بودیم که‌ لازم است پل‌های مسیر حفاظ‌گذاری و از سقوط خودرو جلوگیری شود.

فرمانده پلیس راه اردستان با بیان اینکه جاده‌های شهرستان یک نواخت و خواب‌آور است، اضافه کرد: ایجاد شیارهای هشداردهنده، خط‌کشی، نصب علایم راهنمایی،آرام‌سازی، آشکارسازی، شانه‌سازی و مرمت جاده‌ها به ویژه راه‌های روستایی ضروری است و کاهش حادثه‌های ترافیکی را به دنبال خواهد داشت.

افزایش تصادف‌های جرحی درون شهری

جانشین پلیس راهور اردستان نیز از افزایش ۱۳ درصدی تصادف‌های جرحی درون شهری ۶ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: در این مدت ۲۵ درصد کاهش حادثه‌های رانندگی خسارتی درون شهری را شاهد هستیم.

سرگرد حسین سلیمانی با بیان اینکه انتهای خیابان دکتر شریعتی به ساخت میدان نیاز دارد، افزود: این منطقه به صورت سه‌راهی و خطر تصادف در آن زیاد است که امیدواریم با اعتبار ۶۰۰ میلیون تومانی اختصاص داده شده از محل اعتبارهای تملک دارایی برای آسفالت، این طرح نیز اجرایی شود.

وی خاطرنشان کرد: تردد موتورسیکلت‌های سنگین در شهرستان ممنوع است با متخلفان برخورد خواهد شد و آن دسته از موتورسواران که قصد حضور در پیست موتورسواری شهر زواره را دارند باید موتورهای خود را با وانت به محل پیست انتقال دهند.

مصرف ۸۰۰ تن آسفالت برای لکه‌گیری جاده‌ها

همچنین سرپرست اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای اردستان گفت: در سال جاری ۸۰۰ تن آسفالت برای لکه‌گیری راه‌های شهرستان تهیه و مصرف شده اما هنوز راه‌های روستایی تکمیل نشده است.

ابوالفضل کوهی بابیان اینکه نبود قیر، کار مرمت و بازسازی جاده‌های اردستان را با مشکل اساسی مواجه کرده است، افزود: ادامه عملیات روکش آسفالت جاده ترانزیت به همین دلیل با کندی به پیش می رود و پیمانکاران ضرر می‌کنند.

وی اضافه کرد: با وجود مجوز ۷۰ کیلومتر آسفالت از نوع چیپسیل، این مهم هنوز اجرایی نشده است و پیمانکاران به دلیل کمبود قیر تمایل به انجام کار ندارند.

سرپرست اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای اردستان درباره خط‌کشی مسیرها اظهار داشت: قرارداد با پیمانکار امضا و بخشی از مسیر اردستان به اصفهان به صورت امانی انجام شده است.

به گفته وی، کمبود نیرو، امکانات، اعتبار و خرابی بیش از حد راه‌ها به ویژه راه‌های روستایی وضعیت نامناسب جاده‌های شهرستان و گله‌مندی مردم را به همراه داشته است.

افزون بر ۱۸۰۰ ماموریت اورژانس ۱۱۵

مسوول مرکز فوریت های پزشکی اردستان گفت: در ۶ ماهه نخست سال جاری یک‌هزار و ۸۶۴ ماموریت از سوی این مرکز انجام شده که ۹۹۶ مورد جاده‌ای و ۸۶۸ ماموریت شهری بوده است.

جواد مطیعی افزود: ماموریت تصادفی با افزایش ۳۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۵۲۸ مورد رسیده که‌ ۳۶۶ ماموریت جاده‌ای و ۱۶۳ مورد شهری است.

وی ادامه داد: یک‌هزار و ۳۳۶ ماموریت غیرتصادفی، ۶۹۶ شهری و ۶۴۰ مورد جاده ای، چهار مورد احیای قلبی و ریوی و یک مورد کمک به زایمان موفق صورت گرفته است.

مسوول مرکز فوریت های پزشکی اردستان اضافه کرد: طی ۶ ماه نخست امسال ۹ مورد ماموریت حوادث و سایر انجام شده که‌ ۶ مورد تصادف جاده‌ای، ۲ مورد خودکشی و یک مورد تیراندازی و برخورد گلوله بوده است؛ همچنین ۱۲ هزار و ۸۴۵ تماس با ۱۱۵ گرفته شده که نزدیک به ۶ درصد آنها مزاحمت بوده است.

اجرای طرح ملی واکسیناسیون و بهبود نسبی وضعیت کرونایی در کشور، مسافرت را پس از حدود ۲ سال در بین مردم افزایش می‌دهد، از این رو بهسازی جاده‌های اردستان با توجه به موقعیت جغرافیایی و قرارگیری در مسیر شمال - جنوب کشور برای کاهش تصادف‌ها ضرورتی اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد.      

استان اصفهان در مجموع ۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه شامل ۳۹۹ کیلومتر آزادراه، یک‌هزار و ۶۵۹ کیلومتر بزرگراه و ۲ هزار و ۷۹۱ کیلومتر راه همسنگ دارد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.