هشدار مدیرعامل شرکت ملی نفتکش: شرکتهای کشتیرانی در آستانه ورشکستگی
طی 35 سال گذشته چنین رکودی بر بازار حمل و نقل دریایی حاکم نبوده است
محمد سوری، مدیر عامل شرکت نفتکش در گفتوگو با خبرنگار ایلنا گفت: تاثیر بحرانهای اقتصادی بر حمل و نقل دریایی به گونهای بوده است که طی 35 سال گذشته چنین رکودی بر بازار حمل و نقل دریایی حاکم نبوده است.
وی با اشاره به ورشکستگی تعدادی از شرکتهای کوچک فعال در بخش دریایی افزود: چنانچه وضعیت فعلی ادامه یابد بسیاری از شرکتهای کوچک تا یک سال آینده ورشکست میشوند که البته این امر مختص به ایران نیست و در سایر کشورهای جهان نیز چنین اتفاقی افتاده است.
سوری خاطر نشان کرد: برای مثال هنگامی که یک کشتی 300 هزار تنی که در ایران بارگیری میکند، پس از تخلیه بار خود در اروپا با محاسبه هزینههای بندری و بنزین و عبور از کانال در نهایت تنها روزی 2 هزار دلار درآمد دارد؛ این درحالی است که یک مسافر 70 کیلویی برای همین مسافت در سفر هوایی این رقم را پرداخت میکند که مقایسه دو روند حاضر نشاندهنده عمق فاجعه است.
مدیرعامل شرکت نفتکش خاطر نشان کرد: البته صاحب کشتی باید هزینه نگهداری کشتی و اقساط روزانه 52 هزار دلاری را بپردازد و این در حالی است که در سال گذشته درآمد هر کشتی 300 هزار تنی روزی 120 هزار دلار بود و این رقم امروز به 2 هزار دلار رسیده است.
سوری درباره راهکار گذر از این بحران گفت: برخی اقدامات از دست ما خارج است و شاید تنها کاری که در این شرایط میتوان کرد، کاهش هزینههاست.
وی خارج کردن تعدادی از کشتیها، کاهش هزینههای جاری، به تعویق انداختن تعمیرات کشتی، کاهش تعداد پرسنل، کاهش هزینههای اداری و حذف سفر مدیران و کارمندان و مهندسین شرکتها را از جمله راهکارهای موقتی کاهش هزینههای شرکتها دانست.
سوری ادامه داد: بر اساس محاسبات صورت گرفته، با انجام یک سری اقدامات اینچنینی میتوان بین 80 تا 100 میلیون دلار هزینههای شرکتها را کاهش داد؛ البته این امور، اموری است که به منزله پسانداز همیشگی نیست و تنها در یک مقطع زمانی میتوان از آنها استفاده کرد.
وی در عین حال این بحران را نوعی فرصت خواند و تصریح کرد: در این شرایط اگر شرکت کشتیرانی بتواند با توجه به ارزان شدن قیمت کشتی، سفارش خرید بدهد میتواند تا پایان بحران سود سرشاری را بدست آورد.
مدیرعامل شرکت نفتکش با اشاره به سفارش خرید کشتی جدید برای ناوگان کشتیرانی ایران خاطر نشان کرد: در شرایط فعلی که بهترین زمان برای خرید کشتی است، سفارش خرید کشتی را با استفاده از وام بانکی دادهایم که پس ازگذر از شرایط بحران هم میتوانیم با ورود این کشتی به ناوگان ظرفیت حمل و نقل را افزایش دهیم و هم با فروش این کشتی در زمان رونق حمل و نقل دریایی میتوانیم به سود مناسبی برسیم.
سوری تصریح کرد: این کشتی تا 2 الی 3 سال آینده با هزینه 80 میلیون دلاری تحویل ایران میشود و تا 2 سال آینده هزینه این کشتی به 120 میلیون دلار میرسد که در صورت فروش 40 میلیون دلار نصیب کشور خواهد شد.
منبع: ایلنا