| کد خبر: 204851 |

بخش راه و حمل و نقل آذربایجان‌شرقی در مسیر توسعه

اجرای دهها طرح‌ مختلف ریلی، جاده‌ای و هوایی در یک سال گذشته در آذربایجان‌شرقی بخش راه و حمل و نقل این استان را در مسیر توسعه قرار داده و این روند با افتتاح طرح‌های جدید سرعت می‌گیرد.

تین نیوز

اجرای دهها طرح‌ مختلف ریلی، جاده‌ای و هوایی در یک سال گذشته در آذربایجان‌شرقی بخش راه و حمل و نقل این استان را در مسیر توسعه قرار داده و این روند با افتتاح طرح‌های جدید سرعت می‌گیرد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایرنا، بهره برداری از ۲۰۰ کیلومتر راه با ۱۶ هزار و ۶۹۰ میلیارد ریال اعتبار، بهسازی ۲۴۰ کیلومتر  راه روستایی با ۱۲۰۰ میلیار ریال اعتبار و رشد بیش از ۵ برابری آسفالت ریزی از جمله دستاوردهای بخش راه آذربایجان شرقی از دهه فجر پارسال تا امسال است. 

پیشرفت فیزیکی ۹۸ درصدی ترمینال سوم فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز با صرف بیش از ۴۲ میلیارد ریال اعتبار و رشد ۱۶ درصدی حمل بار توسط راه آهن آذربایجان از دیگر دستاوردهای حوزه جاده و حمل و نقل آذربایجان شرقی در یک  سال اخیار محسوب می شود.

بهره‌برداری حدود ۲۰۰ کیلومتر راه در آذربایجان‌شرقی

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی می گوید: از دهه فجر سال گذشته تاکنون حدود ۲۰۰ کیلومتر راه در سطح استان به بهره برداری رسیده که شامل ۱۳۲ کیلومتر مسیر میانه - بستان آباد با اعتبار ۱۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال، قطعه ۴ آزادراه ارومیه - تبریز به طول ۳۱ کیلومتر با ۵۰۸ میلیارد ریال اعتبار دولتی و ۷۶۲ میلیارد ریال اعتبار بخش خصوصی و قطعه ۲ و ۳ بزرگراه تبریز - اهر به طول ۳۶ کیلومتر با اعتبار یک هزار و ۲۰ میلیارد ریال است.

ابوالقاسم سلطانی، می افزاید: در این مدت ۲۴۰ کیلومتر از راه های روستایی در سطح استان در قالب طرح ابرار با اعتبار یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار دولتی احداث، بهسازی و آسفالت شده است.

وی با اشاره به آغاز عملیات آماده سازی و احداث ۷ هزار واحد مسکن در سطح استان در قالب طرح اقدام ملی، اظهار می کند: این طرح با ۲۹ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار دولتی و ۴۰ هزار میلیارد ریال اعتبار بخش خصوصی اجرا می شود.

آزادراه تبریز - سهند به طول ۲۰ کیلومتر، آزادراه تبریز - مرند - بازرگان به طول ۲۵۴ کیلومتر، آزادراه مراغه - هشترود به طول ۱۱۱ کیلومتر، کنارگذر دوم جنوبی تبریز از آزادراه تبریز - ارومیه به طول ۳۲ کیلومتر، بزرگراه تبریز - اهر به طول ۹۵ کیلومتر، بزرگراه خواجه - ورزقان به طول ۶۰ کیلومتر، بزرگراه جلفا - مرند به طول ۶۰ کیلومتر، مسیر تبریز - اسپیران به طول ۱۵۰ کیلومتر، مسیر مرند - ایواوغلی به طول ۶۲.۵ کیلومتر و مسیر میانه - میاندوآب به طول ۱۸۱ کیلومتر اجرا می شود. 

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی می گوید: در زمان کنونی ۵ کیلومتر از آزادراه تبریز - سهند، ۶۵ کیلومتر از  بزرگراه تبریز - اهر، ۲۲ کیلومتر از بزرگراه خواجه - ورزقان، ۳۰ کیلومتر از بزرگراه جلفا - مرند، ۹ کیلومتر از مسیر تبریز - اسپیران، ۲۸ کیلومتر از مسیر مرند - ایواوغلی و ۳۷.۵ کیلومتر قطعه ۱ از مسیر میانه - میاندوآب به بهره برداری رسیده است.

سلطانی، ادامه می دهد: هم اکنون ۵۱.۲ کیلومتر قطعه ۱ از آزادراه تبریز - مرند - بازرگان، ۱۱۱ کیلومتر آزادراه مراغه - هشترود، قطعه ۶ از آزادراه تبریز - ارومیه و ۳۰ کیلومتر از بزرگراه جلفا - مرند در دست اجراست.

رشد بیش از ۵ برابری آسفالت ریزی در آذربایجان شرقی

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی از رشد بیش از ۵ برابری آسفالت ریزی در استان در سال جاری نسبت به سال گذشته خبر داده و می گوید: در سال جاری ۲۵۷ کیلومتر از راه های استان آسفالت ریزی شده در حالی که مقدار آسفالت ریزی در سال گذشته ۴۷ کیلومتر بود.

