| کد خبر: 212320 |

◄ تاثیرات مثبت نوسازی ناوگان در حمل و نقل کشور

کامیون‌های فرسوده فعال در جاده‌های کشور حدود ۹۶۰ میلیون دلار سوخت مصرف می‌کنند.

تین نیوز

 کامیون‌های فرسوده فعال در جاده‌های کشور حدود ۹۶۰ میلیون دلار سوخت مصرف می‌کنند.

به گزارش تین نیوز، روز گذشته آیین رونمایی از سامانه ثبت‌نام نوسازی ناوگان حمل‌ونقل برون‌شهری کالا برگزار شد و از امروز ثبت‌نام در این سایت آغاز شده است. 

بر اساس گزارش‌هایی که سازمان راهداری روز گذشته ارائه کرد، کامیون‌های فرسوده در جاده‌های کشور حدود 960 میلیون دلار سوخت مصرف می‌کنند. 

به گفته مهران قربانی کامیون‌های جدید حدود 27 تا 30 لیتر مصرف سوخت دارند درحالی‌که بعضی از کامیون‌های فرسوده در 100 کیلومتر نزدیک به 70 لیتر سوخت مصرف می‌کنند.

از دیگر تبعات تردد این‌گونه کامیون‌ها می‌توان از افزایش آلودگی هوا و افزایش تصادفات ناشی از فعالیت این‌گونه کامیون‌ها نیز نام برد. 

همچنین طولانی شدن مدت‌زمان سفر و کاهش بهره‌وری ناوگان و از دست رفتن ظرفیت‌های داخلی، بین‌المللی در حمل و نقب از تبعات دیگر وضعیت ناوگان‌های فرسوده در کشور محسوب می‌شود.

با توجه به اطلاعات سال 1398 در صرفه‌جویی سوخت، نوسازی ناوگان‌های بالای 40 سال که نزدیک به 53 هزار دستگاه را شامل می‌شود، منجر به حدود 350 میلیون لیتر صرفه‌جویی در مصرف سوخت می‌شود.

همچنین ارتقای ایمنی، کاهش آلودگی هوا، و کاهش میانگین سن ناوگان از 19 سال به 14.5 سال از تأثیرات مثبت نوسازی ناوگان محسوب می‌شود. 

گفتنی است که نوسازی ناوگان باعث افزایش بهره‌وری در حمل‌ونقل می‌شود زیرا کامیون‌های با عمر بیش از 40 سال در ماه حدود 6 بارنامه جابه‌جا می‌کنند که این نشان از بهره‌وری پایین در حمل‌ونقل است.

تعداد ناوگان زیر 5 سال هم‌اکنون 45 هزار وسیله است درحالی‌که با اجراشدن این طرح تعداد این ناوگان به 100 هزار وسیله می‌رسد. 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کورش فلاحی 0 0

    با سلام وخداقوت
    فرمایشات جناب قربانی متین وقابل تایید اما نکته اساسی نحوه اجرای طرح نوسازی ناوگان است که به جای اینکه به دید نوسازی زیر ساخت صنعت حمل ونقل توجه شود از دیدگاه سود دهی برای دولت در وهله اول به ان توجه شده .
    اگر قرار است از جیب مالک کامیون فرسوده این نوسازی انجام گیرد مطمئنا استقبالی صورت نمیگیرد .
    طرح سوئیچ به سوئیچ که قبلا توسط فعالان گروه علم وعمل به دولت وسازمان پیشنهاد شد ومورد تایید قرار گرفت ولی متاسفانه بایگانی شد تنها راه موفق نوسازی ناوگان باری هست وخواهد بود .
    شرایط مورد نظر سازمان به نام نوسازی ناوگان فرسوده وبه کام سرمایه داران ودلالان رقم میخورد که علاوه بر اینکه مشکلی را حل نخواهد کرد بر مشکلات صنعت حمل ونقل هم خواهد افزود .