| کد خبر: 255822 |

◄ آیا ارمنستان می تواند مسیر امنی برای کریدور جنوب شمال باشد؟

ارمنستان آماده فعالیت در بندر چابهار ایران است.

تین نیوز

ارمنستان آماده فعالیت در بندر چابهار ایران است.

به گزارش تین نیوز، در ایام اخیر تحرکات دیپلماتیک در منطقه قفقاز جنوبی گسترش پیدا کرده و ارمنستان رسما از تمایل برای فعالیت در بندر چابهار ایران سخن به میان آورده است. 

روز دوشنبه 18 اردیبهشت سال جاری، نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان از تصمیم ارمنستان برای فعالیت در بندر چابهار ایران خبر داد. 

دریافت سریعتر اخبار و تحلیل های مهم حوزه حمل و نقل در اینستاگرام ما امکان پذیر است. برای عضویت در اینستاگرام «تین نیوز» اینجا کلیک کنید.

بعد از جنگ 44 روزه قره باغ در تابستان 2020 و استیلای جمهوری باکو بر سرزمین های مفتوحه، دولت ارمنستان عملا در موضع ضعف قرار گرفت. همچنین محصور شدن این کشور در خشکی (میان 4 کشور) و نداشتن هیچگونه دسترسی به دریا بارزترین دلیل جغرافیایی است که سرزمین کوهستانی ارمنستان را به لحاظ ژئوپلیتیکی در وضعیت نامناسبی قرار داده است.

◄ اعلام رسمی ارمنستان برای فعالیت در بندر چابهار

لازم به ذکر است که سرتاسر کشور ارمنستان را کوهستان های قفقاز جنوبی در بر گرفته و هزینه ایجاد زیرساخت های حمل و نقلی همچون راه آهن، بزرگراه و حتی فرودگاه را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

با در نظر گیری این مسایل، ارمنستان کشور مناسبی برای سرمایه گذاری ترانزیتی توسط دیگر کشورها و همچنین جابجایی بار بین المللی (کریدور جنوب شمال) نمی تواند قلمداد شود. اما این تمام ماجرا نیست، علاوه بر دشمنی دیرینه دو ارامنه با جمهوری آذربایجان تنش های سیاسی بین ایران و آذربایجان در چند سال اخیر باعث نزدیکی هر چه بیشتر تهران و ایروان به یکدیگر شده است. از این رو اقدام تازه ارمنستان برای تشکیل کارگروه بررسی جنبه های ممکن سرمایه گذاری ارامنه در تنها بندر اقیانوسی ایران نشان دهنده تلاش های مکرر ایروان برای مستحکم کردن هر بیشتر روابط با تهران است. 

در وهله اول باید پذیرفت که ارمنستان کشوری است که به لحاظ اقتصادی توان بالایی ندارد. کشوری که کارخانجات صنعتی بزرگ و همچنین زیرساخت های ارتباطی شاخص نداشته و بخش قابل توجهی از مایحتاج مملکت خود را از طریق واردات تامین می کند.

از طرف دیگر تنها منطقه شهری پر جمعیت در این کشور تقریبا 3 میلیون نفری، ایروان (پایتخت) است که در تولید ناخالص داخلی حرف خاصی برای گفتن ندارد. به محض خروج از ایروان با جاده هایی مواجه می شویم که رویه آسفالت وصله پینه ای داشته و اقتصاد ضعیف و ناتوان ارمنستان را نمایان می کند. با تمام این اوصاف انتظار می رود که ارامنستان برای رونق اقتصادی و همچنین تقویت جایگاه منطقه ای خود در فکر ایفای نقش ترانزیتی باشد. علی رغم وجود کوهستان های سرسخت قفقاز در سرتاسر پهنه سرزمینی این کشور کوچک و هزینه بر بودن ایجاد زیرساخت های ترانزیتی، دور از ذهن نیست که کشورهای مشترک المنافعی همچون ایران، روسیه و هند گام های مثبتی در جهت تقویت بنیه ترانزیتی این کشور بر دارند.

