| کد خبر: 218423 |

وقتی عدالت به عدالت‌آباد اردبیل رسید

ساکنان عدالت‌آباد محله‌ای خارج از محدوده و در حاشیه شهر اردبیل تا همین چند هفته پیش از ناعدالتی فریاد می‌زدند، از اینکه با نزدیک به ۳۰۰ خانوار از هیچیک از امکانات رفاهی اولیه بهره‌مند نیستند، اما اکنون آنها شادمانه شاهد تحقق وعده معاون وزیری هستند که به آنها گفت: "همین که برگردم تهران پیگیر حل مشکلتان خواهم بود".

تین نیوز

ساکنان عدالت‌آباد محله‌ای خارج از محدوده و در حاشیه شهر اردبیل تا همین چند هفته پیش از ناعدالتی فریاد می‌زدند، از اینکه با نزدیک به ۳۰۰ خانوار از هیچیک از امکانات رفاهی اولیه بهره‌مند نیستند، اما اکنون آنها شادمانه شاهد تحقق وعده معاون وزیری هستند که به آنها گفت: "همین که برگردم تهران پیگیر حل مشکلتان خواهم بود".

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، مهدی عبوری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری وقتی در سفر مرداد ماه خود به اردبیل از محله عدالت آباد بازدید کرد از وضعیت ساکنان این محله متاثر شد و تعجب کرد که چرا تاکنون عدالت‌آباد از امکانات اولیه شهری بی‌بهره مانده  است.

او گفت: شاید این محله خارج از محدوده شهری قرار داشته باشد اما به هر حال این خانواده‌های مستضعف هموطنان ما هستند و نمی‌بایست از امکانات اولیه بی‌بهره باشند.

وی وعده داد که مشکل اعتباری رسیدگی به این محله و تامین امکانات رفاهی از جمله آب ، برق ، گاز و آسفالت کوچه‌ها را  در کوتاهترین مدت رفع خواهد کرد.

تحقق این وعده زمان زیادی طول نکشید و مطبوعات و فضای مجازی اردبیل تصویری چکی را منتشر کردند که از سوی وزارت راه و شهرسازی برای رفع محرومیت محله عدالت‌آباد و چند محله حاشیه شهر اردبیل صادر شده بود.

عدالت آباد محله‌ای است که خانه‌های کوچک و محقر مردم نیازمند و محروم آن هنوز کوچه‌های خاکی  دارد، با هر بارش باران، همه جا گل‌ولای شده و امکان تردد در آن سلب می‌شود.

 محله خارج از محدوده است، سیم‌های برق در هم تنیده با تیرهای‌چوبی به صورت خطرناک هر یک در گوشه‌ای به خانه‌ای وصل شده است. از آب و گاز هم خبری نیست و مردم در گرما و سرما در رنج هستند.

عدالت آباد به گفته ساکنانش تا چندی پیش تنها در عنوان  نام "عدالت" را یدک می‌کشید و به دلایل مختلف خبری از امکانات رفاهی در آن نبود.

این وضعیت اما مربوط به چند هفته پیش می‌شود و اکنون اوضاع فرق کرده است، از وقتی که سه معاون وزیر راه و شهرسازی مرداد ماه از این عدالت‌آباد بازدید کردند، وعده دادند و به تهران بازگشتند.

اعتبار لازم برای بازسازی، اقدامات زیربنایی و انتقال امکانات رفاهی در عدالت آباد تامین شد و اکنون  بولدزرهای شهرداری و بالابرهای اداره برق اردبیل به سرعت در محله عدالت آباد مشغول کارند، خاک‌ها جابجا و کوچه ها تسطیع می‌شود تا مهیای آسفالت شوند و بالابرها و جرثقیل‌ها،  تیرهای برق  را در این محله نصب می‌کنند.

قرار است بزودی شرکت‌های خدمات‌رسان دیگر نیز پای کار آمده و گاز و آب نیز به عدالت‌آباد برسد.

حمیده پیرزنی که نوه خردسال خود را در آغوش گرفته و نظارگر فعالیت عمرانی در کوچه‌های عدالت آباد است، می‌گوید: خیلی در این مدت در این محله به خاطر نبود برق ، آب و گاز و  نیز خاکی بودن کوچه  اذیت شده ایم اما اکنون گویا مشکلات در حال رفع شدن است.

