◄ رویکرد سیستمی؛ گنج گمشده در مدیریت هوانوردی کشور/ نقد نگاه جزئی نگرانه در شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران
در صنعت حساس و پیچیده ای چون هوانوردی، هر گام، هر تصمیم و هر اقدام، نتیجه تلاش جمعی متخصصانی از حوزه های مختلف است. آیا مدیریت سرمایه انسانی در این زنجیره درهم تنیده و تاثیرگذار، بدون توجه کافی به جزئیات و پیامدهای سازمانی تصمیمات، امکانپذیر است؟ آیا می توان در یک ساختار بزرگ و به هم پیوسته، یک یا دو بخش را تافته جدا بافته دانست؟ آیا پرواز، تنها با «بال» ممکن است؟ بدون موتور، سوخت، سیستم هدایت و خلبان، آیا بال ها به تنهایی می توانند پرواز را ممکن سازند؟

مقدمه:
در صنعت حساس و پیچیده ای چون هوانوردی، هر گام، هر تصمیم و هر اقدام، نتیجه تلاش جمعی متخصصانی از حوزه های مختلف است. آیا مدیریت سرمایه انسانی در این زنجیره درهم تنیده و تاثیرگذار، بدون توجه کافی به جزئیات و پیامدهای سازمانی تصمیمات، امکان پذیر است؟ آیا می توان در یک ساختار بزرگ و به هم پیوسته، یک یا دو بخش را تافته جدا بافته دانست؟ آیا پرواز، تنها با «بال» ممکن است؟ بدون موتور، سوخت، سیستم هدایت و خلبان، آیا بال ها به تنهایی می توانند پرواز را ممکن سازند؟
نقد رویکرد بخشی نگر در تحلیل نقش ها
در مطلبی که اخیرا (مورخه 5/3/1404) با عنوان "مراقبت پرواز و الکترونیک، دو بال توسعه شرکت فرودگاه های کشور و ایمنی پروازها" در تین نیوز منتشر شد، هرچند تاکید بر اهمیت برخی از بخش ها در موقعیت های خاص قابل درک است، اما از نگاه مدیریت سازمانی، تحلیل بخشی نگرانه فوق، نقض آشکار رویکرد سیستمی و جامع نگر در مدیریت منابع انسانی و راهبری سازمانی است.
تفکر سیستمی؛ زیربنای مدیریت نوین
بر اساس اصول تفکر سیستمی که توسط متفکرانی چون پیتر سنگه در کتاب «پنجمین فرمان» تشریح شده، سازمان ها به مثابه یک سیستم زنده، پویا و چندلایه عمل میکنند. در چنین سیستمی، عملکرد نهایی حاصل تعامل هماهنگ تمام اجزاست و تأکید بیش از حد بر یک یا دو بخش، تصویری ناقص و گمراه کننده از واقعیت سازمانی ارائه می دهد.
نظریه پرداز مدیریت، مایکل پورتر نیز با معرفی مدل زنجیره ارزش (Value Chain) نشان داد که سازمان های موفق، تنها زمانی می توانند ارزش آفرینی کنند که تمامی اجزای زنجیره، از تدارکات داخلی تا خدمات پس از فروش، به صورت یکپارچه عمل کنند. اگر تنها یکی از این حلقه ها تضعیف شود، خروجی نهایی دچار اختلال خواهد شد. در صنعت هوانوردی و فرودگاهی نیز ایمنی و بهره وری حاصل هم افزایی است، نه قهرمان سازی بخشی!
همچنین نظریه برابری آدامز (Equity Theory) در مدیریت منابع انسانی تاکید می کند کارکنان دائماً وضعیت خود را با دیگران مقایسه می کنند. وقتی حس کنند برخی تخصص ها به شکلی نامتناسب مورد توجه و تجلیل قرار می گیرند، کاهش انگیزه، افزایش فرسودگی شغلی و در نهایت کاهش بهره وری سازمانی دور از انتظار نخواهد بود.
راهکار: نگاه جامع نگر، ادبیات متوازن
بنابراین مسیر درست برای تعالی سازمانی، بزرگداشت همه اجزای ارزش آفرین است. مدیریت یکپارچه، یعنی «همه دیده شوند»، «همه شنیده شوند» و «همه نقش داشته باشند». معیارهای ناصحیح مقایسه و نمادسازی های گمراه کننده و بی حاصل، بیش از بهره سازمانی، انتفاعِ بخشی یا شخصی به همراه خواهد داشت و ممکن است به طور موقت قلوب اندکی را به دست بیاورد؛ اما قطعا بازنده این قمار، سازمان خواهد بود. به یاد داشته باشیم: هیچ پروازی تنها با بال انجام نخواهد شد! موتور، سوخت، تجهیزات، مهندسی، خلبان، مدیریت ترافیک و ده ها مؤلفه دیگر برای پرواز ایمن ضروری هستند. همه سازمان ها چنین اند؛ تعالی سازمانی، تنها با هماهنگی تمام اجزا ممکن است. امید که دست از این نمادهای پوچ و سفارشی بشوییم و در ادبیات مدیریتی مان، به جای رویکرد بخشینگر، روایت سیستمی را جاری کنیم.
