◄ کاهش سقف سرعت مجاز بازگشت به عقب است/ به استانداردسازی و ایمن کردن راهها ادامه دهیم
یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی معتقد است که کاهش سقف سرعت مجاز در همه راههای کشور بازگشت به عقب و در مقابل طرح ایمنی کردن خودروها و راههای کشور است.
یک عضو کمیسیون عمران مجلس معتقد است که کاهش سقف سرعت مجاز در همه راههای کشور بازگشت به عقب و در مقابل طرح ایمنی کردن خودروها و راههای کشور است.
به گزارش خبرنگار تیننیوز سید احسن علوی در گفتوگو با این رسانه در خصوص برنامه جدید وزارت راهوشهرسازی برای کاهش سقف سرعت مجاز در همه راههای کشور باهدف کاهش تلفات جادهای گفت: این طرح نمیتواند از مشکلات ما در حوزه تصادفات جادهای و کاهش تلفات بکاهد.
وی با طرح این سؤال که چطور میتوان راننده یک خودروی مدل بالا را به کاهش سرعت راضی کرد؟ گفت: وقتی رانندهای سوار یک خودروی مدل بالاست و قرار است در مسیری طولانی رانندگی کند این کندی سرعت باعث سنگینی مسیر و خستگی راننده و حتی احتمال ترافیک و تصادف را دو چندان میکند.
این عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه در چند سال اخیر تعداد کشتههای حوادث جادهای و تصادفات رانندگی از حدود 28 هزار نفر تا حدود 16 هزار نفر کاهش یافته است، ادامه داد: این کاهش چشمگیر تلفات که با وجود بیشتر شدن تعداد خودروها و رانندگان روی داده، دلایل متفاوتی دارد اما از عمدهترین آنها میتوان به فرهنگ سازی و اجرای سخت گیرانه تر قوانین و بهره گیری از تکنولوژیهای مدرن کنترل سرعت اشاره کرد.
علوی ادامه داد: به نظر میرسد درستتر این است که نظارتها افزایش یابد و یا حداقل اینکه به استاندارسازی و ایمن کردن راهها ادامه دهیم و با تکیهبر همین اصل مسیر را ادامه دهیم. ضمن اینکه لازم است با تهیه نقشه نقاط حادثهخیز و برنامهریزی برای اصلاح شرایط نامساعد جادهها، به روند کاهش تلفات جادهای کمک نماییم.
به گفته نماینده سنندج در مجلس پیشنهاد کاهش سقف سرعت مجاز در همه راههای کشور بازگشت به عقب است.
علوی ادامه داد: معمولاً سعی میشود که ضریب ایمنی خودروها افزایش یابد و درعینحال زمان سفر کاهش یابد تا نهایتاً آمار تصادفات پایینرود اینکه بخواهیم سرعت را کاهش دهیم پاک کردن صورتمسئله است.
این عضو کمیسیون عمران مجلس همچنین فرهنگسازی را گامی جدیتر برای حل معضل تصادف و تلفات جادهای دانست و گفت: اگر سعی نماییم فرهنگ رانندگی را در بین مردم تغییر دهیم بهمرورزمان رانندگی درست و رعایت سرعت نهادینه میشود و میتوانیم به کاهش محسوسی در بخش تلفات جادهای برسیم.
علوی ادامه داد: ضمن اینکه آزادراه به معنای مسیری است که از حداکثرهای ایمنی و استاندار برخوردار بوده است و تعریف مشخصی برای سرعت دارد.
به گزارش تین نیوزدر راستای اجرای اهداف کلان کاهش تعداد تلفات رانندگی در ایران این بار وزارت راه و شهرسازی به سراغ سقف سرعت مجاز در جادههای بینشهری رفته است.
طبق اعلام کشاورزیان – معاون وزیر راه و شهرسازی – در جریان تصمیم جدیدی که در رابطه با سقف سرعت مجاز در جادههای کشور گرفته شده، از این به بعد تمام راهها ۱۰ کیلومتر بر ساعت، سرعت مجازشان کاهش خواهد یافت.
بر این اساس سرعت مجاز در آزادراهها از ۱۲۰ به ۱۱۰ کیلومتر، در بزرگراهها به ۱۰۰ کیلومتر، جادههای اصلی به ۸۵ کیلومتر و جاده فرعی به ۷۰ کیلومتر بر ساعت کاهش خواهد یافت.
این دستور به منظور کاهش تعداد تلفات رانندگی ایران صورت گرفته که تنها در سال گذشته بیش از ۱۶ هزار نفر را به کام مرگ کشانده است.
طبق برآوردهای صورت گرفته از سوی وزارت راه و شهرسازی از حدود ۱۰ سال قبل تا امروز تعداد تلفات رانندگی از ۲۷ هزار نفر به ۱۶ هزار نفر کاهش یافته، اما این در حالی است که هنوز با توجه به سهم درصد ایران از جمعیت و راههای جهان نیاز به تحول جدی وجود خواهد داشت.
در این راستا یکی دیگر از اهداف در نظر گرفته شده از سوی وزارت راه و شهرسازی کاهش تعداد خودروهای فرسوده فعال در جادههای ایران است که میتواند مانند آنچه در عرصه ریلی اتفاق افتاد، در راهها نیز تغییرات جدی به وجود بیاورد.
کاهش سرعت مجاز اقدام درستی است. حداکثر سرعت مجاز در سرتاسر کانادا، استرالیا و بریتانیا ۷۰ مایل برساعت که حدود ۱۱۰ کیلومتر برساعت میشود است. اینکه فردی ماشین گرانقیمت دارد و سریع برود مبحث نادرستی است.
دوست عزیز لطفا اگر اطلاعات درست نداری به راحتی دروغ نگید فقط بخاطر تایید یک طرح اشتباه. کانادا و استرالیا د بریتانیا همشون اتوبانهایی دارن که سرعت تا ۲۵۰ کیلومتر برساعت توش مجاز هست. مغرضانه حرف زدن باعث شده عادت کنیم به پاک کردن صورت مساله ها