| کد خبر: 190006 |

تونل کبیرکوه در پیچ و خم نبود اعتبار

مسئولان فقط وعده می دهند.

تین نیوز

تونل کبیرکوه بین شهرستان های آبدانان و دره شهر در جنوب استان ایلام به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تونل های حوزه راهسازی کشور سالهاست مورد بی توجهی مسئولان کشوری و استانی قرار گرفته است.

به گزارش تین نیوز، ۱۹ خردادماه سال ۱۳۹۸ بود که بهبهانی وزیر وقت راه کلنگ طرح تونل کبیرکوه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تونل حوزه راهسازی کشور بین مسیر آبدانان تا دره شهر را بر زمین زد و الان با گذشت ۹ سال هنوز این طرح به بهره برداری نرسیده است.

طرح که قرار بود جاده پر پیچ و خم آبدانان- دره شهر را کوتاه و ایمن کند، حالا با مشکلات مالی بسیار زیاد دست و پنجه نرم می‌کند و زمانی دقیق برای بهره برداری کامل پروژه مشخص نیست.

علاوه بر تأثیر بسیار زیاد این طرح بر اقتصاد و توسعه زیرساخت‌های استان، تونل کبیرکوه یکی از کریدورهای میانی استراتژیک در کشور است چراکه منجر به تسهیل در تردد بین استان‌های ایلام، کرمانشاه و لرستان به بنادر جنوبی کشور می‌شود.

تاکنون مسئولان کشوری متعددی طی ۹ سال گذشته از این طرح بازدید کرده‌اند ولی هر بار وعده‌ای برای حل مشکلات مالی و اعتباری پروژه داده‌اند ولی هیچکدام محقق نشده است.

مردم چشم انتظار

یکی از شهروندان آبدانان در گفتگو با مهر اظهار داشت: سالهاست شهرستان آبدانان در بن بست قرار گرفته و مردم برای رفت و آمد با مرکز استان به خصوص افراد بیمار دچار مشکلات زیادی در مسیرهای ارتباطی شهرستان می‌شوند.

مصیب کاظمی عنوان کرد: ناگزیر برای تردد مردم شهرستان آبدانان باید از دره شهر تردد کنند که این مسیر بسیار خطرناک و پر پیچ خم است که خود باعث مشکلات زیادی برای مردم شده است.

وی افزود: این جاده که از گردنه‌های کبیرکوه عبور می‌کند در گذشته بیشتر کاربرد نظامی داشته و الان دیگر باید مسئولان به فکر راه انداری تونل کبیرکوه باشند.

وی عنوان کرد: هر هفته این طرح شاهد حضور مسئولان کشوری است، چطور می‌شود یک بار این وعده‌ها برای سرعت بیشتر پروژه محقق نشود.

پایان حفاری تونل تا شهریورماه

مدیر کل راه و شهرسازی استان ایلام در گفتگو با مهر اظهار داشت: حفاری تونل کبیرکوه از سمت آبدانان سه هزار و ۲۵۰ متر حفاری و از سمت دره شهر نیز ۹۰۰ متر حفاری انجام شده و تنها حفاری ۵۵۰ متر از تونل باقی مانده است.

علی اصغر کاظمی عنوان کرد: تونل اصلی کبیرکوه چهار هزار و ۷۰۰ متر طول دارد و برای دسترسی به تونل اصلی از سمت دره شهر چند رشته تونل جمعاً به طول یک هزار و ۵۰۰ متر نیز حفاری شده است.

وی بیان داشت: ضمن اینکه عملیات راه سازی منتهی به تونل از دو سمت دره شهر و آبدانان تا مرحله رو سازی به انجام رسیده است.

کاظمی ادامه داد: یکی از مهمترین مطالبات به حق مردمی شهرستان آبدانان و دره شهر تکمیل راه‌های ارتباطی و از بن بست خارج کردن این دو شهرستان است چراکه بهره برداری از این تونل می‌تواند مسیر ۳۵ کیلومتری آبدانان به دره شهر را به ۲۰ کیلومتر کاهش دهد.

وی اعلام کرد: این طرح بزرگ راهسازی بیش از ۳۶۰ پیچ خطرناک و گردنه صعب العبور بین دو شهرستان دره شهر و آبدانان را حذف می‌کند، همچنین باعث تسهیل در عبور و مرور و صرفه جویی در مصرف سوخت و زمان می‌شود.

مدیر کل راه و شهرسازی استان ایلام عنوان کرد: روان سازی ترافیک در ایام اربعین و نیز انتقال سریع در مبادلات کالا و خدمات در بازارچه چیلات دهلران از جمله مهمترین مزایای این طرح بزرگ در جنوب استان است.

وی با اشاره به پیشرفت ۷۰ درصد طرح تونل کبیرکوه، اضافه کرد: حفاری بزرگ‌ترین تونل حوزه راه‌سازی کشور بین دره‌شهر و آبدانان تا شهریورماه به اتمام می‌رسد.

وی بیان داشت: پس از حفاری تونل مراحل کف کنی، لاینینگ (پوشش بتونی مسلح) زیرسازی و آسفالت، روشنایی و تهویه به انجام خواهد رسید.

تأمین اعتبارطرح تونل کبیرکوه

رئیس سازمان برنامه و بودجه ایلام نیز در گفتگو مهر گفت: تونل کبیرکوه کریدور تردد زوار اربعین به مرز بین المللی مهران است که باید هرچه سریع‌تر تکمیل شود.

رحمت الله قیصوری عنوان کرد: این تونل مسیر ترانزیتی و تردد بخشی از زوار اربعین است و یک پروژه ملی است که دولت به تسریع در بهره برداری از آن تاکید دارد.

وی افزود: سازمان برنامه و بودجه در راستای مطالبات پیمانکاران تاکید بر بازدید و بررسی وضعیت پروژه داشت که با تأیید دستگاه اجرایی و مشاور ناظر اعتبار مورد نیاز برای پرداخت مطالبات پیمانکاران اختصاص خواهد یافت.

وی ادامه داد: رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور بر تأمین اعتبار این قبیل طرح‌ها و پرداخت مطالبات پیمانکاران تاکید و توجه ویژه دارد.

روز گذشته نیز معاون عمرانی استاندار ایلام در حاشیه بازدید مسئولان سازمان برنامه و بودجه کشور از این طرح اظهار داشت: قرارگیری تونل کبیرکوه در مسیر تردد زوار اربعین، اهمیت این پروژه در کشور دوچندان کرده است.

احمد کرمی ادامه داد: خوشبختانه پیمانکاران این تونل با تمام جدیت پای کار بوده و در حال حاظر روند اجرایی آن مطلوب است.

وی افزود: پیمانکار این طرح با وجود محدودیت‌های اعتباری همچنان برای اتمام پروژه پای کار بوده و توقفی در روند آن ایجاد نکرده است.

عملیات حفاری تونل کبیر کوه از سال ۱۳۹۰ آغاز شد وتاکنون بالغ بر ۱۶۰ میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده است. این طرح بزرگ دارای هفت کیلومتر تونل و ۱۰ کیلومتر جاده دسترسی است که برای تکمیل آن به ۳۵۰ میلیارد دیگرتومان اعتبار نیاز است.

بر اساس اطلاعات اعلام شده مطالبات پیمانکاران پروژه کبیرکوه بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان است که با این اعتبارات قطره‌ای قطعاً این پروژه در آینده با مشکلات جدی مواجه خواهد بود.

منبع: خبرگزاری مهر

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.