و اما سخن آخر: دن دیویس در کتاب «مکانیزم بی مسئولیتی: چرا سیستم های بزرگ تصمیم های فاجعه بار می گیرند؟» که از نگاه دو مجله "Financial Times" و "The New Statesman" به عنوان کتاب سال برگزیده شده، پرسشی تامل برانگیز مطرح می کند: «وقتی یک شرکت، بانک یا دولت ورشکست می شود، چه کسی مقصر است؟ همیشه آسان ترین راه، ایراد گرفتن از کارکنان بد یا مشاوران است؛ اما اگر ریشه مشکل در خود سیستم باشد چه؟»
مقاله واقعا کارشناسی شده است .
درود بر تین نیوز
توجه به ارتباط بین پاداش،انگیزش و رضایتمندی کارکنان باعث بهبود بازده سرمایه انسانی میشه، توجه به بخشی خاص و بی توجهی یا کم توجهی به بخشهای دیگر باعث ایجاد حس ناکارآمدی در کارکنان میشه. به گونه ای که با پدیده نا امیدی شغلی مواجه میشیم. در فرودگاه ها تمامی عوامل اعم از اداری، تسهیلات تجهیزات، مخابرات ،it،حراست و سایر بخشها حلقه های زنجیر ارائه خدمات را تکمیل می کنن و با حذف هر کدام از این قسمت ها چرخه خدمت رسانی دچار اختلال میشه. امید که مسئولان شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران بیشتر از پیش به این مهم توجه کنن
با سلام
این مقاله تحیل درستی از موضوع میباشد که راهگشای مشکل بوجود آمده است
متاسفانه با وجود تمامی زحمات مدیران شایسته ،نظام مند نبودن مدیریت در کشور ،نداشتن نقشه راه در این بخش بخصوص در بخشهای دولتی ،عدم ارتباط دستگاههای دولتی با دانشگاهها و اساتید این حوزه به جهت آنالیز و پیش بینی تخصصی نتایج تصمیمات مدیریتی در سازمان و همچنین بی ثباتی در بخش مدیریتی و انتخاب بعضا ناشایست افراد در هیات مدیره ها ،منتج به اثراتی با بار منفی بر سازمان میشود که متاسفانه دامنه تاثیرات آن نه تنها گریبان کارمندان آن سازمان را میفشارد بلکه اثرات منفی و بعضا جبران ناپذیر سازمانی و فراسازمانی در بر خواهد داشت.
با نظر استاد بزرگوار در نقد بر مدیریت هوانوردی موافقم با تقدیر از مدیران زحمتکش
حالا برید از خودروسازی مدير بیارید معاونهای بی تجربه بذارید
با سلام
مقاله خوب و مفید هست، دیدگاههای اشتباه بایستی تصحیح شوند، تین نیوز جان خوب داری دیدها را اصلاح می کنی، خواهشا به اونا بگو با حذف یک وسیله الکترونیکی و استفاده از دیگر وسیله الکترونیکی مراقبت پر رنگ نمی شود بلکه کارها بی اهمیت و صنفی جلوه داده میشوند. در فلایت چک بر اساس pbn مراقببت فقط اپراتور هست، کاری که انجام میشود با زیر ساخت ارتباطی و ناوبری و نظارت الکترونیکی انجام می شود ، حالا شما زور بزن بگو الکترونیکی نیس، کجای کار مراقبتی هست، خواهشا برای پیشرفت خود به فکر حذف دیگران نباشیم ، بلکه ارتقای دیگران به پیشرفت شما کمک خواهد کرد. تین نیوز حتما انتشار بده، چونکه هدف بعدی نشانه رفتن تکنولوژی است.
متاسفانه دو واحد مراقبت و الکترونیک در شرکت فرودگاهها خود را برتر از بقیه می بینند و به همین دلیل خواهان دریافت بیشترین امتیازات فقط برای خود هستند و این خود بزرگ بینی صدمه جبران ناپذیری به انگیزه و روحیه کاری سایر نیروهای انسانی متخصص در شرکت فرودگاهها می زند