| کد خبر: 11728 |

معاون رئیس‌جمهور در نشست با فعالان بخش خصوصی اصفهان خبر داد

راه‌اندازی ویزای الکترونیک تا پایان سال

تین نیوز | هتل‌های نیمه کاره‌ای که 30 درصد پيشرفت دارند می‌توانند از تسهیلات صندوق ملی با نرخ بهره ریالی 16 درصد استفاده کنند

معاون رئیس جمهور با اشاره به ورود  5/4 میلیون گردشگر به کشور گفت: ما از این راه باید 12 تا 13 میلیارد دلار درآمد داشته باشیم، اما درآمد ما از گردشگری تنها 5 میلیارد دلار بوده است که باید این امر ریشه‌یابی شود.

مسعود سلطانی‌فر پنج‌شنبه در سفر خود به اصفهان در نشستی صمیمانه با فعالان بخش خصوصی گردشگری اصفهان از راه‌اندازی ویزای الکترونیک خبر داد و ابراز امیدواری کرد: ان‌شاءالله این رخداد خوب تا پیش از پایان سال جاری رخ دهد که در توسعه گردشگری بسیار موثر است.

مسعود سلطانی‌فر گفت:‌ گرچه کمبود ورود گردشگر به کشورمان تا حدودی مربوط به تحریم‌ها است، اما مهم‌ترین دلیل موثر در این زمینه نبود مدیریت صحیح بوده است و البته آمار و ارقام نشان می‌دهد با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید تعداد گردشگران رو به افزایش گذاشته است.

وی بیان کرد: ارتقای سطح گردشگری ایران عزم رئیس‌جمهور است و وي تاكيد دارد كه در این بخش اتفاقات ویژه‌ای بیفتد و همه دستگاه‌ها باید در این امر کمک کنند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور اظهار کرد: در سفر به ترکیه قرار شد تورهای مشترک ایران و ترکیه برای کشورهای غربی برگزار شود و امیدواریم این موضوع به توسعه گردشگری ایران کمک کند. 

سلطانی‌فر در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: مهم‌ترین چالش صنایع دستی بازاریابی و به ویژه بازاريابي خارجی است و حل این معضل رفع سایر مشکلات را نیز به دنبال خواهد داشت.

معاون رئیس‌جمهور رویکرد دولت تدبیر و امید را در افزایش رغبت گردشگران اروپایی و آسیای شرقی برای سفر به ایران موثر توصیف کرد و افزود: در سه ماه ابتدایی سال جاری در مقایسه با سه ماه مشابه گذشته، رشد 215 درصدی ورود گردشگران خارجی را به کشور شاهد بوده‌ایم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور پیش‌بینی کرد این روند روبه رشد ادامه خواهد داشت.
 
اولویت با اصفهانی‌ها است!
سلطانی‌فر با بیان اینکه در راستای کمک به فعالان بخش خصوصی گردشگری، هتل‌های نیمه‌کاره شناسایی و به صندوق توسعه ملی معرفی شده‌اند، ادامه داد: مواردی که 30 درصد توسعه فیزیکی دارند می‌توانند برای تکمیل 70 درصد باقيمانده از تسهیلات این صندوق با نرخ بهره ریالی 16 درصد و ارزی 6 درصد استفاده کنند.

معاون رئیس‌جمهور تاکید کرد: اصفهان مهم‌ترین منطقه گردشگری ایران در دنیا محسوب می‌شود و بر این اساس اولویت استفاده از امکانات این صندوق برای اصفهانی‌ها است. او اظهار کرد: دولت در نظر دارد با برنامه‌ریزی و استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی تا چهار سال آینده برای تکمیل پروژه‌های ناتمام در بخش هتل‌سازی برای حل این مشکل اقدام کند.

وی افزود: نیاز جامعه با توجه به جاذبه‌های بیشمار ایران در این بخش بسیار زیاد است.  معاون رئیس‌جمهور از تمام سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای توسعه اماکن اقامتی دعوت کرد. رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور تصریح کرد: دولت به این سرمایه‌گذاران تسهیلات ارزان قیمت از محل صندوق توسعه ملی پرداخت خواهد کرد. وی با بیان اینکه اراده دولت بر توسعه و بهره‌گیری از گردشگری گذاشته شده است، گفت: هماهنگی بسیار خوبی در میان دستگاه‌ها در حال شکل‌گیری است.
 
