| کد خبر: 209332 |

نگرانی اعضای شورا از آغازبه‌کار اتوبوس‌ها در مشهد

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد گفت: اگر فعالیت اتوبوس از سرگرفته شود، هفته بعد آمار کرونا در مشهد افزایش می‌یابد.

تین نیوز

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد گفت: اگر فعالیت اتوبوس از سرگرفته شود، هفته بعد آمار کرونا در مشهد افزایش می‌یابد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، مجتبی بهاروند 25 فروردین ماه در هشتاد و هشتمین جلسه علنی شورای شهر مشهد که در تالار شهر برگزار شد، در مخالفت با لایحه دو فوریتی شهرداری مبنی بر ادامه تعطیلی مترو و فعالیت محدود برخی از خطوط اتوبوسرانی، اظهار کرد: در حال حاضر متخصصان در تمام دنیا در موضوع کرونا بیان می‌کنند که یا باید قرنطینه و تعطیل کنید یا اینکه با آمار فوتی‌های گروهی و وحشتناک مواجه شوید.

وی افزود: تصمیماتی که ما در کشور می‌گیریم برای من به عنوان یکی از نماینده‌های مردم در شورای شهر مفهوم نیست و نمی‌دانم چرا چنین تصمیماتی گرفته می‌شود. ما در شورا کار بسیار خوب و ارزشمندی انجام دادیم که همه در مورد آن صحبت می‌کنند. امروز اظهار نظری از رییس شورای شهر تهران در رابطه با اتوبوس، مترو و آلودگی وحشتناک شنیدم. همه بیان می‌کنند حمل و نقل عمومی یکی از کانون‌های اصلی و مهم شیوع کرونا است. این مدت که مترو و اتوبوس در مشهد تعطیل بوده، همه اذعان دارند که مشهد نتیجه خوبی گرفته است.

بهاروند ادامه داد: گرچه برای از سرگیری دوباره فعالیت اتوبوس نقاط خاص و با دستورالعمل خاص اشاره شده، اما عملا آنچه در تهران و سایر شهرها انجام شده، نشان می‌دهد وقتی اتوبوس شروع به کار کند، آن پروتکل‌ها و شرایط را نمی‌توانیم انجام دهیم، بنابراین من به عنوان رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک مخالف ازسرگیری  فعالیت مترو و الوبوس هستم.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد بیان کرد: باید یک هفته تا ۱۰ روز دیگر اتوبوس و مترو را تعطیل کنیم، ما در حال حاضر نارضایتی، درگیری و مساله‎‌ای بابت تعطیلی حمل و نقل عمومی نداریم. ادارات می‌توانند برای کارکنان خود سرویس بگذارند. باید به صورت اصولی کار کنیم نه اینکه حمل و نقل عمومی را آزاد نماییم. مطمئن باشید هفته بعد آمار کرونایی‌های مشهد به طور وحشتناکی بالا می‌رود.

دولت اجبارا به جای سلامت، اقتصاد را انتخاب کرده است

در ادامه بتول گندمی، رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد نیز به عنوان مخالف این لایحه عنوان کرد: تصمیم امروز برای برقراری مجدد سرویس‌دهی محدود اتوبوسرانی از منظر من قابل پذیرش نیست. ما در نقطه حساسی برای گرفتن این تصمیم هستیم. پیشنهاد من تمدید مصوبه قبلی به مدت یک هفته است.

وی با اشاره به اینکه سیستم اتوبوس و مترو ما سیستم حمل و نقل عمومی انبوه‌بر هستند، تصریح کرد: با توجه به شرایط بخش‌هایی که قصد فعال کردن خطوط آن را دارید و شرایطی که ما داریم، پروتکل‌پذیر نیستند و اینکه گفته شود با رعایت پروتکل‌های اجتماعی قصد انجام این کار را داریم، نمونه آن اجرا شده و در این دو هفته در شهر تهران تصاویری از به هم چسبیدگی مردم در مترو و اتوبوس منتشر شد. امکان‌پذیر نیست بگوییم ما یا شهروند ما رعایت می‌کند، به همین دلیل من مخالف این لایحه هستم.

گندمی گفت: من به شخص رییس جمهور و تصمیماتی که دولت می‌گیرد نقد جدی دارم که پیکان تصمیمات دولت مردم را هدف گرفته و از مردم می‌خواهد رعایت کنند. انتظار همه این است مردم در خانه بنشینند، البته مردمی که تامین باشند، نه مردمی که تامین نیستند. مشکل اصلی ما در حال حاضر برخی تصمیماتی است که گرفته می‌شود. اگر دولت توان مالی ندارد چرا اعلام نمی‌کند که توان حمایت مالی ندارد و اجبارا به جای سلامت، اقتصاد را انتخاب می‌کند. هر روز صحبت از فاصله‌گذاری اجتماعی و هوشمند می‌شود، در حالی که اینها بازی با کلمات است و اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد، فقط جان مردم بیشتری به خطر می‌افتد.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد بیان کرد: اگر مبنای تصمیم‌گیری ما این است که چون ستاد عالی ما دارد تصمیمات کشوری را بیان می‌کند و باید تابع آن باشیم، اینگونه نیست. ما در گذشته نیز تابع تصمیمات کشوری نبودیم، الان هم می‌توانیم نظر خود را بدهیم و یک هفته دیگر تعطیلی را داشته باشیم، اکثریت جامعه هم با ما همکاری می‌کنند. از دیروز که این زمزمه‌ها مطرح شد، من پیام‌های زیادی داشتم و بسیاری متقاضی بودند که همچنان اتوبوس و مترو تعطیل باشد.

