| کد خبر: 170573 |

دبیر کانون دانش آموختگان و اساتید دانشکده مهندسی راه‌آهن عنوان کرد:

◄ جای خالی شرکت‌های مسافری و انجمن ریلی در تصمیم‌گیری‌ها

تعیین تاریخ فروش بلیت‌ها در زمان‌های نامناسب مانند روز پنج‌شنبه و یا یک روز بعد از عید سعید فطر و اطلاع رسانی یک روز قبل از تعطیلات که عملا فرصت تبلیغات و بازاریابی را از شرکت‌ها سلب می‌کند نیز نمونه‌ دیگری از مواردی است که منجر به نارضایتی شرکت‌های مسافری ریلی و ذی‌نفعان می‌شود.

تین نیوز

 دبیر کانون دانش آموختگان و اساتید دانشکده مهندسی راه‌آهن معتقد است در بسیاری از تصمیم‌گیری‌های بخش حاکمیتی حمل‌ونقل ریلی روند مشخص و مدونی برای مشارکت بخش خصوصی و نقش‌آفرینی آنها در تصمیمات لحاظ نشده است. 

به گزارش تین‌نیوز، ابوذر آخوندی در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: در سال‌های گذشته و با واگذاری واگن‌های مسافری به بخش خصوصی، شاهد ایجاد و توسعه شرکت‌های خصوصی مسافری ریلی بوده‌ایم.

او افزود: در این سال‌ها بیش‌تر شرکت‌های مسافری ریلی ضمن تلاش در جهت بهبود خدمات و توسعه و بهبود وضعیت ناوگان، با شناخت تغییرات ایجاد شده در بازار حمل‌و‌نقل ریلی به‌خصوص متناسب شدن عرضه و تقاضا و بعضا افزایش عرضه نسبت به تقاضا همچنین افزایش قدرت انتخاب مشتریان، ضمن توسعه رویکردهای مبتنی بر بازاریابی و مشتری مداری، تلاش کرده‌اند سهم خود از بازار حمل‌و‌نقل ریلی افزایش دهند و در این زمینه اقدامات خوب و ارزنده ای نیز اجرایی شده است.

وی تاکید کرد: از طرفی با توجه به جابه‌جایی بخش حاکمیتی از شرکت رجا به راه‌آهن بعضاً نوع تعاملات با این شرکت‌ها از سوی بخش حاکمیتی دست‌خوش تغییر شده است.

این کارشناس اظهار کرد: همچنین در بسیاری از تصمیم‌گیری‌های بخش حاکمیتی به خصوص در بخش‌های مرتبط با فروش از قبیل تعیین برنامه حرکت قطارها، تعیین مسیرها، تعیین بازه و زمان فروش بلیت‌ها و ... روند مشخص و مدونی برای مشارکت بخش خصوصی و نقش‌آفرینی آنها در تصمیمات لحاظ نشده است. 

آخوندی در ادامه نمونه‌هایی از مواردی که منجر به نارضایتی شرکت‌های مسافری ریلی و ذی‌نفعان از قبیل مراکز فروش بلیت و مشتریان شده و عموماً به‌صورت مستقیم در تضاد با منافع بخش خصوصی بوده است و منجر به آسیب وارد شدن به جایگاه این بخش در نزد مشتریان می‌شود را برشمرد.

او بی‌برنامگی در اعلام تاریخ فروش بلیت‌ها تا آخرین لحظات که منجر به عدم امکان اطلاع‌رسانی از سوی شرکت‌ها به مشتریان می‌شود را یکی از این موارد ذکر کرد و افزود: تقسیم دوره تابستان به‌عنوان بهترین دوره فروش شرکت‌های ریلی به 2 تا 3 بازه زمانی که موجب جابه‌جایی سهم سفر از بخش ریلی به بخش جاده‌ای و هوایی می‌شود یکی دیگر از این موارد است.