همکاری ارمنستان و ایران برای احداث یک کریدور بزرگ بین المللی برای اتصال ایران به گرجستان و از آنجا به روسیه در یک سال اخیر افزایش یافته است. در این رابطه فارس در مهرماه 1400 نوشت که وزیر توسعه منطقه‌ای و زیرساخت‌های ارمنستان از تلاش در ساخت بزرگراه راهبردی با ایران با مشارکت‌های شرکت‌ های روس و احتمالا ایرانی خبر داد.

همچنین نخست وزیر ارمنستان هم در یک سال گذشته از ساخت یک بزرگراه بسیار راهبردی به نام شمال جنوب خبر داد که مرزهای گرجستان در شمال سرزمین ارمنستان را به مرزهای این کشور با ایران متصل خواهد کرد. در این خصوص اعتماد آنلاین در تاریخ خرداد ماه 1401 نوشت: نخست‌ وزیر ارمنستان در ادامه با بیان این که کشورش در حال کار بر روی توسعه مسیرهای ارتباطی با ایران است، افزود: اکنون در حال ساخت یک بزرگراه بسیار راهبردی به نام شمال جنوب هستیم که مرز گرجستان ما را به مرز ایران متصل می‌کند. امیدواریم در نتیجه این پروژه روابط اقتصادی ما با ایران افزایش یابد. به هر حال، اتحادیه اقتصادی اوراسیا با ایران قرارداد تجارت آزاد دارد که برای روابط دوجانبه ما نیز بسیار مهم است.

با وجود تمامی ضعف ها و مشکلاتی که در مورد اقتصاد ارمنستان ذکر شد، به جهت نزدیکی فرهنگی ایران و ارمنستان از یک سو و دشمنی دیرینه ارامنه با ترک ها (ریشه این دشمنی و کینه توزی به ماجرای قتل عام ارامنه توسط ترک های عثمانی باز می گردد) که سبب می گردد ارمنستان برای ترانزیت همچنان به ایران و گرجستان وابسته بماند، می توان مسیر ارمنستان را به عنوان یک مسیر احتمالی برای کریدور جنوب شمال در نظر گرفت. هر چند که مسیرهای دیگری همچون آسیای میانه (ترکمنستان و قزاقستان) و همچنین حمل و نقل ترکیبی از بنادر شمال ایران (اتصال راه آهن از بندرعباس به کاسپین و از آنجا حمل و نقل دریایی به آستاراخان روسیه) به عنوان گزینه های مطلوب در جهت بهره برداری از کریدور جنوب شمال قلمداد می شوند.

عزم بلند ارمنستان برای فعالیت اپراتوری در بندر چابهار، خارج از اهداف اقتصادی می تواند برای این کشور اثر گذاری در تجارت بین الملل و همچنین شریک شدن با قدرت های اقتصادی جهان همچون روسیه و اقتصادهای نوظهوری همچون هند را در پی داشته باشد. اتحاد اقتصادی با کشورهای توانمند و همچنین نقش آفرینی در کریدور های بین المللی می تواند امنیت ژئو پلیتیکی برای ارمنستان در پی داشته و توان سیاسی این کشور برای رویارویی های احتمالی با باکو را در سال های آینده افزایش دهد. از طرف دیگر همکاری های ترانزیتی ارمنستان با ایران و روسیه در کریدور جنوب شمال باعث حمایت بیش از پیش این دو کشور از ارمنستان در برابر ترک ها (ترکیه امروزی) و آذری ها (حکومت علی اف) خواهد شد. 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 33 22

    بدون اجازه آذربایجان وترکیه هیچ گرجستان مثل سال گذشته مرزهایش رو روی مایشنهای ایرانی وارمنی خواهد بست واین یعنی در کل شکست نقشه ایران وارمنستان

  • مهدی 32 21

    چقدر بدبخت شدین که روی ارمنستان دومیلیون نفری فقیر حساب باز کردین

  • ناشناس 27 17

    از سر منقل پاشو و از تخیلاتت بیا بیرون

  • آرش 11 13

    همان مسیر دریایی آستاراخان روسیه چرا که ایران و روسیه دریافتند که نمیشود اعتمادی به آذربایجان و حتی ارمنستان کرد دوره عاشقی ارمنی ها با ناتو تازه شروع شده و این دو کشور در انزوای ژئوپلیتکی ابدی خواهند رفت بعد از آنکه انگلیس و اسرائیل دوشیدندشان تفاله شان شروع به التماس مثلا معادن طلای ارمنستان متعلق به انگلیس است و.....

