بازدید سایت : ۶۹۳۷۳
| کد خبر ۲۹۸۸۰۴
کپی شد

درخواست تاکسیرانی: شهروندان از خودروهای دارای علائم ممیزه استفاده کنند + فیلم

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران گفت: همه خودروهای فعال به آرم و علایم ممیزه مجهز نیستند و همچنین فعالیت خودروهای پلاک شهرستان در تهران ممنوع است؛ اما می بینید که این نوع خودروها در ناوگان تاکسی های اینترنتی فعالیت می کنند.

درخواست تاکسیرانی: شهروندان از خودروهای دارای علائم ممیزه استفاده کنند + فیلم
تین نیوز |

شادی مالکی، با اشاره به دستور وزیر کشور در مورد بررسی وضعیت حمل و نقل عمومی غیررسمی و اینترنتی و زیرساخت های فنی و نظارتی حمل ونقل عمومی با بیان اینکه در ماده ۳۱ قانون رسیدگی به  تخلفات راهنمایی رانندگی، وظیفه ساماندهی شرکت های حمل و نقلی با شهرداری هاست، گفت: همچنین  در ماده ۲۰۳  آیین نامه راهنمایی و رانندگی نیز صراحتاً اشاره می شود که حمل مسافر با وسیله نقلیه شخصی فاقد مجوز قانونی ممنوع است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، مالکی همچنین با بیان اینکه در آیین نامه های اجرایی تاکسیرانی نیز که مصوب ۱۳۷۴ هیئت وزیران است، نظارت بر عملکرد تاکسی و تاکسیرانان برعهده  شهرداری هاست، افزود: وقتی به همه این قوانین نگاه می کنید،  می بینید که متولی حمل و نقل عمومی در شهر، شهرداری است؛ اما بنا به مصوبه دیگر هیئت وزیران در سنوات گذشته، شرکت های هوشمند حمل و نقل مسافر از این قانون منفک می شوند و این شرکت ها زیر نظر قانون نظام صنفی می روند؛ فلذا اگر تخلفی هم در خصوص راننده ها یا خودروهای زیرنظر این شرکت ها مشاهده شود؛  شهرداری صرفا به عنوان رابط می تواند  به اتحادیه کسب و کارها گزارش دهد و رسیدگی به تخلقات این خودروها نیز ذیل قوانین شهرداری تهران نیست،  یعنی در یک نگاه دیگر شهرداری امکان یا ابزار قانونی برای برخورد با تخلفات رانندگان که در شرکت های حمل و نقل مسافر هوشمند و فعالیت می کنند، را ندارد.

مالکی با تأکید بر اینکه اگر قرار باشد که ساماندهی در مورد مسافربرهای اینترنتی صورت گیرد؛ حتماً باید فعالیت و صلاحیت رانندگان خودروهایی که در این شرکت ها خدمات ارائه می دهند توسط سازمان های تاکسیرانی در کشور صورت بگیرد، افزود: دقت داشته باشید برای اینکه پروانه تاکسیرانی برای یک متقاضی صادر شود ضوابط بسیار سختگیرانه ای وجود دارد و حتی مدت زمان صدور پروانه تاکسیرانی دارای یک اعتبار محدودی است یعنی بعد از مدت زمانی باید این فرآیندها دوباره طی شود و همه این فرآیندها  به جهت این است که  قانونگذار برای حفظ امنیت مسافران در زمان استفاده از زادگاه حمل و نقل عمومی دارد، حساسیت ویژه ای دارد.

عدم دسترسی شهرداری تهران به سامانه نظارتی بر عملکرد شرکت های اینترنت 

وی در مورد نظارت سازمان تاکسیرانی بر فعالیت مسافربرهای اینترنتی با اشاره به عدم دسترسی شهرداری تهران به سامانه سماس( سامانه مشترک اطلاعات سفر)  افزود: سماس؛ سامانه نظارتی بر عملکرد شرکت های اینترنت هست؛ اما عملاً سازمان تاکسیرانی دسترسی به این سامانه را ندارد و اگر درخواست اطلاعات را داشته باشیم؛  اطلاعات به صورت تدریجی و آفلاین  در اختیار گذاشته می شود و  در حالی که  نظارت؛ باید نظارت لحظه ای با دسترسی مستقیم و برخط باشد.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران ادامه داد: بر اساس دستورالعمل های شرکتهای مسافربری اینترنتی آنها موظف هستند که نسبت به تجهیز خوردو به آرم و علایم ممیزه اقدام کنند؛ اما می بینید که همه خودروهای فعال به آرم و علایم ممیزه مجهیز نیستند و همچنین فعالیت خودروهای پلاک شهرستان در تهران ممنوع است؛ اما می بینید که این نوع خودروها در ناوگان تاکسی های اینترنتی فعالیت می کنند و اگر این دو مورد از سوی مسافربرهای اینترنتی رعایت شود بخش زیادی از مشکلات حل می شود.

