افزایش ۵۷ درصدی کالاهای غیرنفتی در بنادر شرق هرمزگان
آمارهای رسمی سازمان بنادر و دریانوردی نشان می دهد که بندر شهید باهنر و مجموعه بنادر شرق هرمزگان در نیمه نخست امسال شاهد رشد ۴۵ درصدی در حجم تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی و غیرنفتی بوده اند.

بندر شهید باهنر، پس از سال ها رکود نسبی، با رشد چشمگیر شاخص های عملیاتی، بار دیگر به یکی از فعال ترین بنادر جنوب کشور تبدیل شده است. افزایش ۴۵ درصدی حجم تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی و غیرنفتی و رشد تردد شناورها، نشان می دهد که این بندر باسابقه، مسیر توسعه پایدار و بهره وری عملیاتی را از سر گرفته است.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، در کرانه خلیج فارس، جایی که هر صبح آفتاب از میان دکل های جرثقیل و صدای بوق کشتی ها طلوع می کند، بندر شهید باهنر نفس تازه ای گرفته است. این بندر که یکی از شریان های قدیمی تجارت دریایی ایران به شمار می رود، امروز با رشد قابل توجه در شاخص های عملیاتی و ترافیک کالا، جایگاه خود را در شبکه بنادر جنوب کشور تثبیت کرده است.
آمارهای رسمی سازمان بنادر و دریانوردی نشان می دهد که بندر شهید باهنر و مجموعه بنادر شرق هرمزگان در نیمه نخست امسال شاهد رشد ۴۵ درصدی در حجم تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی و غیرنفتی بوده اند. این رشد، نشان دهنده بازگشت این بنادر به مسیر توسعه پایدار و ارتقای بهره وری عملیاتی است.
حمیدرضا محمدحسینی تختی، مدیر بنادر و دریانوردی شهید باهنر و شرق استان هرمزگان، با اشاره به عملکرد بنادر شهید باهنر، جاسک، سیریک و تیاب گفت: در ۶ ماهه نخست سال جاری، بیش از ۲ میلیون و ۱۵۸ هزار و ۷۰۰ تن انواع کالای نفتی و غیرنفتی در این بنادر جابجا شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۴۵ درصد افزایش داشته است.
وی افزود: از این میزان، یک میلیون و ۹۹۱ هزار و ۱۰۳ تن کالای غیرنفتی بوده که رشد ۵۷ درصدی را نشان می دهد. همچنین ۱۶۷ هزار و ۵۹۷ تن کالای نفتی تخلیه و بارگیری شده است. در همین مدت، بیش از ۱۵ هزار شناور وارد بنادر ما شده اند که نسبت به سال گذشته پنج درصد رشد داشته است.
مدیر بنادر و دریانوردی هرمزگان با اشاره به اهمیت بهره وری و ارتقای کیفیت خدمات بندری ادامه داد: در نیمه نخست سال جاری، ۴۳ هزار و ۹۷۶ TEU کانتینر در این بنادر تخلیه و بارگیری شده است. در حالی که بندر شهید رجایی بیشتر بر ترانزیت بین المللی متمرکز است، بندر شهید باهنر تمرکز خود را بر صادرات و واردات کالاهای منطقه ای، مواد معدنی، مصالح ساختمانی، کالاهای مصرفی و حمل ونقل مسافران دریایی گذاشته و حلقه اتصال شرق و غرب هرمزگان در زنجیره بازرگانی جنوب کشور محسوب می شود.
بندر شهید باهنر پس از بندر رجایی، دومین بندر مهم تجاری استان هرمزگان است. موقعیت راهبردی آن در شرق بندرعباس و نزدیکی به خطوط کشتیرانی بین المللی، موجب شده تا این بندر نقش کلیدی در تأمین کالاهای وارداتی و صادرات محصولات داخلی داشته باشد.
در حالی که بنادر بزرگ تر بیشتر در کریدورهای بین المللی شرق–غرب و شمال–جنوب فعالیت می کنند، بندر شهید باهنر محور تجارت منطقه ای و پشتیبانی لجستیکی شرق هرمزگان است و توانسته به مرکز صادرات به کشورهای حوزه خلیج فارس، به ویژه عمان و امارات، تبدیل شود.
کارشناسان سازمان بنادر بر این باورند که با توسعه سواحل مکران و افزایش ظرفیت بندر جاسک، بندر شهید باهنر می تواند نقش پشتیبان لجستیکی و ارتباطی ایفا کند و پیوندهای حمل ونقلی میان شرق و مرکز هرمزگان را تقویت و به تکمیل زنجیره صادراتی کشور کمک کند.
بندری در خدمت مردم و محیط زیست
بندر شهید باهنر تنها به آمار و ارقام محدود نمی شود. مدیریت فعلی این بندر همزمان به توسعه اقتصادی، محیط زیست و مسئولیت اجتماعی توجه دارد.
در این چارچوب، اقداماتی مانند مدیریت پسماند دریایی، سامان دهی اسکله های سنتی و توسعه مسیرهای حمل ونقل ایمن دریایی در دستور کار قرار گرفته است. این اقدامات هم به بهبود بهره وری و هم به حفظ محیط زیست کمک می کنند.
رشد ۴۵ درصدی تخلیه و بارگیری، افزایش تردد شناورها و توسعه زیرساخت های بندری، نشان دهنده بازگشت پویایی و شکوفایی عملیاتی به شرق هرمزگان است. بندر شهید باهنر که سال ها یکی از ارکان تجارت دریایی جنوب کشور بوده، اکنون با برنامه ریزی دقیق و مدیریت بهره ور، بار دیگر در مسیر توسعه قرار گرفته است.
وقتی شب بر آب های خلیج فارس می نشیند و چراغ های اسکله یکی یکی روشن می شود، صدای جرثقیل ها و تردد کامیون ها نشان از تداوم زندگی و کار دارد. این بندر نه تنها دروازه ورود و خروج کالا، بلکه نشانه ای از اراده، نظم و پیشرفت در جنوب ایران است؛ جایی که توسعه از دل تلاش روزمره مردان و زنان دریا معنا پیدا می کند.