| کد خبر: 191012 |

جاده ابریشم

بندری که در فاصله اندکی از بندر گوادر قرار دارد. این رقابت نهایتاً به همکاری بین کشورهای چین، هند، پاکستان و ایران منجر می‌شود. هند یکی از مسیرهای مهم جاده ابریشم از طریق کلکته به شرق و آفریقای مرکزی است.

تین نیوز

مارکوپولو وقتی از شگفتی‌های چین و اختراعات چینی‌ها برای هموطنان ونیزی‌اش نوشت، حکومت پاپ او را مدت‌های مدید در زندان به جرم دروغگویی و خیال‌بافی حبس کرد. آنچه مارکوپولو ۸۰۰ سال قبل برای ونیزی‌ها از عجایب چین نوشت، هنوز هم مصداق دارد و همین الان هم جهان از دیدن شگفتی‌های چین تعجب می‌کند.

به گزارش تین نیوز به نقل از اعتماد، سعید عابدپور در یادداشتی در روزنامه اعتماد، نوشته است: نه نوشته مارکوپولو عاری از حقیقت بود و نه پیشرفت‌های خارق‌العاده چین در آغاز قرن بیست‌ویکم خیال‌پردازی است. همه چیز حاکی از آن است که چین تا ۱۰، ۲۰ سال آینده قدرت برتر جهانی خواهد شد.

امریکا با فرو رفتن در درگیری‌های پرهزینه و تمام‌نشدنی خاورمیانه فرصت پیشرفت را به چینی‌ها داده است. جاده ابریشم چین اکنون هم مثل روزگار مارکوپولو بزرگ‌ترین شگفتی اقتصاد در جهان است. چین با اتمام طرح موسوم به کمربند اقتصادی جاده ابریشم، بر اقتصاد بیش از ۷۰ کشور- چیزی حدود یک‌سوم جمعیت جهان- حضوری مسلط خواهد داشت.

این طرح بزرگ‌تر از طرح مارشال برای بازسازی اروپا بعد از جنگ جهانی دوم است و رقم سرمایه‌گذاری چین بالغ بر هزار میلیارد دلار برآورد می‌شود.

طرح جاده ابریشم در سال ۲۰۱۳ راه‌اندازی و در سال ۲۰۱۷ وارد قانون اساسی کشور شد. این طرح شرق دور و نزدیک، آسیا، شرق و بخش مرکزی آفریقا، اروپای شرقی و جنوب شرقی را به هم متصل می‌کند و کالاهای چینی با توجه به زیرساخت‌های حمل و نقلی، در سراسر این کشورها با قیمت ارزان صادر می‌شوند.

چین در مسیر دستیابی به اروپا از دو شاهراه عمده خاکی، یک؛ راه آستانه به سمت مسکو و دوم؛ راه سمرقند به سمت تهران و سپس آنکارا و از آنجا به بازارهای اروپایی متصل می‌شود. ولی این احتمال وجود دارد که یک مسیر از تهران به بغداد و از آنجا به یکی از بنادر سوریه نیز به‌کار گرفته شود که...

اگر این اتفاق بیفتد کوتاه‌ترین مسیر برای دستیابی به کشورهای حوزه مدیترانه همین مسیر خواهد بود. دو مسیر مهم دیگر از بندر کلکته در هند و گوادر در پاکستان می‌گذرد. چین تنها برای تاسیسات بندر گوادر تا استان سین‌کیانگ و از طریق مسیر بزرگراه قراقوروم مبلغ ۶۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌کند. به دلیل اینکه بخشی از جاده ابریشم از کشمیر می‌گذرد و این منطقه مورد اختلاف هند و پاکستان است، هندی‌ها در رقابت با بندر گوادر، به سرمایه‌گذاری در بندر چاه‌بهار رو آورده‌اند.

بندری که در فاصله اندکی از بندر گوادر قرار دارد. این رقابت نهایتاً به همکاری بین کشورهای چین، هند، پاکستان و ایران منجر می‌شود. هند یکی از مسیرهای مهم جاده ابریشم از طریق کلکته به شرق و آفریقای مرکزی است.

مسلماً پیشرفت در مسیر جاده ابریشم یکی از عوامل مهم در تامین رشد و توسعه منطقه غرب پاکستان و شرق ایران است. پاکستان منافع استراتژیک از امنیت در مناطق همجوار با ایران دارد و موفقیت اقتصادی گوادر نیازمند حل تنش میان کشمیر و هند و پاکستان است.

جاده ابریشم به حضور نظامی چین در منطقه شرق آفریقا و اقیانوس هند نیز منجر می‌شود. چین از طریق همکاری با روسیه نفوذ خود را در کشورهای شرق اروپا گسترش می‌دهد و در واقع یک بلوک اقتصادی- نظامی، چین و روسیه جایگزین وضعیت فعلی خواهد شد.

بسیاری از کشورها از جمله صربستان، یونان، مقدونیه، مجارستان و حتی کرواسی به نفوذ اقتصادی چین خوشامد خواهند گفت. این نفوذ اقتصادی اکنون از طریق اعطای وام با بهره کمتر از یک درصد از سوی چین به کشورهای بالکان توسعه می‌یابد.

امریکا و در مجموع بلوک غرب فرصت سرمایه‌گذاری در مناطق کمتر توسعه‌یافته اروپایی، خاورمیانه، آفریقا و آسیا را از دست داده است. امریکا و اروپا کمتر به توسعه و بیشتر به خرید مواد خام و فروش جنگ‌افزارها نظر داشتند و در مقابل چین به توسعه مناطق کمتر توسعه‌یافته برای گسترش سلطه اقتصادی نظر دارد. چینی‌ها تا زمانی که امریکا را از سکوی اول تولید جهانی به زیر نکشند، از پا نخواهند نشست و به همین جهت امکانات و تسهیلات بیشتری عرضه خواهند کرد.

منبع: روزنامه اعتماد
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.