◄ رژه تاکسی های بابک زنجانی بدون مجوز در تهران؛ رونمایی جنجالی بابک از دات وان تاکسی!
300 دستگاه از تاکسی های دات وان که بابک زنجانی اردیبهشت ماه امسال وعده حضور آنها را در عرصه حمل و نقل شهری داده بود روز گذشته – یکشنبه 26 مردادماه 1404 – در تهران دیده شده اند و این در حالی است مجوز فعالیت این خودروها زیر سوال است!

روز یکشنبه 26 مردادماه 1404، خیابان های تهران شاهد صحنه ای غیرمنتظره بود؛ کاروانی متشکل از حدود 300 دستگاه تاکسی برقی موسوم به «دات وان تاکسی». گفته می شود این تاکسی ها متعلق به هلدینگی است که با مدیریت و حمایت بابک زنجانی سرمایه گذار مشهور و جنجالی فعالیت می کند.
تاکسی های دات وان در حالی به خیابان های تهران آمده اند که هیچ گونه اطلاعیه رسمی یا تأییدیه ای از سوی نهادهای مسئول در خصوص صدور مجوز فعالیت این ناوگان منتشر نشده است. به همین دلیل این نمایش خیابانی بیش از آنکه نشانه ای از تحول در حمل ونقل عمومی باشد، همچون بسیاری دیگر از اقدامات بابک زنجانی به یک اقدام جنجالی و پرحاشیه بدل شده است.
بانک مرکزی بلافاصله پس از انتشار خبر و تصاویر این رژه اعلام کرد که شرکت دات وان و مجموعه های وابسته به بابک زنجانی هیچ مجوزی برای فعالیت اقتصادی در ایران دریافت نکرده اند. در بیانیه رسمی این نهاد تأکید شد که هرگونه اقدام تجاری یا عملیاتی از سوی این هلدینگ فاقد اعتبار قانونی است و شهروندان نباید فریب تبلیغات رسانه ای یا ظاهرسازی های این شرکت را بخورند. این موضع گیری نشان می دهد که ماجرا نه تنها از منظر شهری و حمل ونقلی، بلکه از منظر اقتصادی و حقوقی نیز محل اشکال است.
وعده های زنجانی برای ایجاد تحول در حمل و نقل شهری با تاکسی های دات وان
بابک زنجانی، نامی آشنا در اقتصاد ایران است. این سرمایه گذار جنجالی سال ها به دلیل پرونده های اقتصادی در دستگاه قضایی خبرساز بوده است. وی در ماه های اخیر با تبلیغات گسترده از راه اندازی «دات وان تاکسی» به عنوان یک تحول در حمل ونقل هوشمند و پاک یاد کرده بود. او در اردیبهشت امسال اعلام کرده بود که نخستین سری تاکسی های برقی دات وان در تابستان به خیابان های ایران خواهند آمد. این خودروها به گفته مسئولان شرکت قرار بود با زیرساخت های شارژ سریع و اپلیکیشن اختصاصی فعالیت کنند و بخشی از ترافیک و آلودگی هوای پایتخت را کاهش دهند. با این حال، نه تنها زیرساخت های وعده داده شده تاکنون ایجاد نشده، بلکه اصل فعالیت تاکسی ها نیز بدون هماهنگی قانونی صورت گرفته است.
تاکسی های بابک مجوز ندارد؟!
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی اصفهان پیش تر به صراحت اعلام کرده بود که فعالیت هرگونه ناوگان حمل ونقل شهری نیازمند اخذ مجوزهای مشخص از مراجع قانونی است. او تأکید کرده بود که دات وان تاکنون هیچ درخواستی برای ورود رسمی به سیستم تاکسیرانی کشور ارائه نکرده است. این اظهارنظرها نشان می دهد که مشکل اصلی، در مورد تاکسی های دات وان، مسیر غیرقانونی ورود آنها به عرصه عمومی است.
هلدینگ دات وان در ماه های اخیر تحرکات رسانه ای برای معرفی تاکسی های برقی خود به راه انداخته است. در تبلیغات این شرکت، نوآوری، صرفه جویی انرژی و هوشمندسازی ناوگان حمل ونقل شهری به عنوان نقاط قوت پروژه مطرح می شد اما به نظر می رسد در نبود مجوز قانونی این تحرکات رسانه ای شاید بیشتر اقدامات تبلیغاتی و نمایشی برای جلب توجه افکار عمومی بوده است.
کوتاه سخن این که حضور تاکسی های دات وان در خیابان های تهران در حالی که هیچ مجوزی برای فعالیت این ناوگان صادر نشده و شفافیتی درباره منابع مالی و مدیریتی آن وجود ندارد، نمی تواند کمکی به حل مشکلات حمل و نقل شهری کند.