| کد خبر: 32867 |

اطلاعات تلخ درباره وام‌های بانکی

تین نیوز | روزی نیست که مدیران بنگاه‌های صنعتی و بازرگانی ایران از نظام بانکی گلایه نکنند. صدها مدیر و سهامدار اصلی شرکت‌های ایرانی اعتقاد دارند که بانک‌ها باید پولی که از مردم می‌گیرند را به آنها اختصاص دهند تا چرخ تولید راه بیفتد.

 از طرف دیگر مدیران و سهامداران بانک‌ها که دیگر از زیر یوغ دولت بیرون آمده‌اند از پرداخت اعتبارات ارزان اجتناب می‌کنند. این داستان هر روز به شکلی شنیده می‌شود، اما واقعیت‌های تلخ نظام بانکداری ایران را باید با دقت در آمار و ارقام اعلام شده جستجو کرد. یک تحقیق انجام شده در پژوهشکده پولی و بانکی وابسته به بانک مرکزی نشان می‌دهد در سال ۱۳۹۱ فقط یک درصد از وام‌های پرداختی بانک‌ها به شرکت‌های حقوقی بوده و ۹۹ درصد وام‌های پرداختی را افراد حقیقی گرفته‌اند. اما سهم شرکت‌ها ۵۳ درصد و افراد حقیقی فقط ۴۷ درصد بوده است. از طرف دیگر از کل وام‌های پرداختی به شرکت‌ها ۲۸ درصد آن به یک درصد داده شده است و ۶۶ درصد آن را فقط ۷ درصد وام‌های بزرگ به خود اختصاص داده‌اند.
 
همین پژوهش‌ نشان می‌دهد ۲۰ درصد کوچک‌ترین شرکت‌ها فقط ۶ دهم درصد اعتبارات را گرفته‌اند و ۶۰ درصد کوچک‌ترین شرکت‌های بورسی فقط ۷ درصد از تسهیلات را می‌گیرند و ۸۰ درصد از تسهیلات به ۲۰ درصد بزرگ‌ترین شرکت‌ها اختصاص یافته است. آمارهای در دسترس نشان می‌دهند از کل متقاضیان وام در میان خانوارها فقط ۱۷ درصد از آنها توانسته‌اند در سال ۱۳۹۰ وام بگیرند. متوسط وام دریافتی خانوارها در سال یادشده ۶.۳ میلیون تومان بوده است. افراد حقیقی که ۹۹ درصد مشتریان بانک‌ها را تشکیل می‌دهند به طور سرانه ۷.۳ میلیون تومان و ۱۱.۴ میلیون تومان وام مصرفی و وام مسکن دریافت کرده‌اند. رد پای تمرکز در اعطای اعتبارات بانکی نشان می‌دهد ۱۰ بدهکار بزرگ بانکی ۱۵ درصد کل مطالبات بانکی را دراختیار دارند. ۵۰ گروه یا شرکت مرتبط به هم نیز ۳۳ درصد مطالبات معوق را به خود اختصاص داده‌اند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.