احمد دانشجویی است که می‌گوید: مرداد ماه که معاونان وزیر، نمایندگان و مسوولان استان به این محله آمده و وعده رفع مشکل دادند، باورم  نشد؛ گفتم شاید این هم از همان وعده‌های تبلیغی است که هرگز جامه عمل به خود نخواهد دید.

حسن یکی از افرادی که از مدت‌ها پیش برای رفع مشکلات این محله در تلاش بوده اکنون بسیار خوشحال است که مشکلات این منطقه محروم در حال رفع شدن است.

وی می‌گوید: مسوولان بویژه معاونان وزیر راه وشهرسازی  وعده رسیدگی دادند و مردانه در کمترین زمان ممکن و در چند هفته به این وعده خود عمل کردند و اکنون مشکلات این محله در حال رفع شدن است.

حجت الاسلام سید کاظم موسوی نماینده مردم اردبیل در مجلس نیز گفت: معاونان  وزیر راه و شهرسازی چندی پیش  از این منطقه بازدید و در جریان مشکلات قرار گرفتند،  توسط آنها وعده رفع مشکلات این محله داده شد و هم اکنون ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار مالی به استان واریز شده تا اقدامات زیرساختی در عدالت آباد و برخی محلات حاشیه شهر  انجام شود.

وی بیان کرد: هم اکنون ماموران برق در حال برقرسانی به این محله بوده و شهرداری نیز در حال اقدام برای تسطیح معابر و زیرسازی جهت آسفالت معابر و کوچه‌ها هستند.

به گفته وی، قرار است شرکت‌های خدمات‌رسان دیگر از جمله آب و گاز نیز اقدام به ارایه خدمت به ساکنان این محله کنند و  تلاش شده تا این خدمات به صورت رایگان باشد.

حمید لطف اللهیان شهردار اردبیل هم گفت: عملیات زیرسازی برای آسفالت معابر در عدالت آباد در حال اجراست و با توجه به محدودیت فصل‌کاری در اردبیل به خاطر سرمای زودرس به کارها سرعت خواهیم داد تا هر چه سریعتر مردم از امکانات شهری برخوردار شوند.

به گفته حسین قدیمی مدیرعامل شرکت توزیع برق اردبیل، برای تامین برق ساکنان این محله یک کیلومتر شبکه ۲۰ کیلوولت و ۲ کیلومتر شبکه فشار ضعیف اجرایی خواهد شد.

وی بیان کرد: با نصب یک ترانسفورماتور  با ظرفیت ۲۵۰کاوا و تیرریزی و اجرای خط انتقال  به دستکم ۲۵۰ خانوار در این محله محروم برقرسانی خواهد شد.

استاندار اردبیل هم گفت: در جریان سفر یک روزه معاونان وزیر راه و شهرسازی به استان اردبیل و بازدید از محلات کم برخوردار و سکونتگاه های غیر رسمی حواشی شهرها، در جلسه نهایی برای ساماندهی این سکونتگاهها صورت جلسه و قول مساعد داده شد و در کمترین زمان ممکن به این وعده‌ها عمل شد.

اکبر بهنامجو  با بیان اینکه قبلا طرح ساماندهی و شناسایی معضلات سکونت‌گاه‌های غیر رسمی با مشارکت پژوهشگران استان مطرح شده بود، افزود: شناسایی و طرح پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در محلات ایران آباد، عدالت‌آباد و برخی محلات حاشیه اردبیل بصورت پایلوت اجرا و تمامی مشکلات احصا شده است.

وی با اشاره به اینکه در این محلات ساکنان از زیرساخت‌های خدماتی بهره‌مند می‌شوند، افزود: مشکل اساسی اهالی محله آب، برق و گاز و زیرساخت های اساسی است و همچنین احداث مدرسه از نیازهای اساسی در این سکونتگاه‌های غیر رسمی است که باید بعد از طرح تفصیلی و صدور سند رسمی با جذب اعتبار مناسب این مشکلات رفع شود.

وی اظهار کرد: توانمندسازی حواشی شهرها باید به صورت اصولی و قانونی انجام شود و دغدغه دولت و مسوولان رفع محرومیت ساکنان اینگونه محلات و حفظ کرامت انسانی است .

