پروژه استراتژیک شلمچه بصره به کمک حمل ونقل اربعین می آید
پروژه استراتژیک شلمچه- بصره برای خدمت رسانی به زائران به کمک حمل ونقل اربعین خواهد آمدد.

راه اندازی کریدور گردشگری مذهبی در خاورمیانه با محوریت شبکه ریلی ایران یکی از برنامه هایی است که طی سال های گذشته در اولویت برنامه های اجرایی وزارت راه و شهرسازی و همچنین شرکت ملی راه آهن جمهوری اسلامی قرار گرفته است.
به گزارش تین نیوز به نقل از اقتصاد سرآمد، با توسعه و رونق این حوزه علاوه بر پررنگ شدن نقش شبکه ریلی کشور در منطقه، درآمدزایی ارزی بالایی نیز به همراه خواهد داشت. آنچه نقش ایران را در این زمینه پررنگ تر و بسیار مهم جلوه می دهد، وجود مرقدهای مطهر در خاک ایران و همچنین در کشور همسایه یعنی عراق است؛ ظرفیتی که در صورت اجرای درست برنامه های پیش بینی شده می تواند موقعیت خاصی برای کشور ایجاد کند.
پروژه راه آهن شلمچه- بصره یکی از مهم ترین نمادهای توسعه گردشگری ریلی مذهبی در سال های اخیر است. هرساله با فرارسیدن ایام محرم و همچنین موعد زمانی اربعین حسینی، تعداد زیادی از زائران عازم مرزهای ایران و عراق می شوند.
تجربه سال های گذشته نشان داده که ناوگان هوایی کشور به دلایل مختلف از جمله فرسودگی و محدودیت تعداد هواپیماها و هزینه بلیت، نمی تواند نقش محوری در جابه جایی زائران در این محور را داشته باشد.
از سوی دیگر، ناترازی موجود در ناوگان حمل ونقل جاده ای نیز به اندازه ای است که هرساله با بسیج اتوبوس های برون شهری و تکلیف از سوی دستگاه های مرتبط شرایط برای جابه جایی زائران فراهم می شود. در این میان بسیاری از کارشناسان توسعه شبکه راه آهن و ایجاد اتصال ریلی میان دوکشور را یکی از مهم ترین برنامه های دارای اولویت معرفی می کنند.
برخی کارشناسان معتقدند که تکمیل پروژه استراتژیک شلمچه- بصره می تواند با ایجاد خط ریلی مستقیم، نقش مهمی در تسهیل جابه جایی زائران اربعین و کاهش فشار بر حمل ونقل جاده ای ایفا کند. اهمیت راه آهن شلمچه- بصره به عنوان یک پروژه استراتژیک در ایام اربعین سال هاست که مورد توجه قرار گرفته.
این پروژه نزدیک به دودهه است که در دستور کار قرار دارد، اما در این مدت به دلایل مختلفی همچون کارشکنی طرف عراقی و ناهماهنگی نهادهای داخلی، پیشرفت قابل توجهی نداشته است.
آخرین گزارش ها نشان می دهد که در حال حاضر پروژه در مسیر مناسبی قرار گرفته و شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران عزم جدی برای تسریع در تکمیل آن دارد. با توجه به موقعیت جغرافیایی و مزیت های این مسیر، اتصال ریلی ایران به عراق از طریق شلمچه، یکی از اولویت های مهم در حوزه حمل ونقل بین المللی به شمار می رود.
مسافت این پروژه تنها ۳۲کیلومتر است که با ساخت پل شلمچه به جزیره سندباد در عراق و سپس به ایستگاه بصره متصل می شود. از ایستگاه بصره به بعد نیز شبکه ریلی عراق تا بغداد موجود است که امکان اتصال کامل فراهم می شود.
این در حالی است که هم اکنون ۷مرز فعال تجاری و مسافری میان ایران و عراق وجود دارد، تبادل گسترده زائران عتبات عالیات و مسافران عراقی مشهد، نیاز به زیرساخت های حمل ونقل ایمن، سریع و پیوسته را دوچندان کرده است.
اربعین، آزمون بزرگ توسعه گردشگری ریلی مذهبی
خط ریلی شلمچه- بصره را باید مهم ترین پروژه بین المللی راه آهن ایران در بخش مسافری دانست. اگرچه هنوز بخشی از این مسیر به دلیل عدم تکمیل این خط ریلی مشترک به ویژه پل روگذر اروندرود همچنان به صورت ترکیبی و نه تمام ریلی مورد بهره برداری قرار می گیرد، اما طی ماه های گذشته از آغاز به کار مدیرعامل راه آهن و به کارگیری رویکردی تازه نسبت به تکمیل این خط ریلی مسافری بین المللی، دچار تحول فراوان شده است.
در مهم ترین این تحولات، ذاکری، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه آهن، روز ششم مردادماه، در جریان بازدید میدانی از مسیر ریلی شلمچه- بصره، روند پیشرفت پروژه پایانه مرزی مسافری ریلی شلمچه و خط آهن در دست احداث شلمچه- بصره را مورد ارزیابی قرار داد.