 دبیر کانون دانش آموختگان و اساتید دانشکده مهندسی راه‌آهن اظهار کرد: تغییر زمان فروش بلیت نیمه دوم تابستان 10 دقیقه بعد از زمان تعهد شده به مشتریان(این اتفاق مربوط به روز پنج‌شنبه 4 مرداد است) که منجر به تحمیل مجدد هزینه‌های بازاریابی و اطلاع‌رسانی به شرکت‌ها و نارضایتی مشتریان شده است نمونه‌ای دیگر از مواردی است که منجر به نارضایتی شرکت‌های مسافری ریلی و ذی‌نفعان می‌شود.

وی گفت: فروش بلیت بعضی از شرکت‌ها در بازه‌های 15 روزه و بعضی دیگر از شرکت‌ها در بازه‌های زمانی 45 روزه و اطلاع‌رسانی آن در آخرین لحظات که منجر به سردرگمی مشتریان شده است نیز نمونه دیگری از این دست اقدامات است.

این کارشناس ادامه داد: حذف بعضی از قطارهای مسافری در کمترین زمان از تاریخ حرکت به‌دلیل مشکلات تأمین نیروی کشش و عدم قبول مسئولیت اطلاع‌رسانی و پاسخگویی به مشتریان ناراضی از این تصمیمات و همچنین تعیین تاریخ فروش بلیت‌ها در زمان‌های نامناسب مانند روز پنج‌شنبه و یا یک روز بعد از عید سعید فطر و اطلاع‌رسانی یک روز قبل از تعطیلات که عملاً فرصت تبلیغات و بازاریابی را از شرکت‌ها سلب می‌کند نیز نمونه‌های دیگری از مواردی است که منجر به نارضایتی شرکت‌های مسافری ریلی و ذی‌نفعان می‌شود.

وی در مورد راهکارهای پیشنهادی خود برای برطرف شدن این مشکلات نیز گفت: یک راهکار؛ مشارکت دادن بیشتر شرکت‌های مسافری ریلی و انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌و‌نقل ریلی در روند تصمیم گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها در سطح راه‌آهن است.

او خاطرنشان کرد: راهکار دیگر؛ تشکیل هر چه سریع‌تر نهادی برای تنظیم روابط بین شرکت‌های ریلی مسافری و راه‌آهن و رسیدگی به شکایات و نارضایتی‌های شرکت‌ها از راه‌آهن به‌عنوان مرجع حل اختلاف با همکاری انجمن صنفی و معاونت حمل‌و‌نقل وزارت راه و شهرسازی است.

به گفته این کارشناس حوزه ریلی،  با توجه به امکان بهره‌گیری از دانش و تجربه موجود، برنامه‌ریزی حرکت قطارها و فروش بلیت قطارها در بازه‌های زمانی طولانی‌تر به‌منظور برنامه‌ریزی شرکت‌های مسافری برای فروش بلند مدت بلیت‌ها و اعمال سیاست‌های تشویقی بازاریابی در این راستا نیز می‌تواند به عنوان یک راهکار برای برطرف شدن مشکلات ذکر شده مورد توجه قرار گیرد.

 دبیر کانون دانش آموختگان و اساتید دانشکده مهندسی راه‌آهن تاکید کرد: ایجاد اتاق فکر با حضور نمایندگان بخش حاکمیتی، نمایندگان بخش خصوصی و نمایندگان مراکز فروش بلیت به‌ منظور شناسایی مشکلات و تصمیم‌سازی با هدف رفع مشکلات و هم‌افزایی در جهت حل مشکلات نیز به عنوان یک راهکار دیگر در این زمینه پیشنهاد می‌شود.

آخوندی گفت: افزایش تعامل راه‌آهن با مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی به خصوص دانشکده مهندسی راه‌آهن به‌منظور تدوین سند تعامل با شرکت‌های ریلی، بهبود وضعیت برنامه‌ریزی حرکت قطارها، بهبود وضعیت استفاده از منابع و زیرساخت‌ها، کاهش زمان سفر و کاهش زمان تاخیر قطارها و سایر موضوعات و مشکلات موجود نیز راهکار پیشنهادی دیگر در این زمینه است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.