بخش خصوصی در حفظ ابنیه کمک کند
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با انتقاد از اینکه گاهی برای حفظ میراث کشور تنها شعار می‌دهیم، گفت: در دولت گذشته بحران‌هایی در سازمان میراث فرهنگی به وقوع پیوست که می‌توان آنها را به زلزله 10 ریشتری تعبیر کرد و این مسائل موجب قطع ارتباط برخی کارشناسان با این سازمان و ضعف بنیه آن از این منظر شد.

سلطانی فر با اشاره به اینکه منابع و نیازهای ما با امکانات موجود فاصله دارد، گفت: اگر به طور مثال برای مراحل کاوش، احیای، مرمت و بازسازی 31 هزار و 100 مکان و ابنیه تاریخی ثبت شده حدود 10 میلیارد تومان اعتبار لازم باشد، سازمان میراث فرهنگی کشور برای مرمت همه آنها در دوره‌ای 10 ساله، سالانه 31 هزار میلیارد تومان و در مجموع 310 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی اضافه کرد: این در حالی است که بودجه امسال این سازمان به شرط تخصیص 100درصد فقط 500 میلیارد تومان است به این معنا که حدود یک و نیم درصد اعتبار مورد نیاز را در اختیار داشته و 98 درصد کسری بودجه داریم. معاون رئیس‌جمهور گفت: تصور من این است که حفظ و حراست از بناها و مکان‌های تاریخی ارزشمند نیازمند عزم و اراده ملی است تا از تمام منابع موجود در این راستا استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: بر این مبنا لازم است شهرداری‌ها و بخش خصوصی در عرصه حفظ و حراست از میراث فرهنگی وارد شوند. سلطانی فر با اشاره به امکانات استفاده از صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی برای بازسازی ابنیه‌های تاریخی ابراز کرد: به غیر از بناهایی که ثبت جهانی شده، میراث‌های جهانی و بناهای در نوبت ثبت، چندین هزار بنای تاریخی هم وزن آنها مانند خانه‌های قدیمی، کاروانسراها و مواردی همانند آن را داریم که می‌توانیم با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و با ارائه کاربری خصوصی به آنها، این بناها را براي هميشه حفظ کنیم و این روشی است که در تمام کشورهای دارای تاریخ و تمدن در دنیا انجام می‌شود.

معاون رئیس‌جمهور استفاده از مدل‌ها و الگوهای دنیا در راستای رفع مشکلات عرصه میراث را ضروری دانست و تصریح کرد: برخلاف تمام دنیا، اگر خانه تاریخی فردی در ایران ثبت شود به اصطلاح بدبخت می‌شود، چرا که ما شعار بی‌محتوا و جنجالی حمایت از میراث فرهنگی  کشور را می‌دهیم، اما در واقعیت گاهی عملکرد ما چیزی به جز تخریب بناهای تاریخی نیست.
 
آسیب‌های 8ساله!
سلطانی‌فر با انتقاد از تلاطم‌های کشور در بخش میراث فرهنگی در سال‌های گذشته تاکید کرد: برخی از طلبکارهای آن زمان در بخش‌های مختلف مانند هتل‌داران هنوز   پشت در اتاق من ایستاده‌اند.

وی با اظهار امیدواری از اینکه کمیته تحقیق و تفحص مجلس راجع به این موضوع تحقیقات لازم را انجام دهد، افزود: ما اسناد زیادی از آنچه در این دوران 8 ساله بر میراث کشور گذشته در دست داریم، اما پرالتهاب‌ترین ضایعات این دوران آسیب شدید بنیه کارشناسی سازمان میراث فرهنگی بود که برخی رفتارها سبب شد صاحب نظران، اندیشمندان و اساتید این عرصه به دلیل تلاطمات موجود ارتباط خود را با سازمان قطع کنند.

سلطانی‌فر در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به افتتاح دو موزه در استان اصفهان بیان کرد: امیدوارم فرهنگ توسعه موزه‌ها در سطح کشور ترویج یافته تا هر روز شاهد افتتاح یک موزه توسط بخش خصوصی باشیم.
همچنين روز جمعه با حضور رئيس سازمان ميراث فرهنگي و معاون ميراث فرهنگي اين سازمان بزرگترين موزه شرق اصفهان گشايش يافت.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.