| کد خبر: 132730 |

نفس‌های آخر جاده مرگ با 9 سال تاخیر

پس از سال‌های طولانی که از کلنگ‌زنی یکی از پراهمیت‌ترین طرح‌های زیرسازی کشور می‌گذرد، صحبت‌های ارائه شده از سوی مدیر توسعه راه‌های استان آذربایجان شرقی نشان می‌دهد جاده‌ای که تنها ره‌آورد آن مرگ بوده است، به سرانجام شیرین نزدیک می‌شود.

تین نیوز

پس از سال‌های طولانی که از کلنگ‌زنی یکی از پراهمیت‌ترین طرح‌های زیرسازی کشور می‌گذرد، صحبت‌های ارائه شده از سوی مدیر توسعه راه‌های استان آذربایجان شرقی نشان می‌دهد جاده‌ای که تنها ره‌آورد آن مرگ بوده است، به سرانجام شیرین نزدیک می‌شود.

 

به گزارش ایسنا، جاده تبریز- اهر در استان آذربایجان شرقی در طول سال‌های گذشته به عنوان یکی از راه‌هایی معروف شده که در آن احتمال بالایی برای تصادفات خطرناک و مرگ سرنشینان وجود دارد. طبق برآوردهای صورت گرفته در طول سال‌های گذشته بخش قابل توجهی از آمار تلفات جاده‌ای در این استان مربوط به این جاده می‌شود که هر چند از سال‌ها قبل نیاز جدی به تبدیل آن به بزرگراه احساس شده، اما نرسیدن منابع اعتباری، تکمیل آن را برای مدتی طولانی به تعویق انداخته است.

 

این مسیر 91 کیلومتری در سال 1387 و در دولت نهم در راستای بهبود شرایط ایمنی، کلنگ‌زنی شد و طبق وعده‌ای که دولت وقت ارائه داد، باید تا سال 89 به یک بزرگراه کامل تبدیل می‌شد.

 

با این وجود اما نه تنها دولت نهم که حتی دولت دهم نیز توانایی خاصی برای تکمیل این پروژه نداشت تا این طرح نیز به عنوان میراثی دیگر به دولت یازدهم انتقال یابد. این در حالی بود که در سال 91 نیز مسئولان دولت قبل همزمان با زلزله منطقه ورزقان این وعده را دادند که تا پیش از پایان رسیدن دولت دهم در سال 92 این بزرگراه را تکمیل خواهند کرد.

 

با باقی ماندن بخش قابل توجهی از کار اجرایی این پروژه، روحانی در سفر سال 94 خود به آذربایجان شرقی وعده تکمیل این پروژه را به مردم داد و بودجه‌ای 90 میلیارد تومانی را نیز برای نهایی کردن کار در آن تخصیص داد.

 

با این وجود اما باز هم کار این پروژه به اما و اگر افتاد تا مدیر ساخت و توسعه راه‌های آذربایجان شرقی، این بار اعلام کند که این طرح در تیرماه سال 98 به بهره‌برداری نهایی می‌رسد. طبق اعلام رستمی‌مهر این پروژه 90 کیلومتری در حال حاضر در یک فاز 23 کیلومتری به افتتاح رسیده و فازهای باقیمانده نیز در سه قطعه در دست ساخت است.

 

طبق اعلام وی هشت کیلومتر از قطعه سوم از منطقه خواجه به تبریز تا آبان ماه امسال زیر بار ترافیک می‌رود و قطعات باقی‌مانده نیز حدودا دو سال دیگر افتتاح خواهند شد.

 

طبق برآوردهای صورت گرفته این طرح امسال بودجه‌ای 10 میلیارد توماذنی را به خود اختصاص داده و در قطعات آن سه پیمانکار متفاوت در حال فعالیت هستند.

 

هر چند با افتتاح این طرح در سال 98 عملا افتتاح این پروژه مهم برای 9 سال به تعویق افتاده، اما صرف تبدیل شدن این جاده دو بانده به یک بزرگراه جدید می‌تواند یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌های ساکنان استان آذربایجان شرقی را برطرف کند. نگرانی‌ای که برطرف نکردن آن مرگ چند مسافر دیگر را در این جاده خطرناک به همراه خواهد آورد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    جالب بگم این راه اصلا ترانزیتی نیست و مثل این هست که پول را در بیابان ریختن هست درحالیکه بزرگراه سرچم میانه که مسیر ترانزیتی ایران اروپا هست
    جالب بودجه ندارد جالب در زمستان ها بعلت برفگیر بودن ازادراه زنجان تبریز این جاده سرچم میانه قره چمن بار ترافیکی شمالغرب بعهده میگیرد .

    طبق اعلام هلال احمر هم جاده زنجان میانه جزود هفت جاده خطرناک کشور هست .

    و متاسفانه در استان آذربایجان شرقی فقط جاده های منتهی به تبریز توجه میشوند نتیجه دیدید استان زنجان و میانه کمترین رای به دولت دادند و عملا رای نیاورد .

    جاده اهر تبریز هم مهم است ولی کدام بار ترانزیتی این جاده میبرد جالب 300 میلیارد تومان بودجه اش است .

    جالب بزرگراه سرچم میانه که نقش کپسول کمکی شمالغرب دارد پنجاه میلیارد تومان بیشتر بودجه نمیخواهد وترانزیتی است و درمواقع بحرانی که آزادراه زنجان تبریز بسته میشود .
    این جاده بکمک میرسد درحالیکه جاده اهر با 300 میلیارد تومان بودجه هیچکدام از کارکرد ها ندارد.

    جالب در تابستان ها هم بعلت سراشیبی و سربالایی ها ازادراه و داغ کردن موتور کامیون ها اکثر کامیون های سنگین به جاده سرچم میانه میروند که هموار هست

  • ناشناس 0 0

    http://www.ana.ir/news/67410


    گفته ی خود هلال امر:



    محور زنجان - میانه؛ زیرساخت جاده خوب نیست
    حامد مهرپور: عمده‌ترین خطری که راننده‌ها را در این منطقه تهدید می‌کند، ورودی آذربایجان است؛ دقیقا ورودی شمال غربی محور زنجان-میانه. بیشتر تصادفات در این محور یا در اتوبان پیامبراعظم رخ می‌دهد یا در منطقه پل‌دختر، چون زیر‌سازی اتوبان پیامبراعظم با وجود اینکه چند سال پیش افتتاح شده، زیاد خوب نیست، سربالایی و سرپایینی زیادی دارد. جاده دوطرفه پل‌دختر، در منطقه کوهستانی قرار گرفته، شیب دارد و اکثرا تصادفات در این منطقه به دلیل برخورد خودروها در مسیر دوطرفه است. همچنین واژگونی‌های زیادی به دلیل سرعت غیرمجاز رخ می‌دهد و شدت تصادفات بالاست. اگر باور کنید، در محور زنجان به میانه آمار فوتی ٧٠ درصد است و فقط ٣٠ درصد سرنشینان حادثه از مرگ نجات پیدا می‌کنند و مصدوم می‌شوند. به‌نظر من، اگر راننده‌ها، سرعتی که پلیس‌راه روی تابلوها اعلام کرده را رعایت کنند، ٥٠ درصد تصادفات کاهش پیدا می‌کند. در بخشی که پایگاه ما هست چون پلیس‌راه حضور کم‌رنگی دارد، با سرعت زیاد حرکت می‌کنند و بسیار حادثه‌ساز است.