◄ فرزانه صادق: مشکل هواپیماهای ام دی با یک پاک کن حل می شود!
مسئولان عراقی با هواپیماهای ام دی مشکل دارند و می گویند این هواپیماها ایمن نیستند. به نظر من که دارند مته به خشخاش می گذارند و می توان با یک راهکار ساده این مشکل را حل کرد.

تازه از سفر بسیار پربار به پاکستان به همراه آقای رئیس جمهور و هیات عالی رتبه همراه برگشته بودم که به من خبر دادند عراق بعد از کلی مذاکره آب پاکی را ریخته روی دست مقامات سازمان هواپیمایی ما و اعلام کرده که هواپیماهای ام دی را برای پروازهای اربعین در فرودگاه های خود قبول نمی کند.
فکر کنید نخستین بانوی وزیر راه و شهرسازی ایران باشید و با دست پر از تفاهمنامه از سفر به کشوری مثل پاکستان که در شقوق مختلف حمل و نقل بسیار عالی و خلاقانه عمل می کند! – شما به رنگ آمیزی کامیون های پاکستانی که نگاه کنید متوجه خلاقیت آنها می شوید – و همکاری با آنها می تواند تحولات عظیمی در سیستم حمل و نقل جاده ای ما ایجاد کند، برگردید و چنین خبری به شما بدهند، معلوم است که خیلی ناراحت شدم.
از جناب دکتر پورفرزانه رئیس سازمان هواپیمایی کم و کیف ماجرا را پرس و جو کردم و ایشان گفتند: خیلی تلاش کردیم عراقی ها را قانع کنیم هواپیماهای ام دی از نظر ایمنی مشکلی ندارند ولی هر جور توضیح دادیم و سند و مدرک ارائه کردیم قبول نکردند خانم وزیر!
گفتم: چه مدارکی ارائه کردید؟
آقای پورفرزانه گفتند: انواع و اقسام مدارک! از تاییدیه سازمان استاندارد ایران بابت سفت بودن پرچ های بدنه هواپیما گرفته تا گواهی تضمین باز شدن چرخ های هواپیما به امضای خودم! حتی عکس هزاران مسافر را قبل و بعد از پرواز با ام دی ها به دوستان عراقی نشان دادیم که همه زنده بودند! حالا بعضی هایشان یک مقدار شبیه سکته زده ها بودند ولی طبق مدارک ضمیمه ای که ارائه دادیم هیچ گرفتگی واقعی درعروق کرونر آنها وجود نداشت!
گفتم: حالا مگر خود این برادران عراقی ایرباس 380 دارند که به ام دی های ما گیر می دهند؟
آقای پور فرزانه گفتند: نه خانم وزیر! ناوگان خودشان هم همچین چنگی به دل نمی زند. البته هواپیماهای آنها 10 – 15 سالی از ناوگان ما جوان تر هست ولی ما در این کشور ثابت کرده ایم که سن بالا دلیل ناکارآمدی نیست. مثلا اگر یادتان باشد همین علی دایی ما با 38 سال سن – که 10 سال از میانگین ناوگان ما بالاتر است – به تیم کاستاریکا گل زد. مثال های زنده دیگر هم موجود است.
من دیدم حرف ایشان کاملا درست است و با بررسی هایی که کردم متوجه شدم عراقی ها دارند مته به خشخاش می گذارند اما اینکه با این اشکال تراشی ها دنبال چه هستند برایم روشن نشد.
بررسی های من نشان می دهد سال ها پیش عده ای که اصلا دنبال منافع شخصی نبودند! هواپیماهای ام دی را به اسم بوئینگ ام دی وارد ناوگان ما کردند و شرکت بوئینگ هم به هیچ وجه این هواپیماها را گردن نگرفت! البته هنوز هم بعضی ها به آنها می گویند بوئینگ ام دی.
با این تاریخچه به نظرم رسید می توان مشکل را حل کرد. راهکارش هم ساده است؛ با پاک کن آن قسمت ام دی را از روی مدارک رجیستر هواپیماها پاک می کنیم و بجایش می نویسیم بوئینگ! در واقع مشکل با یک پاک کن حل می شود! بعید است بوئینگ بخواهد اعتراضی کند و اگر هم بخواهد اعتراض کند تا به خودش بجنبد پروازهای اربعین ما تمام شده و رفته.
داشتم راهکار حل مشکل را برای آقای پورفرزانه پیامک می کردم که دیدم پیامکی از طرف ایشان رسید. نوشته بودند: عراقی ها را قانع کردیم و برای ایام اربعین مجوز دادند ام دی ها پرواز کنند. بعدش هم انقدر مذاکره را ادامه می دهیم که مجوز را تا هر وقت ما بخواهیم تمدید کنند.
خب! در تاریخ ثبت شود که این مشکل هم به سلامتی و میمنت در دوره وزارت من حل شد و حتی نیاز به پاک کن هم نشد.
«این رشته مطالب تخیلی طنزآمیز توسط تحریریه تین نیوز به رشته تحریر درمیآید و خانم فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی و سایر افرادی که نام آنها در این مطالب برده می شود، در محتوای آن هیچ نقش و مسئولیتی ندارند.»