  • خلیل 2 8

    نخیر

  • اردبیلی 16 17

    روحش شاد رفسنجانی این طرح را مطرح کرد تا از طريق ایران،به ترکیه ویا ارمنستان و یا آذربایجان کالا به‌ اروپا برود ،،چون ترک ها دائما هم کامیون ها و رانندگان را غارت می کردند،تنها راه عبور به اروپا ترکیه بود

  • اسمعیل 17 35

    باید در ارمنستان سرمایه گذاری کرد.کسور دوست و برادر

  • ناشناس 28 9

    خودتان را فریب ندهید ، ساخت جاده بزرگراهی از مرز گرجستان تا مرز ایران ( اگر آن مسیر را رفته باشید ) دویست سال بیشتر طول می‌کشد .
    در ثانی کریدور جنوب شمال در مرز گرجستان به بن بست می‌خورد چون گرجستان ترکها را به شما نخواهند فروخت ، همان طور که گرجستان در جنگ ۴۴ روزه در طرف آذربایجان قرار گرفت .

  • محمد 18 12

    روسیه خاک گرجستان را در اوستیای جنوبی اشغال کرده گرجستان راه روسیه را بسته و همچنین گرجستان روابط خوبی با ارمنستان ندارد اگر در عالم خیال راه شمال و جنوب خودتان را در گردنه مرگ ارمنستان بطول ۳۰۰ کیلومتر ‌کشیدند و سالم به آخرین نقطه خاک ارمنستان رسیدید در بن بست سرتان مستقیم به گمرک بسته روسیه و گرجستان می خورید .چرا از بندر آستاراخان استفاده نمی کنید کم هزینه و راحت به خاک روسیه متصل شوید میوه و مواد غذایی بفرستید آهن پاره وارد کنید

  • ناشناس 21 19

    شتر در خواب بیند پنبه دانه
    آرزوهاتنو ب گور می برید

  • ناشناس 35 46

    روسیه تجزیه خواهد شد و ارمنستان جزیی از خاک ترکیه حساب خواهد شد و با آذربایجان شمالی و جنوبی نیمه ترکیب خواهد بود

    • حمیدرضا زمانی 26 17

      زهی خیال باطل ......

    • ناشناس 25 13

      شتر در خواب بیند پنبه دانه

    • عباس 13 0

      اره همینطوره. اسپانیا و یونان هم جز ترکیه میشن. انگلیس هم میاد میگه میخوام بشم جز باکو .بشین همین فکرها رو کن.....

  • آتیلا 33 38

    جمهوری باکو دیگه کجاست نادان!

  • س 29 10

    سلام متن خوبی بود ولی ای کاش مینوشتی اصرار ایران برای دوستی با ارمنستان و کمکهای بلا عوض جمهوری ایران در هر دو جنگ ارمنستان آذربایجان به ارمنستان باعث این شده جمهوری آذربایجان دنبال دوستی با غیر شود

