| کد خبر: 16343 |

◄ مسافرت به سبک ایرانی / وقتی بندآمدن راه یک اتفاق ساده اجتماعی تلقی می‌شود

تین نیوز |  در بخشی دیگر از گزارش مربوط به "نگاه شما در شبکه‌های اجتماعی"، موضوع زیر که توسط " مجید" در اتاق فکر حمل و نقل در شبکه اجتماعی " لینک‌دین " مطرح شده است به همراه دیدگاه‌های شما در این مورد بازنشر می شود:

مسافرت به سبک ایرانی
دیدن تصاویر ترافیک چند ده کیلومتری در مسیرهای زیارتی و سیاحتی کشور به ویژه محورهای منتهی به شهرهای شمالی و ثبت رکوردهای جدید مسافرت در ایام عید سعید فطر می تواند تعابیر مختلفی داشته باشد. اینکه فرهنگ مسافرت در بین خانواده های ایرانی به خوبی شکل گرفته است و از هر فرصتی برای خروج از زندگی خشک و ماشینی استفاده می شود. اینکه زمانبندی مسافرت علیرغم فصل تابستان و تعطیلی مدارس همچنان به تعطیلات دولتی وابسته است. اینکه در این بین حمل و نقل عمومی نقش چشمگیری ندارد و استفاده از خودروی شخصی اولین و بهترین گزینه پیش روی مردم است. اینکه تحمل ترافیک وحشتناک و سیر چند برابری حالت طبیعی جزئی از فرهنگ مسافرت های اینچنینی گردیده است. اینکه چندین برابر سوخت مصرفی خودروها به چشم نمی آید و اینکه بهای اعصاب و روان تحلیل رفته مردم در جایی محاسبه نمی گردد.
در ریشه یابی این پدیده به چند نکته مهم می توان اشاره داشت:
1) سبک جاافتاده تعطیلات رسمی کشور و عدم وجود تعطیلات ویژه بنگاه ها و سازمانها( نظیر تعطیلات تابستانی شرکت ایران خودرو
2) عدم کفایت زیرساختارهای حمل و نقل متناسب با رشد جمعیت در دهه های اخیر
3) عدم وجود مراکز تفریحی در مناطق مختلف و تمرکز آن در چند نقطه محدود در کشور
4) سیاست های نابخردانه ساخت و ساز مناطق ییلاقی و هجوم جمعیت کلان شهرها برای استفاده در ایامی خاص
5) ضعف سیستم های حمل و نقل عمومی در پوشش مسافرت های بین شهری در مناطق پرازدحام مورد اشاره
6) ارزانی قیمت سوخت
7) عدم وجود تعطیلات فصلی در سایر ایام سال برای مدارس
به راستی آیا نمی توان برای این امر مهم برنامه ریزی مدونی داشت؟

مهتاب نظر داده است:
به مواردی که شما اشاره فرمودید اضافه می‌کنم:
- ما زمان تعطیلات برای مسافرت رفتن کم نداریم
- روش های تفریحی درستی نداریم
- در کشورهای دیگر مراکز تفریحی؛ کارناوالها؛ جشن های سنتی و مراکز تفریح جوانان و خانواده ها به گونه ای است که هر دسته می تواند در جای خودش زیبا و کامل از لحظاتش لذت ببرد.
- دیگر آنکه روش تفریح کردن بلد نیستیم
یعنی ماهیگیری؛ دیدن موزه ؛ شهرهای تاریخی؛ .......هیچ کدام به اندازه قلیان و آتش و دریا [حال] نمی دهد.
- ما مکان و روش تفریحی کاملی نداریم
- شما بهتر می دانید که اگر قیمت سوخت بیشتر شود عامل گرانی هزینه های دیگر می شود و همیشه قشر کم درآمد له می شوند و این ارائه طریق درستی نیست.
- ما نمی خواهیم و نباید عامل بازدارنده برای تفریح کردن معرفی کنیم
چرا سوخت گران شود ؟
که مردم کمتر مسافرت بروند؟
که چی بشود ؟
در مملکتی که به اندازه کافی مردم در معرض تعارضهای به ناحق از حقوق خود هستند چرا راه را بر آنان ببندیم؟
چرا فرهنگ جشن های دسته جمعی راه نیفتد؟
چرا این همه امکانات و ثروت های ملی صرف تجهیز شهرهای دیگر نشود که هم جلوی مهاجرت بی رویه گرفته شود و هم بازار کار به وجود آید و هم ثروت اندوزی در یک ناحیه نشود و هم برای متقاضیان فرصت استفاده از منابع طبیعی و گردشگری وجود داشته باشد ؟
در مورد تقسیم بندی تعطیلات برای سازمانها و ارگانهای مختلف: 
می دانید شدنی نیست. شما که به علم زیر ساختار اشاره فرمودید باید بهتر بدانید علت یابی این نشدن خیلی عظیم و دلایل نشدنش مستدل است.
همه شرایط استفاده از یک برنامه زمان بندی مدون برای تعطیلات ندارند چون زوج هایی که در مراکز و سازمان های مختلف کار می کنند چگونه باید زمان بندی را رعایت کنند.
یعنی دولت چگونه می تواند با توجه به شاغل بودن هر دو نفر (زوجین) برنامه ای بدهد که هم مرد خانواده در تعطیلات حضور داشته باشد و هم زن.
با موارد 2 ، 3 ، 4 و 5 موافقم.

