| کد خبر: 247941 |

کمک محورهای شرقی، میانی و غربی کریدور شمال - جنوب به تجارت روسیه و هند

شاخه شرقی کریدور حمل و نقل بین المللی شمال - جنوب به یک واقعیت تبدیل شده و در حال حاضر شش قطار، از روسیه به هند از طریق قزاقستان و ترکمنستان و ایران در حال حرکت هستند.

تین نیوز

شاخه شرقی کریدور حمل و نقل بین المللی شمال - جنوب به یک واقعیت تبدیل شده و در حال حاضر شش قطار، از روسیه به هند از طریق قزاقستان و ترکمنستان و ایران در حال حرکت هستند.

به گزارش تین نیوز، تعداد این قطارها نشان دهنده افزایش علاقه به حمل و نقل ریلی از روسیه به هند است.

دومین قطار متشکل از ۳۷ واگن  فله‌بر حامل کود شیمیایی از مبدا روسیه پس از عبور از قزاقستان و ترکمنستان از طریق سرخس وارد ایران شد و روز جمعه ۸ مهر از سرخس حرکت کرده و پس از طی مسیر تقریبا ۱۶۰۰ کیلیومتری به بندرعباس منتقل و در نهایت از آنجا با کشتی محموله ها به هند حمل می شوند.

بلافاصله پس از اعلام این خبر، سید میعاد صالحی، رئیس راه آهن جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که پنج قطار دیگر حامل کود شیمیایی از مسکو در همین مسیر به راه افتاده است تا خود را به بندرعباس برساند.

کریدور شمال-جنوب (INSTC یا نوستراک) در حال حاضر دارای شاخه‌های غربی، میانی و جنوبی است:

-    شاخه غربی مسیری است که به صورت ریلی و جاده ای از جمهوری آذربایجان و ایران میگذرد.

-    شاخه میانی شامل یک بخش دریایی از طریق دریای خزر است. در این شاخه از بنادر روسیه استفاده می شود که البته به دلیل ازدحام بندر آستاراخان، مشکلات تردد در کانال ولگا و کمبود کشتی، هنوز نتوانسته انتظارات موجود را برآورده سازد.

-    شاخه شرقی مسیر ریلی عبوری از قزاقستان، ترکمنستان و ایران است که این شاخه با اولین قطار در تیر ماه امسال به طور رسمی راه اندازی شد.

در همه موارد، ترانزیت از طریق ایران اجتناب ناپذیر است و مقامات ایرانی به خوبی از نقش خود در این کریدور آگاه هستند. البته در حال حاضر، برخی از حلقه های گمشده در شبکه راه آهن ایران (چابهار-زاهدان و رشت -بندرانزلی-آستارا) وجود دارد که منجر به استفاده از کامیون در این مسیر میشود اما به دلیل اهمیت یافتن این کریدور در سال جاری، دولت ایران قول داده است که حلقه های گمشده را تکمیل کند.

محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور ایران در تیرماه امسال، زمانی که اولین قطار روسیه با عبور از قزاقستان و ترکمنستان وارد خاک ایران شد، بر عزم دولت ایران برای گسترش تجارت با کشورهای همسایه، تاکید کرد.

به گزارش تهران تایمز، مخبر گفت: ظرفیت ترانزیتی کشور به ۲۰ میلیون تن افزایش یافته و با برنامه ریزی و انجام اقدامات مناسب می توان به ترانزیت ۳۰۰ میلیون تن کالا در سال رسید.

کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب سال ها پیش با هدف کاهش زمان سفر بین بمبئی و مسکو تاسیس شد. با این حال، انگیزه کمی برای تکمیل حلقه‌های گمشده وجود داشت تا اینکه امسال، با توجه به جنگ در اوکراین و در نتیجه تحریم های اعمال شده علیه روسیه، مسکو به دنبال تنوع بخشیدن به مسیرهای تجاری خود افتاد.

بنابراین تعجب آور نیست که ترافیک در این کریدور افزایش یابد و مسیرهای مختلف نیز باز شوند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: آسام تدبیر

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.