| کد خبر: 224023 |

◄ افزایش هفت هزار هکتاری ذخیره گاه های جنگلی آذربایجان غربی

تین نیوز
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون، 7 هزار هکتار به ذخیره گاه های ژنتیکی جنگلی استان اضافه شده است.
به گزارش تین نیور آذربایجان غربی، هادی قاسمی با بیان اینکه تاکنون بیش از 11 هزار و 115 هکتار ذخیره گاه جنگلی در استان شناسایی و ایجاد شده است، افزود: امسال 7 هزار هکتار دیگر به این مساحت اضافه شده که نشان دهنده ظرفیت مطلوب استان در این حوزه است.
قاسمی با بیان اینکه از این میزان 4 هزار و 500 هکتار در شهرستان ارومیه، یک هزار و 640 هکتار در شهرستان چالدران و یک هزار و 414 هکتار نیز در چایپاره شناسایی و به ظرفیت ذخیره گاه جنگلی استان افزوده شده است، اضافه کرد: گونه های گون، بنه، سرو کوهی از مهمترین ذخیره گاه های ژنتیکی در بخش جنگلی استان به شمار می رود.
قاسمی حفاظت از منابع آبهای زیرزمینی، جلوگیری از وقوع سیلاب و مهار سیل و حفظ گونه های مهم ژنتیکی در بخش جنگل را از مهمترین مزایای این طرح برشمرد و ادامه داد: در صورت توجه و توسعه این طرح و نیاز کشورهای همسایه به این ذخیره گاه های ژنتیکی می توان ارزآوری خوبی نیز از این محل عاید استان و منطقه کرد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی با بیان اینکه گونه های اصلی موجود در سطح ذخیرگاه های جنگلی استان شامل اورس، بادام کوهی، گلابی وحشی، گردوی جنگلی و بنه (پسته وحشی) است، عنوان کرد: وضعیت زادآوری طبیعی در سطح این ذخیره گاه ها در حد مطلوب است و امیدوار هستیم تا با تداوم روند کنونی شاهد ایجاد میزان قابل توجهی ذخیره در گونه های کمیاب در آذربایجان غربی باشیم.
قاسمی خاطرنشان کرد: این استان در منطقه رویشگاهی زاگرس شمالی واقع شده و در این راستا مناطقی از رویشگاه های طبیعی که مشمول ماده یک قانون حفاظت و حمایت بوده، شناسایی و اقدام های حفاظتی و حمایتی از جمله محصور کردن رویشگاه و به کارگیری قرقبان و غنی سازی با بذر در آن انجام شده است.
آذربایجان غربی بیش از 101 هزار هکتار جنگل در مناطق جنوبی نظیر پیرانشهر و سردشت دارد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.