آنطور که پایگاه خبری ریل ایران در گزارشی نوشته است؛ در این بازدید که به همراه معاون فنی و زیر بنایی، مدیرکل ساختمان و تاسیسات و مدیرکل راه آهن جنوب انجام شد، مدیرعامل راه آهن، ضمن بررسی مراحل ساخت ۲خط و سکوی پایانه مرزی ریلی شلمچه، ضمن ابراز خرسندی از اتمام فاز اول این پروژه جهت بهره برداری در ایام اربعین، بر ضرورت تسریع اجرای این طرح زیربنایی و تسهیل تردد زائران و رفاه حال آنان تاکید کرد.
وی همچنین از ایجاد امکانات رفاهی در نظر گرفته شده برای زائران در این پایانه ریلی مانند سایه بان و سیستم های نوین خنک کننده سازگار با شرایط اقلیمی، بازدید و دستورات لازم را برای ارتقای سطح کیفی خدمات و رفاه حال زائران در زمان انتظار قطار صادر کرد.
ذاکری همچنین با حضور در جزیره سندباد (عراق) از پیشرفت پروژه ریلی شلمچه- بصره ( پل ورودی بصره ) بازدید کرد و گفت: با اتمام این پروژه، امکان تردد آسان تر و ایمن تر زائران به عتبات عالیات فراهم و گام مهمی در راستای توسعه گردشگری- مذهبی و روابط تجاری دوکشور برداشته خواهد شد.
مصطفی داودی، معاون فنی و زیربنایی راه آهن نیز در جریان برگزاری نوزدهمین نشست کمیسیون عالی گراف راه آهن، طی سخنانی از افزایش خدمات رسانی به زائران حسینی خبر داد و درباره تجهیز پایانه ریلی شلمچه گفت: با تلاش بی وقفه و شبانه روزی، احداث بخشی از خط و سکو و سایه بان در این پایانه پیش از موعد زمانی مقرر در قرارداد، تحویل و بهره برداری شد.
وی با اشاره به بهسازی خطوط و در نتیجه افزایش سرعت قطارهای اربعین، از احداث سازه های ویژه مانند سایه بان و سیستم تهویه برای زائران اربعین حسینی خبر داد.
مجموع اقدامات یادشده نشان می دهند که با عنایت پروردگار، تلاش و زمان شبانه روزی مدیرعامل و کارکنان راه آهن، می توان روی تازه ای از سفر ریلی اربعین را برای سال جاری انتظار داشت. بدون شک، این نخستین و بزرگ ترین پروژه راه آهن در توسعه گردشگری ریلی بین المللی است که در صورت موفقیت، می تواند سنگ بنای راه اندازی قطارهای منطقه ای بیشتر طی ماه های آتی باشد.
همانطور که مدیرعامل راه آهن بارها تاکید کرده، راه اندازی قطارهای مسافری در حوزه تمدنی ایران از جمله قطارهای مسافری به سمت آسیای مرکزی نیز در برنامه های راه آهن قرار داشته که در این صورت، می توان میزان موفقیت این شرکت را در زمینه توسعه گردشگری ریلی بین المللی را پیش بینی کرد.
اهمیت ویژه راه آهن شلمچه- بصره
محمدجواد شاهجویی، کارشناس صنعت ریلی در گفت وگویی پیرامون اهمیت اتصال ریلی میان ایران و عراق در ایستگاه های شملچه و بصره به ویژه در ایام اربعین، تأکید کرد: آنچه فعلاً برای این پروژه اهمیت بیشتری دارد، بعد جابه جایی مسافری آن است. به ویژه در ایام اربعین که حجم جابه جایی زائران ایرانی به عراق به اوج می رسد، راه اندازی یک خط ریلی پیوسته بدون توقف و بدون نیاز به حمل ونقل ترکیبی می تواند تحولی بزرگ در تسهیل سفرهای زیارتی ایجاد کند.
این کارشناس حمل ونقل ریلی با بیان اینکه در حال حاضر انتقال مسافر به عراق از طریق ترکیب قطار و اتوبوس انجام می شود، اظهار کرد: در صورت بهره برداری از خط ریلی پیوسته شلمچه- بصره، این مسیر می تواند بار زیادی از دوش حمل ونقل جاده ای بردارد و به تعادل ترافیکی بین دوکشور کمک کند.
شاهجویی با تأکید بر لزوم تمرکز بر روابط دوکشور ایران و عراق در تکمیل پروژه، گفت: گام نخست این است که این مسیر با هدف جابه جایی زائران عتبات عالیات و مسافران عراقی مشهد مقدس راه اندازی و پس از بهره برداری، توسعه تجاری آن نیز به تدریج بررسی شود.
این کارشناس حوزه حمل ونقل همچنین درباره آخرین توافقات اجرایی پروژه توضیح داد: براساس تفاهمات جدید، ساخت پل روگذر از اروند، زیرسازی، روسازی و مین روبی مسیر در بخش ایرانی برعهده ایران خواهد بود. در مقابل، ساخت بخش واقع شده در خاک عراق از پل تا ایستگاه بصره، به یک شرکت پیمانکار اسپانیایی واگذار شده است.
وی در پایان اظهار کرد: طبق اعلام مدیرعامل شرکت راه آهن، پل و مسیر بخش ایرانی طی ۱۸ماه ساخته خواهد شد و طرف عراقی نیز وعده داده است که عملیات احداث مسیر در خاک خود را ظرف ۳۶ماه به پایان برساند.