| کد خبر ۳۰۵۳۳۱
کپی شد

رقیب راهبردی ابتکار چین در تجارت جهانی | اروپا و هند به دنبال مسیر مشترک

نشریه «نشنال اینترست» ایمک را همگرایی منافع اقتصادی هند، اروپا، خاورمیانه و آمریکا توصیف کرده و آن را توازنی در برابر ابتکار «کمربند و جاده» چین می‌داند؛ طرحی که می‌تواند مسیرهای تجاری جهانی را بازآرایی کند.

رقیب راهبردی ابتکار چین در تجارت جهانی | اروپا و هند به دنبال مسیر مشترک
تین نیوز |

نشریه آمریکایی «نشنال اینترست» در گزارشی نوشت چشم انداز نهایی شدن توافق تجارت آزاد میان اتحادیه اروپا و دهلی نو ، اهمیت کریدور اقتصادی هند–خاورمیانه–اروپا (ایمک) را بیش از پیش نمایان می کند. ابتکاری که با هدف تقویت زنجیره تأمین، ایجاد مسیرهای جایگزین برای ترافیک دریایی و افزایش تجارت میان دو منطقه دنبال می شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از  «نشنال اینترست»، کریدور اقتصادی هند–خاورمیانه–اروپا (IMEC یا ایمک) از زمان رونمایی در اجلاس سران گروه ۲۰ در ۲۰۲۳ به عنوان یکی از طرح های محوری تقویت داد و ستد میان قاره ها مطرح شده است. مقامات و سیاست مداران اروپایی و هندی، بویژه پس از دور تازه تماس ها میان اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، و نارندرا مودی، نخست وزیر هند، از لزوم تسریع در اجرای توافق تجارت آزاد و پیشبرد ایمک سخن گفته و آن را عاملی تعیین کننده در پیوند دوباره اقتصادها توصیف کرده اند.

این نشریه نوشت: جورجیا ملونی، نخست وزیر ایتالیا، نیز با ایفای نقش میان آتلانتیکی بر لزوم خاتمه فوری مذاکرات توافق تجارت آزاد و اجرای برنامه مشترک ایتالیا–هند ۲۰۲۵–۲۰۲۹ و ایمک تأکید کرده است. به نوشته «نشنال اینترست»، ایمک فراتر از یک خط ریلی یا یک مسیر جاده ای است و مجموعه ای از بندرها، راه آهن ها و مسیرهای دریایی را دربر می گیرد که می تواند به تکمیل نقش کانال سوئز در حمل ونقل جهانی کمک کند.

در این گزارش آمده است که هشت امضاکننده اصلی ایمک شامل هند، امارات متحده عربی، عربستان سعودی، ایتالیا، آلمان، فرانسه، اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا متعهد به تعمیق تجارت هند–مدیترانه و ساخت زیرساخت های جاده ای و ریلی در شبه جزیره عربستان از امارات تا اردن شده اند. هدف اعلام شده، ایجاد شبکه ای است که در برابر اختلالات ژئوپلیتیک مقاومت بیشتری از خود نشان دهد و حجم فزاینده تجارت جهانی را مدیریت کند.

نشنال اینترست افزود: حامیان ایمک آن را ابزاری می دانند که می تواند ابتکار «گلوبال گیت وی» و برنامه شاخص ایتالیا موسوم به «طرح ماتئی» را حیاتی کند و در عین حال شتاب دهنده ای برای توافق تجارت آزاد اتحادیه اروپا و هند باشد. با این حال، ناظران هشدار می دهند که موانعی مانند ناپایداری منطقه خاورمیانه، زمان بر بودن طرح های بزرگ زیرساختی در عربستان سعودی و نبود نمایندگان اختصاصی میان برخی امضاکنندگان می تواند اجرای کامل ایمک را به تأخیر اندازد؛ اما به گفته تحلیل گران این مشکلات ماهیت تقویت کننده و چندبعدی ایمک را مخدوش نمی کند.

به نوشته این نشریه، حتی پس از راه اندازی کامل شاخه های زمینی ایمک، بخش بزرگ تجارت تجارت همچنان از طریق حمل ونقل دریایی حمل خواهد شد و ایمک در وهله نخست چارچوبی برای افزایش تبادلات تجاری هند و اروپا، تنوع بخشی زنجیره تأمین و کاهش وابستگی به مسیرها و بازارهای واحد فراهم می آورد. هند در دهه آتی از منظر رشد اقتصادی یکی از بازیگران اصلی جهان خواهد بود و اتحادیه اروپا نیز در پی کاهش وابستگی اقتصادی به چین و گسترش روابط با شرکای هم سویی مانند هند است.

نشنال اینترست ایمک را همگرایی منافع اقتصادی و راهبردی میان اروپا، هند، خاورمیانه و ایالات متحده توصیف کرده و یادآور شده است که دونالد ترامپ نیز از مدافعان این ابتکار بوده و آن را پروژه ای خودمحور خوانده که می تواند به یکی از بزرگ ترین مسیرهای تجاری تاریخ بدل شود. از منظر ژئوپلیتیک، ایمک هم چنین به عنوان توازنی در مقابل ابتکار چین موسوم به «کمربند و جاده» مطرح می شود.

این رسانه در پایان نوشت: ایمک با هم افزایی پروژه های بندری، ریلی و دریایی و پیوند دادن آنها با ابتکاراتی چون گلوبال گیت وی و توافق تجارت آزاد اتحادیه اروپا–هند، تلاشی بیش از یک مسیر واحد است و هدف آن بازآرایی بلندپروازانه تر الگوهای تجارت هند–مدیترانه در سطح جهانی توصیف می شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایرنا
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.