  • ناشناس 27 26

    به عنوان یک اردبیلی آذری می گم که ارمنستان هیچوقت با ما مشکل نداشته چه قبل و چه بعد انقلاب و در کل انسان های خوب و درستکاری هم هستند کسانی که دوست ارمنی دارند دقیقا این صحبت را متوجه می شن و اصلا از قدیم معروف است حتی قبل از انقلاب هم مردم دنبال مکانیکی درستکار می گشتن می گفتن ماشینتو بردار ببر پیش فلان ارمنی , درواقع ارمنی ها با ما یک ملتن و حتی در جنگ تحمیلی هم شهید دادن حضور این ها در ایران هم هیچوقت حاشیه و مشکل امنیتی و غیرامنیتی نداشته و ندارد و با خصوصیات اخلاقی که دارند نخواهد داشت اما یک کشور عاقل روی یک کشور حساب باز نمی کند یک کشور عاقل تمام تخم مرغ هایش را در سبد یک کشور نمی چیند ما که هیچوقت با خود مردم ارمنستان مشکلی پیدا نخواهیم کرد اما همین امروز هم حکومت ارمنستان بیشتر تمایلات غربی دارد و فردا روز ممکن است الهام و رجب در جمهوری آذربایجان و ترکیه نباشند و روابط ما با این کشورها خوب شود ممکن است رفتار روس ها بعد از جنگ اوکراین تغییر کرد "پس باید همه مسیرها را باز کرد" که در هیچ زمانی و تحت هیچ شرایطی با بلاک مواجه نشویم که هر کشوری در هر دوره زمانی به دشمنی با ما پرداخت ما این توانایی را داشته باشیم که مسیر ترانزیتی را بچرخانیم لنگ نمانیم باج ندهیم و خود آن کشور از این بابت ضرر کند پس عقل و هوش می گوید که مسیر رشت کاسپین روسیه , مسیر یال شرقی از آسیای میانه , مسیر رشت آستارا بادکوبه , مسیر تبریز خواجه ورزقان ایروان گرجستان دریای سیاه و یا به سمت روسیه و همچنین مسیر کرمانشاه بغداد لاذقیه مدیترانه را باز کنیم در این صورت دیگر مهم نخواهد بود که چه کشوری در چه دوره زمانی چه رفتاری با ما خواهد داشت ایران , قلب زمین است و دومین کشور پرهمسایه جهان با 15 کشور همسایه و باید از همه این ظرفیت بهره برد اما برای امروز الویت 1 بودجه و امکانات باید روی اتمام ریل رشت کاسپین , توسعه بندری و خصوصا توسعه زیرساخت ها رو رو و خرید کشتی های رو رو حمل کننده قطار و تریلر باشد , البته مسیر ریلی بزرگراهی ارمنستان باز شود این حکم مهم را هم برای ما خواهد داشت که به ارمنستان یک قدرتی بدهیم که ما بین دو کشور منطقه تعادل بهتری داشته باشد و درواقع قطع کردن جنوب ارمنستان و قطع ارتباط ما با اورسیا سخت تر از قبل خواهد شد .

    • محمد 0 0

      مسیر ترکمنستان قزاقستان دست ترکیه هست خیالت راحت . همه میدونن تنها راحتان مسیر دریایی هست که اونم ممکنه با یه تجزیه روسیه بیفته دست ترکیه بخاطر جمهوری داغستان در هر حال ترکیه برنامه ریزی کرده تابع اونا هستید

  • تانری 15 14

    دست و پا بزنید.بلکه کوریدور زنگزور رو زیر سوال ببرید

  • ناشناس 22 15

    کدام نزدیکی فرهنگی ایران و ارمنستان؟!! یک جو انصاف میخواد که قضاوت کند ایرانی ها با مردم جمهوری آذربایجان بیشتر نزدیکی فرهنگی دارند یا با ارمنی ها

    • ناشناس 12 6

      ما در کشورمان مفاخر ارامنه زیادی داریم، در فرهنگ و ورزش و غیره. خوشبختانه ارامنه در داخل ایران سبقه خوبی از خودشون به جای گذاشتن.

    • ناشناس 4 3

      اینهم امنی داریم که از تهران گرفته تا اصفهان و حتی اهواز زندگی می کنن و اول از همه خودشون رو ایرانی می دونن و بعدش ارمنی
      ارامنه جزئی از ملیت ایرانی هستن

  • کورش 15 8

    تقریبا صددرصد ایرانی هایی که به کشور فوق العاده زیبا و دوست داشتنی ارمنستان مسافرتی داشته اند ، از مهربانی و برخورد دلنشین و خصائص صمیمانه و انسانی ارامنه میگن
    مردم دوست داشتنی و احترام برانگیز ارمنستان همیشه تاریخ با ایرانیان خوب و صمیمانه و صادقانه رفتار کرده و می‌کنند و مسلما نتیجه این رفتارهای مثبت و زیبا هم دوستی و همدلی متقابل هست
    ما ایرانیان کشور و مردم ارمنستان رو از گذشته کهن صمیمانه و با همه وجود دوست داشته و تا ابد هم دوست خواهیم داشت