اورجعلی علیزاده، با بیان اینکه  این میزان شامل ۱۸۰ کیلومتر آسفالت ریزی در راه های شریانی و ۷۷ کیلومتر آسفالت ریزی در راه های فرعی و روستایی است، می افزاید: میزان آسفالت ریزی در راه های شریانی استان در سال گذشته ۴۵ کیلومتر و راه های فرعی و روستایی ۲ کیلومتر بود.

وی اظهار می کند: در سال جاری یک هزار و ۱۲۷ میلیارد ریال برای آسفالت ریزی راه های شریانی، فرعی و روستایی هزینه شده است در حالی که میزان اعتبار هزینه شدهد در سال گذشته برای آسفالت ریزی ۱۲۹ میلیارد ریال بود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی می گوید: در ۷ ماه سال جاری با انجام اقدامات انجام شده در بخش ایمنی و ترافیک جاده های استان آمار تلفات تصادف های رانندگی حدود ۶.۴ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

علیزاده، آمار تلفات تصادف های رانندگی سال جاری را ۳۹۶ نفر اعلام کرده و ادامه می دهد: در این مدت تعداد برخورد با تخلفات اضافه بار با ۹.۶ درصد کاهش به ۲ هزار و ۴۹۶ مورد، تعداد پروانه عبور صادره با ۸.۹ درصد کاهش به ۳ هزار و ۱۸۵ مورد و تعداد برچسب معاینه فنی صادره با ۲.۴ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۵۲ هزار و ۳۰۵ مورد رسیده است.

آذربایجان شرقی دارای ۱۴ هزار کیلومتر شبکه راهداری دارد که از این مقدار ۲۳۶ کیلومتر آزاد راه، ۵۶۷ کیلومتر بزرگراه، ۹۲۳ کیلومتر راه اصلی، ۲ هزار و ۷۵ کیلومتر راه فرعی و ۱۰ هزار و ۴۴۱ راه روستایی است.

پیشرفت ۹۸ درصدی توسعه ترمینال شماره ۳ فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز 

مدیرکل فرودگاه های آذربایجان شرقی با اشاره به پروژه های در دست اجرای فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز می گوید: توسعه ترمینال شماره ۳ این فرودگاه به ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است.

رامین آذری، می افزاید: این پروژه از سال ۹۶ در فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز آغاز شده و تاکنون برای اجرای آن ۴۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال اعتبار هزینه شده است.

وی با اشاره به پیشرفت ۷۵.۱۶ درصدی توسعه و بهسازی اپرون بتنی و تاکسیویهای ارتباطی به فرودگاه تبریز اظهار می کند: این پروژه از سال ۹۶ آغاز شده و برای آن تاکنون ۱۶۳ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

آذری، ادامه می دهد: پروژه بهسازی و مرمت ابنیه، زیرساخت های تاسیسات مکانیکی، برقی و عوامل پروازی و محوطه سازی این فرودگاه در سال جاری آغاز شده و با صرف ۱۳ میلیارد و ۲۳۸ میلیون ریال تاکنون به ۳۰ درصد و احداث ترمینال آن نیز با صرف ۲۶ میلیارد و ۹۰۲ میلیون ریال به ۷ درصد پیشرفت رسیده است.

 فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز در شمالغرب شهرستان تبریز و در سال ۱۳۲۹ با ماموریت ارائه خدمات فرودگاهی ، ناوبری و هوانوردی جهت پذیرش پروازهای داخلی و  بین المللی به منظور حمل و نقل مسافر و بار طراحی و احداث شده است و بصورت open sky و ۲۴ ساعته عملیاتی بوده و به دلیل واقع شدن در مرز و کریدورهای  هوایی بین المللی در ارائه خدمات ناوبری ، رادار و هوانوردی به پروازهای داخلی و بین المللی به خصوص پروازهای عبوری بین المللی (over fly) بیشتر از مبداء و کشورهای عضو اتحادیه اروپا به مقصد کشورهای آسیایی جنوب شرقی و آسیای میانه و بالعکس انجام می شود.

روزانه به صورت میانگین ۴۵ پرواز داخلی و ۶ پرواز خارجی در این فرودگاه انجام می شود.

رشد ۱۶ درصدی حمل بار از راه آهن آذربایجان 

مدیرکل راه آهن آذربایجان با اشاره به رشد حمل و نقل ریلی در سطح حوزه استحفاظی این اداره کل می گوید: میزان بار حمل شده در این مدت یک میلیون و ۵۴۴ هزار و ۴ تن است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ( آذر ۹۶ تا آذر ۹۷) ۱۶ درصد رشد یافته است.

شاپور ارصلانی، می افزاید: در این مدت میزان بارگیری نیز با ۱۵ درصد افزایش به یک میلیون و ۳۷۸ هزار و ۶۱۴ تن رسیده و میزان تخلیه بار ۴۴۴ هزار و ۳۴۴ تن بوده که ۲۶ درصد کاهش یافته است.

وی تعداد جابجایی مسافر از طریق حمل و نقل ریلی استان را ۲ میلیون و ۷۱۸ هزار و ۲۶۲ نفر اعلام کرده و یادآوری می کند: میزان جابجایی مسافر در این مدت یک میلیارد و ۷۰۳ میلیون و ۶۱۵ هزار و ۶۸ نفرکیلومتر بوده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.