وی خاطرنشان کرد: این کار خوب در مشهد باعث شد موضوع جمع شود؛ مشهدی که متغیر زیادی داشت و بسیاری نگران آن بودند که اگر کرونا در این شهر شیوع پیدا کند، مساله بیشتر حاد و کشوری می‌شود. غیر از همدلی و همبستگی همه متولیان، تصمیمات خوبی هم نه تنها توسط شورای شهر بلکه توسط همه گرفته شد. خواسته من این است ما به اکثریت جامعه احترام بگذاریم و تعطیلی را یک هفته دیگر تمدید کنیم، اگر قرار بر برقراری پلکانی باشد، می‌تواند صورت بگیرد.

گندمی اضافه کرد: دستگاه‌ها و ادارات نیز وسیله حمل و نقل دارند، برای بخش کارگری نیز در حال حاضر پروژه‌های عمرانی ما در سطح شهر فعال نشده‌اند، درست است بیکاری کارگران ساختمانی بسیار زیاد است و به لحاظ مالی مساله دارند، اما برای این موضوع دولت باید بسته‌های مالی در اختیارشان قرار دهد و ما باید این کار را انجام دهیم که به خاطر این نیاز از خانه خارج نشوند. این مشکل با برقراری سیستم حمل و نقل عمومی انبوه‌بر حل نمی ‌شود، تمدید تعطیلی یک هفته‌ای را در دستور کار داشته باشیم و بعد پلکانی عمل کنیم.

تاب‌آوری اقتصادی و معیشتی 70 درصد مردم تمام شده است

در بخش دیگری از جلسه رمضانعلی فیضی، رئیس کمیسیون مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار شورای شهر مشهد به عنوان موافق این لایحه، تصریح کرد: امروز همه ما متوجه این امر هستیم که هموطنان و همشهریان ما در شرایط سختی قرار دارند و ما باید بین سلامت و معیشت آنها جمع منطقی ببندیم.

وی افزود: من‌ نگران همشهریان خود در مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار هستم، اما باید به داده‌هایی اتکا کنیم که حکایت از این دارد که ضریب تاب‌آوری اقتصادی و معیشتی ۷۰ درصد مردم زیر دو ماه است، با گذشت اسفند و فروردین امان آنها بریده شده، دیگر چیزی برای هزینه کردن، خرج کردن و خوردن ندارند و با گذشت دو ماه تاب‌آوری اقتصادی خانوارها به ویژه ۷۰ درصد مردم تمام شده است.

فیضی بیان کرد: علاوه‌بر این دو ماه اول عمدتا منطبق بر تعطیلات رسمی کشور بوده و مردم واقعا پروتکل‌ها را رعایت کردند. کلیه روش‌هایی که ما در سطح شهر مشهد و منطقه‌ای بستیم منطبق بر سیاست‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا در سطح کشور بوده است.

رئیس کمیسیون مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار شورای شهر مشهد ادامه داد: خطوط بی‌آرتی مبدا و مقصد آن دسته از همشهریانی است که از مناطق پیرامونی به مناطق برخوردار برای انجام کار می‌روند و با توجه به صراحت لایحه مبنی بر تعطیلی مترو و راه انداختن بخشی از ظرفیت‌های اتوبوسرانی، جمع بستن عالمانه و عاقلانه بین ارجحیت سلامت بر اقتصاد خانوار یا اقتصاد خانوار بر سلامت منطقی است، بنابراین موافق این لایحه هستم.

آزاد کردن تردد بین استان‌ها به معنای ورود زائر است

در ادامه محمدرضا حیدری، رئیس شورای شهر مشهد نیز به عنوان موافق، اظهار کرد: این لایحه بسیار محدود است. مترو تعطیل بوده و اتوبوس در روزهای تعطیل یعنی جمعه نیز خدمات ارائه نمی‌کند. از شنبه به بعد که دولت شرایط را عادی اعلام کرده، بخش‌های بسیار زیادی از جامعه کارگری ما نیز تنها در پروژه‌های عمرانی شاغل نیستند و در پروژه‌های ساخت و ساز مردم در مناطق برخوردار 9، 11 و 12 کار می‌کنند.