ک. حمزه نظر داده است:
آیا گزارشی کارشناسانه از علت راه بندان های مکرر در مسیر جاده چالوس در ایام تعطیلات ارائه شده است؟
به نظرم به علت های مشخص و قابل رفع، جریان ترافیک در طول مسیر مختل می گردد به طوری که جریان ورودی بسیار آرام یک خطه در ابتدای مسیر از کرج موفق به ادامه حرکت در طول راه نمی شود
به طور طبیعی ازدحام ترافیک باید فقط در مدخل جاده باشد. یعنی در جایی که مسافران می توانند در برنامه خود تغییر دهند.
سوال اینجاست که چرا جریان محدود خودروهای وارد شونده به جاده تا آخر ظرف چهار ساعت مسیر را طی نمی کنند.
ظاهراً در طول مسیر دائماً توقف و حرکت خودروها برای هواخوری و یا استراحت موجب اختلال در حرکت منظم و پیوسته خودروها می شود به طوری که ظرفیت محدود جاده در این شرایط به صفر می رسد
تصور من اینست که مسئله این نیست که حجم ترافیک بیش از ظرفیت جاده است بلکه مسئله اینست که در هنگامی که لازمست از ظرفیت کامل جاده استفاده شود، به عللی میانگین سرعت ترافیک در این جاده تقریباً به صفرمی رسد.
مهم ترین عامل در بروز این پدیده حضور مسافرانی است که هیچ توجهی به موضوع ترافیک این جاده ندارند و مثلاً بندآوردن راه را یک اتفاق ساده اجتماعی می پندارند که با صبر، همدلی و نوع دوستی قابل تحمل است.
اگر فقط یک درصد رانندگان در ایام پر ازدحام این حس را داشته باشند که مثلاً اشکالی ندارد در طول سفر چند ساعته ایشان هر بار 30 ثانیه جریان ترافیک به خاطر آنها مختل شود، میانگین سرعت در این مسیر از مثلاً 40 کیلومتر در ساعت به 10 کیلومتر در ساعت می رسد و ظرفیت ان یک چهارم می شود.
خلاصه اینکه کنترل حجم ترافیک ورودی به یک جاده و مدیریت رفتار رانندگان در طول مسیر (و انشاءالله عدم بروز تصادف منجر به بسته شدن راه) مانع کندی ترافیک در مسیر خواهد شد و ازدحام فقط در مدخل این جاده بروز خواهد کرد نه در طول جاده.

جاوید نظر داده است:
درمصاحبه ها و آمارهای مربوط به تعطيلات هفته گذشته چند موضوع جالب(قابل تامل) به چشم می‌خورد:
1- شهرمشهد با دارا بودن 52 درصد ظرفيت اسكان مسافران كل كشور، تقريبا نزديك به حد اشباع رسيده بود.
2-به گفته مسئولين، دولت در هدايت مردم برای اسكان مسافران در محل های شناسنامه دار(مورد شناسائی و تاييد سازمان گردشگری) كاملا ناموفق بوده و مردم همچنان به استفاده از اين مكان ها رغبت بيشتری نشان می‌دهند.
3- و در آخر، آنچه در مصاحبه ها گفته نشد اين بود كه مراكز و كارخانجات بزرگ كشور، آغاز تعطيلات تابستانی خود را از عيدفطر قرارداده و مدت آنرا نيز به دوهفته افزايش داده اند.
مجموع اين اطلاعات و برخی آمارهای پراكنده ديگر حاكی از سفرهای برنامه ريزی نشده ای است كه پيامد آن تمام موارديست كه اشاره شد.

مهدی نظر داده است:
متاسفانه هرگز يك آمارگيرى ساده در پيك ترافيك جاده ها از مسافران و خودروهاى در ترافيك مانده صورت نگرفته تا مثلا بپرسند: مبدأ و مقصتان كجاست؟
سال يا ماه يا هفته اى چندبار مسير مربوطه را سفر مى كنند؟
آيا در مقصد سفر ملك، ويلا، باغ و ... دارند و اگر بله، چه مدتيست ؟
چه مدتيست خودروی سوارى شخصى دارند و چه تعداد در يك خانواده؟
بيشترين تعداد سفرهاى آنها به كدام شهرها و براى چه امرى است ؟
و... بسيارى سؤالات كه می‌تواند چراغ راه مديران برنامه ريز براى سفرها و ترافيك جاده اى باشد.

حمیدرضا نظر داده است:
من فکر می کنم مسئله اصلی عدم تصویب طرح جامع گردشگری کشور و مناطق است.
در گذشته مطالعات خوبی در مورد گردشگری در کشور توسط یک مشاور استرالیایی صورت گرفت اما متاسفانه هنوز بعد از سال ها به تصویب نرسیده است و بهتر است حال که دولت گردشگری را به عنوان یک وسیله ای برای خروج از رکود در نظر گرفته است برای آن هم برنامه تهیه کند.
البته باید توجه داشت که در جامعه ما ارزش هایی وجود دارد که قابل احترام هستند و باید متناسب با آنها شروع به برنامه سازی و فرهنگ سازی کرد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.