  • ناشناس 3 4

    این مسیر ترانزیتی جز یک راه یک جاده / مروارید میباشد. غرب چون از چند قرن پیش با کشتی به اهداف شون میرسیدند، در حال حاضر مخالف راه اندازی این سیستم ترانزیت چین هستند و از چندین سال قبل به انواع مختلف در تحقق ان اختلال ایجاد می‌کنند. بزرگترین شرکت های کشتیرانی همانند MAERSK, MSC, CMA CGM و همگی سهامدارن اصلی شان اروپا و امریکایی میباشند. فراموش نکنیم ارمنستان بزرگ که شامل گرجستان و ارمنستان امروز میباشد از ایالات هخامنشی میباشد که در دوران پادشاهی های بعدی تقریبا دست نخورده باقی ماندند، گرچه دین شان مسیحی میباشد ولی از نژادهای ایرانی هستند. ضمنا این مسیر ترانزیت صرفا به روسیه نیست بلکه به اروپاست که در کنار درآمد اقتصادی برای ایران، بن بست تحریم ها را میتواند خنثی کند. مسیرهای دیگر همین سیستم که عراق به سوریه و مدیترانه یا عراق به عربستان میباشد، نیز باید برقرار شود..

  • مجید 7 10

    ارمنستان شریک قابل اعتماد برای ایران بوده وخواهد بود مشکلی هم از نظر امنیتی ندارد چون ایران مقتدر است

  • محمدی 9 1

    باید کل تصمیمات منطقه ای در قالب مدیریت زنجیره تامین و همگرایی های اقتصادی و سیاسی باشد والله ماحصل تصمیمات احساسی این می‌شود که شده است ترکیه عوارض سنگینی برای کامیونها می‌بندد و آذربایجان برای تردد کامیونها و بارهای ایرانی مشکل ایجاد می‌کند و ارمنستان نمی تواند برای ایران مسیر مناسبی باشد چون در مقابل ارمنستان گرجستان قرار دارد که آذربایجان و ترکیه بر روی آن تسلط خاصی دارند و خط لوله باکو جیهان و خط اهن باکو _ترکیه نیز از گرجستان عبور می‌کند. پس روی گرجستان نمی‌شود حساب باز کرد.
    پس ما راهی بغیر تغییر رفتارهای سیاسی منطقه ای نداریم تا در حوزه های منطقه ای وارد شده و منافع بین المللی ایران را لحاظ کنیم

  • نصرتی 5 0

    احتمالا برای ارمنستان ایران شریک خوبی باشد ولی ایران با این موقعیت ممتاز نمی تواند به ارمنستان بن بست اکتفا کند، ایران باید برای کریدور شمال، جنوب، راه اندازی کریدور ریلی زنگه زور را پیگیری کند تا مسیرهای دیگر نیز به تبع آن فعال گردد. از هر مسیری بخواهم کریدور شمال جنوب را فعال کنیم به آذربایجان ختم می‌شویم

  • آرام 4 0

    جمهوریاذربایجان با رفتارهای سیاسی بعنوان محور تاثیر گذار منطقه ای شده ولی ما با تمام کشورهای منطقه ای مشکل داریم. با افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان....، اگر با ارمنستان مشکل نداریم به آن خاطر است که آنها از کامیونهای ما 400 دلار می‌گیرند ما از آنها 120 دلار. ببخش ما باعت شده ایران برای ارمنستان مهم باشد. مدیران ما مدیران بین المللی نیستند والا ایران کشور با موقعیت مناسبی است. موقعیت ایران را اگر رها کنید مردم را اداره می‌کند این مسئولین هستند که مسیر توسعه را منحرف می‌کنند. در مرز ارمنستان مسئول گمرک، منطقه آزاد و پایانه و.... هم متاسفانه آلوده شده اند و اجیر افراد خاصی شده اند

  • ابراهیمی 1 0

    بررسی کنید که چرا دهها سال عوارض خاک را از کامیونهای ارمنستان اخذ نکردند و کامیونهای ایرانی 400 دلار بع ارمنستان پرداخت کرد ؟پول ان به جبیب چه کسانی رفته است؟