وی افزود: اگر همه این دستورالعمل ها اجرایی شود قطعاً ساماندهی مد نظر قانونگذار و مسئولان صورت خواهد گرفت و همانطور که ما بر تاکسی ها و تاکسیران نظارت می کنیم  بر حوزه فعالیت  شرکت های اینترنتی نیز خواهیم داشت و امیدواریم خدمات این شرکت ها ذیل فعالیت شهرداری ها باشد تا بتوانیم بر فعالیت آنها نظارت داشته باشیم.

مالکی تأکید کرد: از همه شهروندان درخواست می کنیم به جهت حفظ امنیت از خودروهای دارای علائم ممیزه و دارای کیو-آر کد تاکسیرانی استفاده کنند و اگر در یک تاکسی سوار شوند و اسکن آن قابل استفاده نبود، این مورد را به سامانه ۱۳۷ اطلاع رسانی کنند. درخصوص تاکسیرانان شرایط بسیار سخت گیرانه ای برای صدور پروانه تاکسیرانی مدنظر قانون گذار و سازمان تاکسیرانی است. 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایسنا
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.

  • ناشناس پاسخ

    به خدا قسم من سوار تاکسی شدم اما از سوار شدن پشیمان شدم سیستم حمل و نقل بایستی مورد باز بینی قرار بگیره انتخاب راننده با شخصیت و سالم مهم است مسیر باید برای راننده تعریف شود نه راننده در شهر بچرخه رانندگان و وسایل نقلیه باید کنترل شوند از دیروز ده بار نوشتم اما پخش نمی شه

  • ناصر پاسخ

    این افغانی‌ها را بیرونشون کنید نصف مشکلات مملکت حل میشه راننده اسنپ که نباید افغانی‌ها باشند این خودش یه جرمه که افغانی تو اسنپ یابا تاکسی مسافرکشی کند اینها همه جنایت کاران طالبان هستند مسؤلان خواب هستندخطر داخل کشور 20 میلیون افغانی نه امریکا

  • ناشناس پاسخ

    فقط کمیسیون فقط مالیات فقط درآمد مهم نیست.رهبررییس جمهورنمایندهای مفت خورمجلس شایداین اتفاق برای فرزندان شما انشاالله رخ بدهد

  • احمد چهارمحالی پاسخ

    خانم مالکی بپا نکشند. فقط تاکسی ون سوار شو

  • توانا پاسخ

    والله اگر نبودند این رانندگان بدبخت و بیچاره ای که در چنگال ناجوانردانه این شرکت های اینترنتی گیر افتاده اند و مفت بری میکنند و هر چه تهمت هست بارشان هم می کنند بسیاری از این مناطق از خانه خود نمیتواتستند خارج شوند . اگر زورتان می رسد بروید جلوی فسادی که در دانشگاه ها و ادارات و سازمانها در روز روشن از در و دیوار بالا نی رود را بگیرید صد البته که اراده اش را دارید نه توانش را . دیواری کوتاه تر از این راننده ها که از فرط بی مبالاتی و ناتوانی شماها مجبور به مسافر کشی و یا به عبارتی بهتر تن به برده داری داده اند پیدا نمیشود پس بکوبید

  • علیرضا پاسخ

    جوری خبر می زنید انگار شهرستانیها قاتل اند و تهرانیها فرشته

  • مسافر پاسخ

    تنها راه حل.‌ برچسب شرکتهای مسافر بر اینترنتی بر روی ماشینهاست. تا مسافر متوجه شوند. که این خودرو مسافرکش است

  • پرویز اسدی پاسخ

    سلام اگر شهرداری روی تاکسی های اینترنتی نظارت داره، چه طور از مسافر که اسنپ میگیره 6درصد عوارض شهرداری میگیره پس دستش تو جیب مردم هستش قافل از اینکه شصتشون هم خبر نداره فقط راننده اسنپ اطلاع داره