| کد خبر: 183042 |

رویترز: سیاست‌های ترامپ بازار نفت را بحرانی می‌کند

مساله ایران و تحریم نفتی این کشور هم یکی از مسایلی است که روی بازار نفت تاثیر زیادی دارد و به همین دلیل است که بانک گلد من ساکس پیش‌بینی کرده است در ماه ژوین سال جاری ما شاهد رسیدن قیمت نفت به مرز ۷۵ دلار و حتی بالغ بر ۸۰ دلار باشیم.

تین نیوز

قیمت نفت به وضعیت خاورمیانه گره خورده است. خاورمیانه‌ای که مالک سهم زیادی از حوزه‌های نفتی است و شمار زیادی از کشورهای عضو اوپک را در خود جای داده است.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از خبر آنلاین مساله ایران و تحریم  نفتی این کشور هم یکی از مسایلی است که روی بازار نفت تاثیر زیادی دارد و به همین دلیل است که بانک گلد من ساکس پیش‌بینی کرده است در ماه ژوین سال جاری ما شاهد رسیدن قیمت نفت به مرز ۷۵ دلار و حتی بالغ بر ۸۰ دلار باشیم. ماه ژوئن همان ماهی است که قرار است معافیت ۸ کشور از خرید نفت ایران به پایان برسد و دولت امریکا هم اعلام کرده است که قصد ندارد این معافیت را ادامه دهد.

 اما به نظر می رسد قدرت مخرب امریکا در بازار نفت در حال افزایش است. این مساله را می‌توان در جریان توییت اخیر رییس جمهوری امریکا و تاثیرگذاری آن روی قیمت نفت در بازار مشاهده کرد.   در شرایطی که قیمت نفت از روز ۸ فوریه تا ۲۲ فوریه سال جاری ۸.۱ درصد رشد کرده بود،   رییس جمهوری امریکا در پیام توییتری خود نوشت که نگران بازار نفت است و کشورهای عضو اوپک باید برای تثبیت قیمت نفت در بازار تلاش بیش‌تری کنند. به دنبال این پیام توییتری و چندین تماس تلفنی بود که بازار به آرامش رسید و قیمت نفت در بازار اندکی کاهش یافت. اما این پیام‌ها و تاثیراتش روی بازار نفت چه معنایی دارد؟

هیو فریم یکی از تحلیل‌گران بازار نفت در مرکز مطالعات انرژی سیدنی در این مورد می گوید: مشکل این است که یک پیام توییتری می‌تواند بازار نفت را تحت تاثیر قرار دهد، می‌تواند قیمت را کاهش دهد یا روی سیاست‌های تولیدی و بازاری کشورها تاثیر بگذارد. این وضعیت نشانه بی‌ثباتی در بازار است و نشان می‌دهد که امکان تحلیل داده‌ها و پیش‌بینی آینده وجود ندارد. در وضعیت کنونی به نظر می‌رسد بیش از فاکتورهای بازاری، این قدرت یک کشور خاص و یک فرد به‌خصوص است که می‌تواند بازار را تغییر دهد، قیمت‌ها را افزایش یا کاهش دهد.

 وی ادامه داد: مطالعات ما نشان داده است که بخش اعظم فعالیت‌های اقتصادی در دنیا کاهش یافته است و در این وضعیت  میزان تقاضای نفت هم کاهش خواهد یافت. افت تقاضای نفت زمینه‌ساز کاهش قیمت نفت می‌شود  که برای کشورهای مصرف‌کننده نفت مطلوب است ولی کشورهای تولید کننده نفت آن را شرایط نامطلوبی قلمداد می‌کنند.

رویترز نوشت: ترامپ تلاش می‌کند با کمک شرکایش در اوپک قیمت را پایین نگه دارد ولی واقعیت این جاست که با تحریم دو کشور بزرگ صادرکننده در سازمان اوپک یعنی ایران و ونزوئلا، عملا این وضعیت ادامه پیدا نخواهد کرد. بازار توان حذف دو صادر کننده نفت را ندارد.

 رویترز این وضعیت را  آرامش قبل از طوفان دانست و نوشت: هم اکنون هر بشکه نفت در کانال ۵۰ دلار مبادله می شود ولی ظرف چند ماه اینده قیمت از ۷۵ دلار می‌گذرد و شاید بحران سال ۲۰۱۴دوباره تکرار شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد یکی از چالش‌های  بزرگ اقتصادی دنیا در سال جاری احتمال ایجاد شوک‌های  قیمت نفت است. در طول تاریخ در هر سالی که شوک نفتی در بازار ایجاد شده است، اقتصاد دنیا با بحران روبه‌رو شده است زیرا هزینه تمامی صنایع رشد کرده است و قدرت خرید مردم هم روند نزولی داشته است. در این شرایط  اقتصاد نتوانسته است با سرعت رشد کند و فرصت شغلی کم شده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.