| کد خبر: 235026 |

رییس اسبق سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای این تعریف را از جاده‌های کشور قبول ندارد و آن را غیرمنصفانه می‌داند.

تین نیوز

 رستم قاسمی دوم شهریور ماه و پیش از سخنرانی در جلسه بررسی صلاحیتش در صحن علنی مجلس در صفحه توئیتر خود نوشت: «در دومین گام امیدوارم به زودی خدمت را به سطحی برسانیم که به جای نگرانی از ناوگان فرسوده و جاده‌های مرگ؛ مطالبه مردم عزیز از ما راه‌اندازی ناوگان حمل‌ونقل سبز باشد. یقین داریم که می‌شود و می‌توانیم.»

به گزارش تین نیوز به نقل از  ایسنا،این مسئله در حالی از سوی وزیر راه و شهرسازی قبل از گرفتن رای اعتماد از نمایندگان مجلس مطرح شد که، داوود کشاورزیان –رییس اسبق سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای- آن را قبول ندارد. ویاظهار کرد: تعبیری که از راه‌های کشور به عنوان جاده‌های مرگ یاد می‌شود را قبول ندارم و وضعیت راه‌های کشور  از نظر استانداردهای بین‌المللی آنقدر وخیم نیست که اینگونه آن را توصیف کنیم. بنابراین استفاده از واژه جاده‌های مرگ غیر کارشناسی و غیر منصفانه است.

وی افزود: جاده‌های کشور از نظر استاندارد با استانداردهای جهانی فاصله چندانی ندارد. از سوی دیگر باید این مسئله را بپذیریم که در کشور ما عمده حمل‌ونقل به وسیله جاده‌ انجام می‌شود و سهم حمل و نقل ریلی بسیار پایین است. ایران یک درصد جمعیت دنیا را دارد و بیش از یک درصد خودروها را داریم که در حال تردد هستند. بنابراین اگر همه ساله در دنیا بالغ بر یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر در جاده‌ها و حوادث جاده‌ای کشته می‌شوند و اگر ایران یک درصد این تلفات را تقریبا دارد، مسئله عجیب و غریبی نیست. هر چند تعداد تلفات جاده‌ای در هر سال باید به حداقل ممکن برسد و داغدار شدن حتی یک خانواده ایرانی هم قابل توجیه نیست که بتوان از کنار آن به سادگی گذشت.

رییس اسبق سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه نباید فکر کنیم تنها کشوری هستیم که تلفات جاده‌ای داریم، ادامه داد: همه باید تلاش کنیم که تعداد تلفات جاده‌ای کمتر شود اما این تنها به جاده‌ها بر نمی‌گردد و فرهنگ رانندگی هم باید اصلاح شود و به نظر من بیشترین نقش را در تصادفات جاده‌ای، فرهنگ رانندگی دارد.

کشاورزیان با اشاره به اینکه نمی‌توان همه جاده‌ها را تبدیل به آزاد راه کرد، گفت: به اعتقاد من راه‌های کشور  استاندارد است و به عنوان مثال جاده چالوس که عرض آن در برخی نقاط در حد هفت متر است را نمی‌توان با آزادراه مقایسه کرد و وجود تصادفات را نمی‌توان به صورت کلی به آن ربط داد اما از سوی دیگر باید سازمان راهداری تلاش کند تا نقاط حادثه خیز را و به عنوان مثال ورودیُ خروجی و دوربرگردان‌های غیر استاندارد را حذف کند چرا که این تعداد ورودی و خروجی و دوربرگردان در هیچ جای دنیا مرسوم نیست.

وی اضافه کرد: حدود ۸۰ هزار کیلومتر انواع محورهای مواصلاتی اصلی از جمله راه، بزرگراه، آزادراه و... در کشور داریم که تنها در  ۳۰۰۰ کیلومتر آن عوارض اخذ می‌شود و در بقیه این محورها بایستی از محل بودجه عمومی خرج نگهداری و تعمیرات آن‌ها کرد اما با وجود افزایش هزینه‌های راهسازی و مصالح مورد نیازی مانند قیر، سیمان و...،   منابع سازمان راهداری رشد چندانی نداشته است و مجموعه پولی که راهداری برای این کار در اختیار دارد کمتر از ۲۰ درصد نیازش بوده و بنابراین طبیعی است که نتواند به موقع عملیات‌های ضروری برای تعمیر و نگهداری راه‌های کشور انجام دهد و حتی بعضا مشاهده می‌شود که بودجه کافی برای یک خط کشی ساده در محورهای مواصلاتی ندارد.

رییس اسبق سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اظهار کرد: با وجود اینکه راه‌های بسیاری مانند تعیین مالیات جاده‌ای برای رانندگان مطرح شد و قرار بود تصویب شود، هیچگاه این کار به سرانجام نرسید و سال‌ به سال از ارزش اعتبارات راهداری کاسته شده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کورش فلاحی 0 0

    سلام خداقوت خدمت عوامل محترم تین نیوز .
    جناب کشاورزیان شما چند بار جادهای اصلی کشور را با وسیله نقلیه زمینی طی کردید ؟
    اگر طی نکرده اید نمیدانید نقاط حادثه خیز کشور که با تابلو مخصوص فسفری که نشانه یک یا چند بار تصادف مرگبار است نشانه گذاری شده .
    اگر طی کرده اید پس معنی این نو تابلو ها را نمیدانید .
    در هردو صورت باعث تاسف است که یک مقام ارشد سابق سازمان حمل ونقل جاده ای سیاه نمایی کند .امار تلفات صوانح جاده ای که گویای عمق فاجعه است .
    لطفا به شعور مردم توهین نکنید.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه حمل ونقل روزنامه تین
helptinn

تین‌نیوز در مدت 12 سال فعالیت مستمر، با رعایت اصل بی‌طرفی رسانه‌ای، اخبار، گزارش‌ها و رویدادهای حمل‌ونقل کشور را تحت پوشش و به‌طور رایگان در اختیار علاقه‌مندان و متخصصین قرار داده است.
ادامه فعالیت این رسانه علاوه بر حمایت‌های معنوی شما که همواره از آن بهره‌مند بوده‌ایم، نیازمند حمایت مادی شما است.

از ما حمایت کنید