بهنامجو گفت: تاسیس مدرسه، تامین زیرساخت های اساسی، احداث زمین ورزشی مصنوعی در دستور کار جلسه نهایی قرار گرفت و همچنین اعطای ۱۴۰ میلیون تومان تسهیلات ارزان قیمت ۹ و ۴درصدی بصورت بلندمدت برای بازسازی این مناطق پیگیری می‌شود.

استاندار اردبیل با بیان اینکه شهرداری اردبیل نیز باید برای بازآفرینی اینگونه محلات تلاش کند، افزود: با هماهنگی دستگاه‌های متولی اقدامات زیرساختی اساسی انجام می‌شود و شهرداری نیز به تناسب هر منطقه در صدور پروانه ساخت تخفیف ویژه‌ای را قایل شده و در صورت روند اصولی حتی صدور پروانه و عوارض رایگان  خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران ماه گذشته در جریان بررسی مشکلات محلات حاشیه شهر اردبیل گفته بود: سکونتگاه‌های غیررسمی در استان اردبیل ساماندهی شده و مشکلات آنها رفع خواهد شد.

به گفته مهدی عبوری، وزارت راه و شهرسازی طرح ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی را در دستور کار قرار داده و تلاش بر این است تا در این ساماندهی برمبنای طرح تفصیلی و بازنگری‌هایی که انجام می‌شود، ساکنان این مناطق از زیرساخت‌های خدماتی به ویژه آب، برق و گاز استفاده کنند.

وی با بیان اینکه به سرعت سکونتگاه غیررسمی شکل گرفته در عدالت‌آباد اردبیل مورد ساماندهی قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: تلاش ما بر این خواهد بود تا نسبت به احیای این سکونتگاه‌ها و همچنین ساماندهی آنها به شکل درست و اصولی عمل کنیم که قطعا در این زمینه شهرداری‌ها می‌توانند یاریگر ما باشند.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی ایران با اشاره به اینکه در سفر به استان اردبیل از چندین منطقه حاشیه شهر و سکونتگاه‌های غیررسمی بازدید کرده و در جریان طرح‌های اجرایی با هدف توانمندسازی مناطق قرار گرفتیم، تصریح کرد: ما هیچ مشکلی را در پرداخت تسهیلات کم بهره در این حوزه نداریم و امیدواریم ساکنان این مناطق با استفاده از تسهیلات و منابع مورد نظر بتوانند ساخت و سازهای خود را انجام دهند.

عبوری گفت: تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی با ۹ درصد سود و ۴۰ میلیون تومانی با ۴ درصد سود برای هر واحد در نظر گرفته شده و در مجموع ۱۴۰ میلیون تومان تسهیلات بلندمدت برای بازسازی این مناطق انجام می‌شود.

وی افزود: در کنار ایجاد این زیرساخت‌های خدماتی و زیربنایی شهرداری نیز باید به تناسب هر منطقه در صدور پروانه ساخت تخفیف ویژه‌ای را قایل شده و سایر مقدمات کار را برای ساخت و ساز قانونی فراهم آورد.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران ادامه داد: در بحث صدور سند برای ساخت و سازها در مناطق حاشیه شهر و سکونتگاه‌ها مشکل خاصی وجود ندارد و در قالب یک کارگروه تخصصی در این زمینه ایرادات و اشکالات قانونی را نیز حل خواهیم کرد.

وی اظهار کرد: طرح ساماندهی در این محلات براساس طرح تفصیلی انجام خواهد شد و بازنگری نیز در این زمینه مستلزم تصمیمات استانی است و ما در وزارت راه و شهرسازی هیچ مشکلی از بابت تامین اعتبارات برای جرای طرح‌های توانمندسازی نداریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی ایران از دستگاه‌های خدمات‌رسان نظیر آب، برق و گاز و فاضلاب خواست به تناسب تصمیمات مسئولان استانی نسبت به ارائه خدمات در این محلات اقدام کرده و شرایط زندگی راحت و آسانی را برای شهروندان مهیا کنند.

به گزارش ایرنا، با توجه مسوولان و دولت قرار است در کمترین زمان ممکن امکانت رفاهی  به محله عدالت‌آباد و دیگر محلات حاشیه شهر اردبیل برسد اما انتظار می‌رود در این راستا نگاه جامعی برای رفع مشکل حاشیه‌نشینی و توانمندسازی این مناطق صورت گیرد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.