| کد خبر: 247688 |

◄ یک روز هم نباید در بهره برداری از راه آهن رشت - کاسپین تعلل کرد

با توجه به شرایط موجود، به نظر می رسد تکمیل راه آهن رشت - کاسپین نسبت به راه آهن رشت - آستارا بتواند در زمان کوتاه تری اتفاق بیافتد و این راه آهن سریع تر می تواند به مدار عملیاتی شمال - جنوب وارد شود.

تین نیوز

چندین سال از افتتاح راه آهن قزوین - رشت می گذرد اما با توجه به عدم تکمیل ادامه مسیر به سمت آستارا و بندر کاسپین، افتتاح این خط ریلی نتوانسته است به صورتی شایسته به نیاز کشورهای مورد هدف برای عبور بارهای ترانزیتی خود از مسیر کریدور شمال - جنوب در ایران پاسخ دهد. به همین جهت تکمیل حلقه مفقوده کریدور ریلی شمال - جنوب در شاخه غربی شاید بتواند به عنوان یکی از مهمترین پروژه های دولت سیزدهم برای ایجاد رونق در ترانزیت ریلی کالاهای بین المللی مطرح باشد.

به گزارش تین نیوز، بدون شک با وجود تحولات اخیر بین المللی، روسیه در سال های آینده یکی از مهمترین شرکای ترانزیتی ایران به حساب می آید. تغییر سیاست های اقتصادی روسیه و تغییر جهت گیری روس ها از سوی غرب به سمت شرق، پس از وقایع اخیر و وضع تحریم های بی سابقه علیه این کشور، کاملا مشهود است. در این شرایط بین المللی، روس ها برای حمل و نقل و لجستیک کالاهای خود به سوی بازارهای جدید، به طور جد به ایران به عنوان شاهراهی جدید نگاه می کنند و ایران در این شرایط می تواند با بهره گیری از فرصت به وجود آمده، مشتری دائمی برای کریدور شمال-جنوب خود مهیا کند.

بیشتر بخوانید:

احداث هر کدام از راه آهن های رشت - بندر کاسپین و رشت - آستارا می تواند به بهبود فرآیند ترانزیت کالا به مقصد روسیه و یا از مبدا روسیه کمک شایانی کند. با این حال و با توجه به شرایط موجود، به نظر می رسد تکمیل راه آهن رشت - کاسپین نسبت به راه آهن رشت - آستارا بتواند در زمان کوتاه تری اتفاق بیافتد و این راه آهن سریع تر می تواند به مدار عملیاتی شمال - جنوب وارد شود. جدای از این مسئله، احداث و بهره برداری از راه آهن رشت - کاسپین با توجه به عدم نیاز به گذر از خاک آذربایجان، می تواند مسیر بهره برداری آینده از راه آهن رشت-آستارا و همچنین بهره برداری از گذرگاه زمینی آستارا - آستارا را برای ایران هموارتر نماید.

هفته گذشته اسدالله عباسی، استاندار گیلان با اشاره به تخصیص اعتبار 900 میلیارد تومانی برای راه آهن رشت - بندرکاسپین اعلام کرد که این پروژه ریلی بالغ بر 95 درصد در زیرسازی و روسازی پیشرفت فیزیکی داشته است و برای تکمیل این خط ریلی از منظر تامین اعتبارات و حتی تامین مصالح مورد نیاز، مشکلی وجود ندارد.

با این وجود و با توجه به ضرورت احداث هر چه سریعتر این خط ریلی مهم، کارشناسان بر این باورند که حتی یک روز هم نباید در بهره برداری از این خط ریلی تعلل به خرج داد و باید تمام امکانات موجود را برای تکمیل این راه آهن استراتژیک بسیج کرد تا بتوان در سریعترین زمان ممکن، به منافع اقتصادی ناشی از حمل بار در راهگذر شمال - جنوب دست یافت.

در همین زمینه یکی از کارشناسان ریلی در گفت و گو با تین نیوز اعلام کرد: احداث و بهره برداری از راه آهن رشت - کاسپین را می توان به عنوان یکی از مهمترین اقدامات عملیاتی ایران برای راه اندازی کریدور ریلی شمال - جنوب پس از بهره برداری از راه آهن قزوین - رشت دانست. این خط ریلی می تواند این کریدور مهم را پس از گذشت 22 سال از انعقاد تفاهم کریدور شمال - جنوب بین ایران، هند و روسیه، به صورت حقیقی عملیاتی کند.

هر چند بهره برداری از این خط ریلی از اهمیت ویژه و فوریت بالایی برخوردار است، اما پس از بهره برداری از آن، لازم است دولت در کوتاه ترین زمان ممکن، احداث و بهره برداری از راه آهن مهم رشت - آستارا را نیز در دستور کار قرار دهد. چرا که تکمیل این خط ریلی می تواند منافع ایران در بهره برداری از راه آهن شمال - جنوب را به حداکثر برساند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 1 0

    قدرت دادن به خزر آینده بهتری در بین کریدورها با توجه به کریدور شمال به جنوب و ترانس خزر دارد !!