| کد خبر: 235491 |

◄ توسعه همکاری با آذربایجان و روسیه درعرصه کریدورهای حمل و نقلی

میزگرد «همکاری‌های سه‌جانبه بین روسیه، جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در دریای خزر» با محوریت همکاری‌ها در عرصه های صنعتی، ترانزیتی و کریدورهای حمل و نقلی، روز سه شنبه در مسکو برگزار شد.

تین نیوز

در این میزگرد، کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه، دیپلماتها و تحلیلگران برجسته دو کشور دیگر در مورد گسترش پارکهای صنعتی و مناطق آزاد اقتصادی در بنادر، افزایش ظرفیت کریدور بین المللی «شمال-جنوب»  و افزایش حجم حمل و نقل بار از طریق راه آهن، آب، رودخانه و بزرگراهها تبادل نظر کردند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، در این میزگرد بین المللی برخی مقامات روسیه و جمهوری آذربایجان، و شماری از مقامات رسمی ایران از وزارت امورخارجه، وزارت راه و شهرسازی، منطقه آزاد انزلی و محققان دانشگاهی به صورت حضوری و وبیناری مشارکت کردند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در این نشست در مورد اهمیت اجرای پروژه شمال به جنوب صحبت و خاطرنشان کرد که «برای ایران نیز توسعه همکاری در زمینه حمل و نقل جاده ای و آبی مهم است».

وی با اشاره به سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، توسعه همکاری و روابط با کشورهای همسایه و توسعه مسیرهای مواصلاتی در منطقه را از مهمترین ساز وکارهای همکاری برشمرد و راهگذر فرا قاره ای شمال- جنوب را یکی از مهمترین پروژه های حمل و نقلی توصیف و تاکید کرد که با گذشت دو دهه از زمان توافق کشورهای مسیر این کریدور، موفقیت هایی حاصل شده اما کافی نیست.

جلالی افزود: ضروری است تا پیوست های فنی جدید به عنوان الحاقیه به موافقتنامه این کریدور با هدف تعیین متدولوژی های مرتبط تبیین شود.

ایران همواره روابط خوبی با کشورهای همسایه داشته است

سفیر جمهوری اسلامی ایران همچنین در حاشیه این میزگرد بین المللی در مصاحبه با خبرنگاران گفت: «ما همیشه روابط خوبی با کشورهای همسایه داشته ایم. الان هم همینطور است.»

وی تصریح کرد: بسیار امیدواریم که پایان درگیری ها بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان منجر به توسعه روابط اقتصادی و  روابط بین شهروندان این کشورها شود.

جلالی در مورد کریدور حمل و نقل بین المللی شمال- جنوب، با تأکید بر اینکه ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه نقش مهمی در اجرای این پروژه دارند، اضافه کرد: «ما همکاری بسیار مهمی را انجام می دهیم و مطمئناً نتیجه خواهد داد.»

 وی اظهار کرد: ایران در حال توسعه همکاری با جمهوری آذربایجان و روسیه و به ویژه همکاری در زمینه راه آهن و بزرگراه هاست. ما در حال تکمیل ساخت خط راه آهن رشت- آستارا هستیم. جمهوری آذربایجان قصد دارد بودجه ساخت بخش ایرانی خط آهن رشت- آستارا را تأمین کند. ما امیدواریم که کشور همسایه و دوست آذربایجان هزینه ساخت این قطعه را تامین کند و ما ساخت آن را به پایان برسانیم.

سفیر کشورمان در فدراسیون روسیه گفت: در مورد گره های دیگر کریدور شمال- جنوب واقع در ایران، ما این مسیرهای راه آهن را با استفاده از منابع مالی خود می سازیم. در هر صورت، بلافاصله پس از اتمام کامل ساخت راه آهن، از فنلاند به سنت پترزبورگ و از آنجا به خلیج فارس و دریای عمان یک راه مستقیم ایجاد می کنیم.

جلالی گفت: ما فرصت خوبی برای حمل و نقل کالا در طول کریدور شمال- جنوب از هند و از آسیای جنوب شرقی به اروپا خواهیم داشت.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.