وی بیان کرد: در این لایحه خطوطی که تعطیل هستند را به این خطوط فعال می‌آورند، فاصله‌های زمانی را کوتاه می‌کنند و برچسب‌هایی زده می‌شود تا افراد در اتوبوس‌ها فاصله را رعایت کنند، بنابراین می‌توانیم برای بخش کارگری و بخشی که دغدغه آنها را داریم که باید با حفظ شرایط به سر کار بروند، تمهیداتی در نظر بگیریم. این فعالیت محدود است و این محدودیت را می‌توانیم باز هم ادامه دهیم و مشکل این بخش از جامعه را که از مناطق کم‌برخوردار هستند و اکنون هم اعتراضاتی دارند که بخشی از درآمد آنها برای حمل و نقل مصرف می‌شود، حل کنیم.

حیدری اضافه کرد: باز هم مردم را تشویق می‌کنیم که از وسایل شخصی خود استفاده کنند و آنهایی که امکانش را دارند کمتر از وسیله عمومی استفاده نمایند، اما کسی که دوچرخه، موتور و وسیله شخصی ندارد، برای این تامین معیشت خود به زحمت می‌افتد.

رئیس شورای شهر مشهد گفت: اینکه دولت توان مالی ندارد، نیازی به گفتن نیست. در حال حاضر دولت با توجه به شرایط اقتصادی، تحریم‌ها و عدم انتقال پول از خارج، مانند کشورهای اروپایی نمی‌تواند دلار توزیع کند، بنابراین نهادهای عمومی باید نقش خود را ایفا کنند. شرایط دولت این است و از روی ناچاری هم به این مسیر روی آورده، البته ما به این شکل و با این شتاب موافق نیستیم. آزاد کردن تردد بین شهرها و استان‌ها یعنی زایر می‌آید و بعد اصرار می‌شود هتل‌ها باز شوند، در نهایت تقاضا برای مراکز زیارتی مطرح می‌شود که این موارد حتما آثاری خواهد داشت.

وی با بیان اینکه اگر دغدغه سلامت مردم را دارید باید به این کلیات رای دهید، عنوان کرد: اگر به کلیات رای ندهید چون طرح بینابینی است، به دلیل مصوبات بالادستی، طرح ما رد خواهد شد و بعد ملزم هستیم که تمام شبکه و مترو را فعال کنیم، اما این لایحه فعالیت را محدود می‌کند. باید واقع‌گرایانه عمل کنیم. اگر بتوانیم ستاد کرونا استان و استاندار را با این مصوبه متقاعد کنیم، یعنی به سلامت مردم فکر کردیم، اگر به سلامت مردم فکر می‌کنیم، این راه بینابینی است.

فعالیت 900 اتوبوس در 25 خط از ابتدای اردیبهشت

در بخش دیگری نیز خلیل‌الله کاظمی، معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد، در خصوص این لایحه، اظهار کرد: شرایط فعلی شرایط قابل قبولی است، مردم هم راضی هستند، ما نیز قلبا با اینکه سیستم حمل و نقل عمومی تعطیل و جلوی ۲۶ درصد از عامل انتشار کرونا گرفته شود، موافق هستیم.

وی افزود: از اول اردیبهشت تقریبا تمام شرایط از جمله کسب و کارها، فعالیت‌ها و پروژه‌های عمرانی به صورت قبل برمی‌گردد، ما نیز برای اول اردیبهشت این موضوع را مطرح می‌کنیم. نارضایتی‌های اجتماعی به تدریج در حال بروز است. تعدادی که به شما مراجعه کردند و گفتند تعطیلی اتوبوس خوب است، آیا از اتوبوس استفاده می‌کردند؟ ما در حال تصمیمی‌گیری بین معیشت و سلامت مردم هستیم.

کاظمی ادامه داد: با توجه به اینکه اول اردیبهشت این اتفاق خواهد افتاد، امکان بروز نارضایتی‌های اجتماعی وجود دارد. شورای عالی ترافیک نیز این موضوع را مصوب کرده که باید سیستم حمل و نقل عمومی فعال شود، به تصویب ستاد کرونا هم رسیده و ابلاغ خواهد شد، بنابراین در مقابل کار انجام شده قرار خواهیم گرفت.

معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد بیان کرد: ما نظرسنجی انجام ندادیم که مبتنی بر آن تصمیم‌گیری کنیم. داریم رفتارها و تصمیماتی می‌گیریم که نگرانی‌ها را کم کنیم. در این لایحه از 144 خط، ۲۵ خط در شهر در ساعت محدود فعالیت می‌کنند و مختص افرادی است که برای کار از خانه خارج می‌شوند. در این خطوط ۵۰۰ دستگاه اتوبوس داریم که ۴۰۰ دستگاه را نیز به این محورها اضافه می‎کنیم، تقریبا ظرفیت دو برابر می‌شود و ۹۰۰ اتوبوس در همین ۲۵ محور فعالیت خواهد کرد.

وی اضافه کرد: سرفاصله برداشت زمانی مسافر از ایستگاه را بیشتر می‌کنیم تا تعداد افرادی که سوار می‌شوند، کمتر شود. برخی ایستگاه‌ها را نیز کنترل می‌کنیم. جداسازی قسمت کابین اتوبوس نیز در دستور کار ما است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.